Gå til innhold

Er det en her inne som har litt peiling på konflikthåndtering?I need help

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje her inne det er mest liv:)

Kan du gi meg et konkret eksempel på en konflikt og hvordan den kan løses? Noe enkelt noe fra jobben eller dagliglivet?

Tuuusen hjertelig takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det noen spesiell situasjon du trenger hjelp til og håndtere noe??

Skrevet

Neida, dette er en oppgave jeg skal skrive og nå er jeg helt blank:)

Skrevet

Det kan være det meste vel? Noen som føler seg mobbet av en annen kollega?

Skrevet

Vel, har hatt litt om dette selv for noen år siden. Husker ikke så veldig mye men prøver meg.

Konflikten oppstår når man ikke klarer å bli enige og opplever sterke motsetninger seg imellom.

Konflikt starter som oftest med

1. uenighet, ingen vil gi seg

2. begynner å krangle

3. kjefter og skriker til hverandre, sier gjerne stygge ting som sårer.

4. konflikten blir fastlåst

Da gjelder det å stoppe allerede i punkt 1. for å stoppe videreutviklingen.

Det er viktig å holde seg saklig og være åpen for den andre partens meninger og synspunkt.

Skrevet

Et svært viktig poeng er at konflikter ikke alltid behøver å være noe negativt. Åpne faglige konflikter kan være verdifullt for en bedrift, og bidra til nytenkning.

En negativ konflikt kan være knyttet til faglig uenighet eller personlig uenighet. Man snakker om gjerne her om de fire trinn konflikten har:

Klippet fra ressursside:

"Dette er vanlige faser i en konflikt:

•Trinn 1 Saklig uenighet

•Trinn 2 Konflikten eskalerer

•Trinn 3 Konflikten låses

•Trinn 4 Krig

Konsekvenser av personalkonflikter:

Personalkonflikter kan ha konsekvenser for

•organisasjonen (arbeidsinnsatsen går ned, og hvis konflikten blir alvorlig og langvarig kan bedriften gå konkurs)

•de ansatte (dårlig arbeidsmiljø, fysiske og psykiske plager, sykdom, uførhet, oppsigelser, klikkdannelser og trakassering)

•andre (samfunnet, kundene, leverandørene, distributørene og familien)".

Det er viktig å huske at mobbing er noe helt annet enn en konflikt, selv om den kan ha sitt utspring i en konflikt.

Dersom konflikten ikke lengre er på et saklig nivå, har ført til at den ene parten nå står mye sterkere enn den andre (allianse/ sosial støtte) og benytter dette til å baksnakke/ fryse ut/ angripe/ latterliggjøre den andre parten, så er det sannsynligvis mobbing det har glidd over i. Da er det ikke lengre en konflikt det er snakk om, men en form for "overgrep".

:)

Skrevet

les tråden om hun med gal nabo og bikje som biter

Skrevet

"Jeg hører hva du sier" er en god måte. Å møte den du er i konflikt med, med disse ordene, vl gjøre at en føler seg møtt(og hørt) når en møter motstand.

Så kan du tilføre det du mener.

Og å starte egne setninger med "JEG føler", "jeg mener," jeg tenker" er med på å få motstander til å ikke føle seg angrepet.

Aldri gå inn i en konflikt med "DU..!" i starten av en setning. Da taper du.

Skrevet

Å si oppriktig at "Jeg ønsker ikke å gjøre deg lei deg eller å gjøre ting vanskelig for deg ved å si dette, grunnen til at jeg tar det opp/ mener dette/ ønsker dette/ ber deg om dette er..". Kan også være effektivt :). Min tidligere sjef fikk alle til å lytte og ikke gå i forsvar ved å si vanskelige ting slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...