Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Da jeg fikk de andre barna mine, var ull innerst noe som noen få brukte. Det var gjerne de samme som brukte tøybleier. Denne gangen ser jeg at "alle" bruker ullbodyer, strømpebukser og ullnattøy. For meg kjennes selv den mykeste merinoull ut som stålull, så jeg vil ikke bruke ull innerst på min baby. Jeg prøvde å stikke armen inn i en body som min bror har på sin baby, og den klødde. Husker ikke merket, mener det var nøstebarn, med noe silke og ullblanding. Er jeg virkelig helt alene om det? Bruker dere ull innerst på dere selv? Synes dere ikke det klør? For meg spiller det ingen rolle hva folk bruker på sine babyer, jeg regner med at alle gjør de synes er best. Jeg bare undrer meg over denne plutselige ulltrenden.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Jeg kommer ikke til å bruke kun ull på min februar baby. Men når vi skal ut blir det nok ull innerst. Men ikke når vi er inne til vanlig.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Ja, jeg bruker ull selv og på min datter. Selv bruker jeg kun ulltrøye/longs når jeg vet jeg skal være ute. Min datter bruker ull hver dag. Kjøpte en body hos bare barn som jeg synes er ganske grov og som jeg aller helt unngår å bruke/bruker kun som reserve body. Men bodyene fra lindex er iallefall supermyke, og de klør ihvertfall ikke:-) Så lenge datteren min ikke viser noe ubehag eller noe sånt med ullklær på, så bruker hun de daglig. Ser mange bruker ull om natten også, det unngår jeg i tilfelle det skulle klø.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 15.14 her. Min datter er forresten 1,5 år, så ville nok merket om hun ikke tålte ulla:-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 bruker ull på både ungen og meg selv. ull holder varmen, puster og holder deg varm selv om du blir våt
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 på kalde dager ja, men ikke nå når det er 11 grader ute. og ull klør også!!!:/
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Både jeg og ungene bruker ull innerst. Utrolig deilig med ull på kalde dager:-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Jeg mener at ull er gull, men det er ikke nødvendig 24/7. Det er fortsatt ganske mildt ute, så jeg bruker stort sett ull om natten da min lille snuppe på snart året river av seg dyna og blir fort kald uten. Ellers bruker hun ull i barnehagen på kalde dager, og det kommer vi til å fortsette med. Hun har brukt ulldresser siden hun ble født og bruker det fortsatt - elsker de fra janus! Men jeg er ikke overhysterisk når det kommer til å bruke ull, men det er veldig greit at det holder på varmen selv når man blir våt og at det regulerer temperaturen om barnet feks begynner å svette. Jeg elsker ull selv, men går stort sett i ullgensere og ullsokker. Mannen bruker ullundertøy innerst, men jeg gjør kun det på tur synes ikke det klør, ihvertfall ikke babyull! MEN... det er nok ingen "plutselig ulltrend", min mor brukte alltid ull på oss, og både hun og min far gikk stort sett med ull som små... Er ganske sikker på at det også gjaldt mine besteforeldre
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 baby-ullundertøy klør ikke, så lenge ungen ikke reagerer, men da har man bomull-ull..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 jeg bruker bestandig ull på ungene i høst-vinter halvåret.. mamma brukte bestandig ull på meg og min søster, så det er vel ikke en trend. men kanksje folk har fått litt mer info og blitt mer oppmerksom på bruken av ull innerst jeg bruker ullundertøy på meg også når jeg er ute. å det klør ikke, værtfall ikke babyulla som fås kjøpt nå! så lenge man vasker å behandler ulla riktig så burde den ikke klø. men hvis barn reagerer på ull, er det jo noe annet. en annen ting er litt grovere ullgensre, de kan klø gitt!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Ja, bruker bare ullundertøy fra oktober til mars/april.... Grøsser med tanke på å ha bomull innerst på kalde høstdager, kalde vinterdager.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #12 Skrevet 6. november 2011 Barna mine bruker alltid ull innerst når det er kuldegrader....Har til og med ulltruser og trøyer uten arm De er mye ute i bhg selv om det er kaldt,og er mye på turer,så da synes jeg det er greit at jeg gjør mitt for at de ikke skal fryse. Største her har eksemhud og tåler ikke all ull,men det er faktisk mye god ull som ikke klør.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #13 Skrevet 6. november 2011 Jeg er 43 og hadde aldri ull innerst. Men det er selvsagt mulig at ull ble brukt innerst for 30-40 år siden. Jeg mente egentlig at det er en stor forskjell fra nå og da jeg sist hadde småbarn, rundt 2000 tallet. Da jeg fikk min eldste i 1990, var ull noe man hadde utenpå, som ullbukse og ullgensere over body og strømpebukse. HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #14 Skrevet 6. november 2011 Jeg reagerte (inni meg) da min brors barn kom på besøk. Ull innerst, body, strømpebukse, bukse, genser inne. I tillegg hadde hun på kjøredress i bilen pluss den Reima luen som er strikket ull utenpå og som er som en hjelm med hals. Og forede ullstøvler. Hva skal de da bruke når det er 15 minus? Barnet er 14 mnd og det var november, men 11 plussgrader.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #15 Skrevet 6. november 2011 Både jeg selv og ungene mine er atopikere og allergiske mot ull, huden blir rødflammete, klør og hovner opp av selv den dyreste og flotteste ull så det er overhodet ikke aktuelt. Vi bruker stort sett bomull, men på de kaldeste dagene eller når vi vet vi skal være ute lenge bruker vi superundertøy. Fungerer utmerket.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #16 Skrevet 6. november 2011 Her bruker vi ullundertøy og annet i ull til bade store og små. Jeg syns det er veldig viktig med gode og varme klær slik at man får lyst til å være ute.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #17 Skrevet 6. november 2011 Får ikke mye lyst til å være ute om man blir påtvunget klær som klør og gir ubehag De stakkarene som faktisk ikke tåler ull, og det er faktisk en del som ikke gjør det, føler seg jo helt uglesett i dette ullhysteriet.. Det går an å ha det bra ute, uten å fryse, selv uten ull altså!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #18 Skrevet 6. november 2011 Vil tro at alle synes det er viktig med gode og varme klær slik at man får lyst til å være ute. Poenget er hva man legger i gode og varme klær. For meg er det altså ikke ull innerst. HI.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #19 Skrevet 6. november 2011 Bruker bomullsstrømper og pologensere og flece dresser under... Ikke ull!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #20 Skrevet 6. november 2011 15.19 her det ene barnet mitt, største på 5år sier joha ullet klør..kanskje jeg må kjøpe kun bomull innderst........
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #21 Skrevet 6. november 2011 Bruker ull fra høst til vår, og evnt ull/silke på sommeren når det er kjølig om kvelden. Poden er 3,5 år og vet ikke om annet Han har brukt ull fra sin første vinter. Bruer 3 lags prinsippet på vinter. Tynn superull innerst, mellomlag med ullbukse og ullgenser og dress oppå det igjen. Aldri kald og aldri klam Og ja, jeg skal bruke tøybleier på neste barn Så jeg er nok en slik "naturmamma" HATER syntetiske stoffer som veolur :s Så her går det i økologisk bomull og ull ^^
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #22 Skrevet 6. november 2011 Du er ikke alene om det. Jeg brukte aldri ull da jeg var liten (70-tallet) og brukte det heller ikke da jeg fikk barn i -99. Var ingen som snakka om ull. Nå derimot er det ull, ull og atter ull. Jeg har vel blitt presset til å kjøpe litt ull, men det eneste jeg virkelig digger er ullpysjer og en ullutedress som jeg bruker i vogn/bil. Under har de helt vanlige klær, for det meste bomull.
Gjest Filifjonka Skrevet 6. november 2011 #23 Skrevet 6. november 2011 Min eldste er født på 1990-tallet, og da var det anbefalt med ull innerst, så det er ikke nytt. Jeg brukte aldri ull innerst da jeg var barn (jeg er i 40-årene), og jeg husker at jeg frøs mye om vintrene. Jeg hadde bestandig bomullsstrømpebukser med vanlige bomullssokker og så hjemmestrikkede ullsokker utenpå. Det var iskaldt. Da jeg ble litt eldre (tenåring) begynte jeg på eget initiativ å bruke bare stillongs med hjemmestrikkede ullsokker rett på huden og plutselig opplevde jeg å være varm på føttene. Men folk er forskjellige. Mine to eldste barn har brukt ull innerst fra de var bitte små. Den yngste har aldri orket det, synes at det klør og stikker. Jeg har aldri syntes at ull stikker, jeg kan gå med den groveste ull rett på huden og så fort ullplagget er varmet opp til kroppstemperatur slutter det å klø. Jeg bruker bestandig ullundertøy innerst når jeg skal være ute, og jeg går med tynne ullsokker fra oktober til april omtrent. Min yngste, som altså ikke orker ull, har superundertøy i ulike varianter. Vi er forskjellige, og det at du synes at det klør betyr ikke at det klør for alle.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #24 Skrevet 6. november 2011 Her buker både barna og jeg ull innerst når det er kaldt om vinteren. Da jeg fikk eldste som er snart 8 nå, var ikke ull så "vanlig" å bruke innerst. Da jeg fikk nr 2 for 3 år siden, var det nesten en selvfølge. Nå er det jo så mye bra ull også, som ikke klør. F eks har Devold ull med flere lag, og micro et eller annet innerst som føles mykere.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #25 Skrevet 6. november 2011 Mine barn har veldig følsom hud, og 5-åringen får jeg ekstremt sjelden på ull. 8-åringen min får jeg på ull nå og ifjor vinter. Det var første gangen ever. Så vi har altså holdt oss til bomull fordi barna mener ull klør. Selv merinoull. Jeg syns den ullen er kjempedeilig, men jeg har ikke så følsom hud som dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå