Gå til innhold

Noen som kan dele en oppskrift på gode rundstykker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns de raskt blir så "daffe". Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men vil ha noen som er litt grove men samtidig ikke blir tørre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens beste rundstykker.. Ikke beskjeden nei;)

GRUNNOPPSKRIFT:

6 dl hvetemel

6 dl sammalt grov hvete

1/2 ts salt

5 dl vann

2 ss olje

1 pk gjær

Bland det tørre, varm opp vannet til 37 grader, hell i ojlen og bland ut gjæren i litt av væsken. hell i resten av væsken. Bland oppi kjøkkenmaskinen. 5 minutter på medium fart.

La heve et lunt sted (jeg bruker foran peisen som strengt tatt er varmt, men det hever fantastisk) i 40 minutter mens du vasker opp ting og tang.

Ta olje på hendene og bordet, da kan du ha en mer klissete deig. Bak ut rundstykker, etterhev i 40 minutter mens du vasker opp resten og lager eggerøren,

Stek på 230 grader midt i ovnen i 15-18 minutter.

TILPASNINGER:

Bruk 6 dl grovt mel, 4 dl fint mel og ca 1 dl havregryn utrørt i vann.

Mindre mel enn oppskriften gir en klissete deig, men en mye luftigere deig. Anbefaler å spraye med lunkent vann rett før steking. Da blir skorpen sprø:)

Dette blir ca 16-20 deilige rundstykker, men det er bare å doble hvis det blir for lite. Dersom du tåler å bli klissete på fingrene anbefaler jeg å bare hente røre rett fra bollen.

Skrevet

Rundstykker med havregryn og solsikkekjerner:) Veeeeldig gode :)

1 l melk (gjerne sur eller skummet) (el 5 dl vann og 5 dl melk)

9 ss olje

50 g gjær

2 ts salt

3 ss sukker

1 dl solsikkekjerner (kan sløyfes)

200 g havregryn

300 g sammalt hvete grov/fin (grovbakstmel)

800 g hvetemel

egg eller melk til pensling

sesam- eller valmuefrø eller solsikkekjerner til dryss

Varm melk og olje til det er lunkent og rør ut gjæren. Rør inn resten av ingrediensene til en blank og smidig deig. Dekk til med plast og la deigen heve på et lunt sted i ca 1 time.

Elt deigen og del i ca 30 emner. Form til runde boller og legg på et bakepapirkledt stekebrett. Dekk til og la rundstykkene etterheve i ca 30 min. Varm ovnen til 225°C.

juPensle med egg eller melk og dryss med frø. Stek på midterste rille i varm ovn, 225°C i ca 15 min. Avkjøl på rist.

Tips: Sammensatte rundstykker: sett rundstykkene ganske tett sammen på stekebrettet, slik at de vil ese sammen under etterhevingen.

Stek som beskrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...