Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Det håper jeg da ikke, har aldri vært borti det ihvertfall. Vil tro man har lyst å huske den døde som den han var når han levde, ikke som død! Ekkelt...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Tja.. Det var veldig normalt før i gamle dager.. Jeg fikk stålsjokk da jeg åpnet et brev da jeg bodde i USA. Mamma hadde sendt med bilde av min døde morfar fordi jeg ikke hadde anledning å være med i begravelsen - og dette var på 90 tallet, og det er ikke så lenge siden:)
Stina <3 Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Ja det er det, men det er ikke vanlig å vise de frem... Har og opplevd å være med på å bære gamlefar inn i dobbeltsengen fordi gamlemor vil ha han der frem til begravelsesbyrået kommer (det kan noen ganger ta litt tid). Husker første gang jeg var med på det var jeg så sjokkert og ble enda mer sjokkert når makkeren min fortalte at det ikke er uvanlig at gamlemor legger seg ned ved siden av for å sove... Kunne ikke falt meg inn, men hvem vet hva jeg gjør når jeg er 90...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Ja, vet det var vanlig før. Hva med å putte disse bildene inn i de vanlige albumene og vise til alle som kommer på besøk "Her har vi ferieturen til mallorca, her var vi på hytta og her er bilde av ... i kista" hi
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Dette er slett ikke uvanlig når det gjelder små barn. Dersom man mister små barn i en ulykke for eksempel så er det vanlig å få forespørsel om man vil ha med barnet hjem slik at man kan ta farvel hjemme. En familie jeg vet om hadde niåringen hjemme i tre døgn og både mor og far sov i sengen sammen med henne, og søsken og annen familie kom innom rommet hennes. De tok også mange bilder disse dagene, og det var viktige dager for denne familien.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Ja, det er normalt. Vi fikk med hjem bilde av broren min, fra sykehuset. Pappa har gjemt dem godt, for det er for vondt å se. Min brors venn døde også, og han fikk de ha med seg hjem, og hadde han vel i tre dager.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Vi gjorde det med pappaen vår. Bare familie som har sett det.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Ja, helt normalt å ta bilder. Men albumet fra begravelsen pleier å være forbeholdt de som sto avdøde nærmest..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 Ja, her har vi gjordt det, men albumet er nok forbehold de aller nærmeste..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Nei, det er ikke vanlig å ta bilder i selve begravelsen, selv om det er åpen kiste. Men det er veldig vanlig å ta bilder under syningen, eller ellers når familien har mulighet til å ta bilde av den døde i rolige omgivelser før begravelsen. VI har bilder at besteforeldre og vet om bilder av både venner og venninner, onkler og tanter. Men disse bildene vises ikke frem. De er som et endelig minne for de aller nærmeste. Tidligere, når fotografiapparater var skjeldent var det vanlig å pynte den avdøde og ta bilde post mortem. Om dere søker på post mortem photo vil dere se hvordan de foreviget den avdøde i døden, fordi det aldri var blitt tatt bilder mens personen var i live. Spesiellt når barn gikk bort var dette vanlig, og disse bildene ble stilt ut. Og denne trenden er kommet tilbake via facebook og sosiale medier, ved at foreldre med barn som dør under fødsel/i mors liv, tar bilder som deles med verden gjennom sosiale medier, og hjemme i ramme. Jeg vet ikke helt om jeg liker å få servert bilder av døde barn når jeg sjekker facebook, men jeg forstår foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #12 Skrevet 6. november 2011 Nå måtte jeg sjekke dette på google. Uff, noen av de bildene av barna var helt hjerteskjærende. Det ser jo bare ut som sovende små barn, som snart skal våkne blide og fornøyde av sin lille lur. Og noen var helt fantastisk skumle også, en død person bør ikke fotograferes med øynene åpne!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #13 Skrevet 6. november 2011 Var engang på ei utstilling i regi av skolen, og da fikk vi se bilder av de døde i kisten. Dette var da de ikke fikset øynene helt, og kjeven hang på skrå. Meget deilig syn.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #14 Skrevet 6. november 2011 Alle de små barna/babyene3 Jeg MÅTTE jo bare sjekke, så dum jeg er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå