Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Vi baker bestandig småkaker eller pynter pepperkakehus. I tillegg så får de lage noe annet. I fjor lagde de juletrekuler, året før malte de på kopper. Har ikke helt funnet ut hva jeg skal finne på i år enda. Tanken min er at de lager noe de kan gi i julegave. Jeg har mitt barn her, men også nevøer, nieser og nabobarn.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Jeg lager juleverkstedhelg for bonusbarna mine. De er ikke så veldig kreative da mor aldri gjør noe slikt for dem, men de elsker det. Derfor blir det enkelt. På lørdag baker vi en haug med ting. Pepperkaker, berlinerkranser, karameller, også lager vi figurer av marsipan med konditorfarge. Morro! Pyntingen står eldstejenta for på kvelden alene, da er den ande lei, hehe. På søndag har vi juleverksted; vi har alltid et juletre for barna, er ikke så farlig hvordan det ser ut. De lager julekurver (flettekurver) og julelenker, og noen snømenn av sånne hvite kuler med fyrstikker mellom. Også pleier jeg hvert år å kjøpe en liten boks fra Panduro for de som vil lage noe ordentlig også har jeg forberedt en ting jeg skal lære dem. Jeg kjøper inn masse glanspapir som er billig på nordli og kjøper glitter, maling sånn billig på Panduro i januar. Også kjøper jeg filttepper på Ikea. Funker kjempebra. Noen ganger lager vi julekort også, men ungene syns julepynten er morsomst. Spes konkurransen om lengst julelenke til juletreet Jo også lager de alltid hvert sitt store pepperkakehjerte som henger i vinduet med rød silketråd. Pepperkakehuset tar vi en egen kveld
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Se der ja. Multitalent du. Klarte få inn noe dritt om moren også
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Kupper tråden litt med som til 12:43. Hva malte dere på koppene med? Har malt på juletrekuler før men malingen vi brukte var slike små glass kjøpt på panduro og syns den var så tyntflytende. Den du har brukt på kopper også? Må det brennes? Fins det noe tusj en kan få kjøpt til å skrive f.eks "bestemor" på koppen med?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Hehe.. det var ikke helt meningen da Hun har mange kvaliteter hun, men akkurat det kreative er hun ikke så god på.... Var egentlig mer ment som en forklaring på at vi gjør det veldig enkelt og greit. Prøvde meg i starten på vanskeligere ting, men da detter barna helt ut... Barna er 9 og 12, så det er liksom ikke småunger.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 De fleste barn gjør slikt i bhg/skole har jeg inntrykk av ..desverre. Prøvd tromme sammen noe i flere år nå og ender med at folk sender ungene til meg. Hvert år tenker jeg at til neste år får noen andre voksne stå for innkjøp, sted å ha det osv men hvert år ender vi opp her. Koselig det, bevare meg vel, men virker som mange foreldre ikke gidder gjøre noen ting med barna sine. Ang. kommentaren din om moren var den bare litt snodig. Den passer overhode ikke inn, derfor jeg reagerte. Me dlitt forklaring skjønte jeg mer hehe:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Ser den.. Sorry! Var ikke ment som uthengig. Jeg og moren har et veldig godt forhold og deler på oppgavene vi selv er gode på eller interessert i De første årene inviterte jeg noen nevøer og venner og sånn, men siden jeg nå har skjønt at det aldri returneres har jeg gjort det utelukkende til en familieting. Ungene vet at denne helgen er det kun oss 4 og koser seg egentlig med det. Det er jo ikke akkurat gratis, og med flere barn blir det fort litt stress, fremfor at vi alle kan kose oss og gjøre det vi vil...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Har kjøp kjøkkenhonkler som de skal tegne på med stofftusjer. Hun ene har laget allerede, og det ble kjempe fint. Skulle lage kluter også, men de har vist ungene allerede brukt opp. De ble funnet for en liten stund siden, så de var tegnet ut før jeg oppdaget det. Vi skal lage små nisser i forskjellige varianter. Har masse forskjellige tre kropper vi skal male, trekke med garn eller noe annet vi finner ut. Vi laget cernitt nisser i romjulen i fjor, de har jeg spart på så vi skal lage en plate og male på tripp, trapp, tresko på den. 3 røde og 3 blå nisser. Min mor har laget tripp, trapp, tresko med små rekved biter hun har funnet. Malt på rutene og har 3 små steiner og 3 skjell. De også er veldig fine. Kan lages med julefigurer en får kjøpt også. Vi skal lage stjerner av ståltråd og glassperler. Jeg laget slike for mange år siden. På en liten plankebit spikret jeg noen spiker slik at jeg kunne ta ståltråd rundt slik at det ble ett stjernemønster, tok ståltråden noen ganger rundt slik at stjernen blir litt stødigere. Så tar jeg den av spikerne. Fester en lang ståltråd i en spiss og trer på mange glassperler, snurrer disse rundt. Ungene skulle vist lage snøkrystaller av hamaperler også. De skulle dekorere vinduet deres, men de blir også fine på juletreet. Jeg skal prøve å få de til å tegne julenisser eller andre ting, laminere dette og klippe ut slik at det blir et og ett bein, kropp, hode og lue hver for seg. Feste en magnet på hver slik at de får ett lite puzzlespill på kjøleskapet de kan leke med.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 Kanksje vurdere det jeg også. Jeg som steller istand sommerfest, juleverksted, Halloweenfest osv.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 12.43 her... Vi bruker glassmaling. Har brukt det på både kopper å julekulene:) kroppene måtte i ovnen ja, så det fikk herde sånn at man kan vaske koppene. Vurderer å kjøpe kjeleunderlag å salt og pepperbøsjer som ungene kan male på i år. Eventuelt så tenkte jeg å kjøpe sånne tusjer til å tegne på glass med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå