Gå til innhold

Julegavedilemma - gi det samme til både 8 og 4 åring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste ønsker seg Lego utgaven av Black Pearl (Pirates of the Carribean) og den koster ca 1000 kr tenker jeg.

Minsten forguder alt osm storebror har, og sier også at han ønsker seg den skuten mest av alt i hele verden.

Anbefalt alder for skuta er 8-14 år, og det er tusen smådeler. Likevel tror jeg lillebror blir veldig lei seg om han ikke får den, hvis storebror får...

Er det "galskap" å kjøpe denne skuta til en 4 åring ?

Hva gjør dere andre som har småsøsken som liker best eldste sine leker ?

Her i huset har alltid minsten vært veldig klar på at han også er like stor som storebror.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men han er ikke like stor som storebror.

Hva med storebrors følelser hvis lillebror alltid får det samme som ham? Kjøp noe annet til lillebror, er mitt råd.

Skrevet

Jeg elsker selg å bygge lego, så jeg hadde kjøpt det samme til begge to.

Jeg har sett hos mine barn at evnen til å bygge lego er meget ulik, og dermed kunne minste få mye den eldste ikke klarte alene på samme alder. De var ulike, rett og slett. Eldste har alltid likt lego, men klarer ikke helt selv uansett alder.

Yngste er et lite geni innen puslespill og lego :)

Hva eldste føler? Tja, at han får det han ønsker seg, og det samme gjør da lillebror :)

Skrevet

Enig med 19:26

Blir nesten som å bare ta hensyn til lillebror og ikke storebror. Han ER jo større, og det må han få lov å være også.

Skrevet

Kjøp heller noe som passer til en 4-åring, og lær 4-åringen at han er ikke like stor om broren! Utrolig kjipt for 8-åringen også!

7-åringen har lagt bort mye lego, feks brannstasjon, fly ol fordi det bare blir ødelagt når han leker med det! Han vil heller ta det frem når han blir litt større!

Skrevet

For min del vil jeg si det er ganske galskap å kjøpe samme legosettet 2 ganger. Da ville jeg heller å ha kjøpt et annet legosett til minstemann. Aldersanbefalingen gjelder vel m.t.p. vanskelighetsgrad for å bygge den.

Når minstemann sier han er like stor ville jeg bare faktisk ikke sagt meg enig i den, men fortalt at han er fire år, og storebror 8.

Skrevet

Ja,det er galskap. Og det er fryktelig dårlig gjort overfor storebror. Og egentlig overfor lillebror også som har gått av å lære at han ikke er like stor, han er fire år og ferdig med det.

Skrevet

godt av, skulle det selvfølgelig ha stått.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt de samme leke, er stor forskjell på en 4åring og en 8åring.

Pleier ikke duplo å ha noe ala det til større barn, bare litt lettere og annerledes? Ville prøvd å finne en sjørøversak fra Duplo, eller lego til 4år.

Skrevet

Hadde det vært f.eks ski eller sykkel dere skulle gi guttene, syns jeg det hadde vært ok, men lego? Det blir for dumt, indirekte gir du jo da inntrykk ovenfor storebror at det ikke er noen forskjell på å være 8 år, og 4 år. Lillebror kan vel hjelpe til med å bygge skipet, og kanskje leke med det, sammen med storebror. Men jeg ville ha gitt lillebror noe annet, som er tilpasset hans alder!

Skrevet

Man kan ikke se på et barn ut fra alder, men ut fra ferdigheter. Kan godt hende fireåringen er vel så kompetent på lego som åtteåringen, det har ikke vi anonyme noen forutsetning til å vite noe om.

Når det er sagt, er det dels hull i hodet å kjøpe det samme legosettet to ganger, dels dårlig gjort mot storebror at han aldri får noe spesielt fordi lillebror alltid ønsker seg set samme som ham.

I min barndom var det vanlig å kjøpe noen gaver sammen til oss barn, noe som var utrolig frustrerende for meg, som var eldst og veldig forsiktig med lekene mine, men hadde en lillesøster som elsket å ødelegge ting.... Så DET anbefaler jeg heller ikke.

tror jeg skulle tatt storebror litt med på råd om hva som skal kjøpes til lillebror. Også kjøpe noe helt annet, for eksempel meccanolignende byggesett eller Playmo eller bilbane ... eller noe!

jeg er HELT sikker på at dere som foreldre klarer å se forbi beundringen til storebror, og vet andre interesser hos den lille. Så kan han bli skikkelig overrasket da....

Skrevet

Jeg kunne fint ha kjøpt den skuta til min da han var 4, men synes alikevel du ikke skal gjøre det når hele ønekste kommer fordi storebror vil ha den.

Men det finnes jo vanlige leker fra Pirates of the Carribean som han få istedetfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...