Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Tenkte meg ikke om, så jeg varmet en skive i mikroen på papptallerken (sånn barnetallerken med motiv). Varmet den bare i 15 sekund, og skulle ta den ut da jeg merket at det røyk og lukte brent. Da hadde jeg allerede tatt i tallerkenen, så jeg brente meg på tommelen og det sitter fast sånn plastikk(?) på den. Lurer på om det er farlig at den plastikken sitter fast i huden? hehe. Gjør vondt, men det gjør det vel alltid når man brenner seg
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Med en gang: Sett på iskaldt vann på springen med høyt trykk og hold tommelen under i flere minutter! Sitter plastbiten fortsatt fast etterpå ring legevakten og spør dem!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Kjøl ned fingeren opptil 20min i "lunkent"(ikke alt for kaldt) vann rett etter skaden har hendt. Om plasten sitter fast på et lite område på tommelen din, så ville jeg bare latt det bli. Den vil dette av av seg selv iløpet av morgendagen, tenker jeg.. Mulig du har en vannblemme under, og om du river av plasten drar du av huden også. Håper det gror fort
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Ps. Iskaldt vann og høyt trykk er absulutt noe du IKKE burde gjøre, bare sånn til info... Har man større brannskade så vil det iskalde vannet gjøre mer skade en godt, da hele kroppen din blir for kald. Rennende vann (rolig!) vil føre varmen bort ifra huden din, og kjøle ned stedet mer en godt nok! Hardt vann vil kunne gjøre at brendt/skoldet hud løsner, og gjør større skade... Verste tilfellet jeg har sett var når vi kom hjem til en mor (jeg er ambulanseareider) som hadde et spedbarn skoldet med kokende vann (etter varmeflaske i sengen som det hadde gått hull på isammen med barnet!). Og hun hadde dyppet ungen i isvann(vann med isbiter) og så puttet ungen i fryseren før vi kom... At ungen var hypoterm(kald) var nå et større problem en brannskaden på hele overkroppen... -så mange rare ideer om hvordan brannskader skal behandles der ute.. 18:21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå