To barn og hest Skrevet 6. november 2011 #26 Skrevet 6. november 2011 Så sant du ikke tapper blodet inne i stallen er det ikke noe problem å avlive hjemme i forhold til at de andre hestene skal reagere. Ingen her reagerte. Avliving med sprøyte er sjansespill, mange dør da ikke momentant og det hele kan dra ut langdrag, ikke ok for hesten. Boltepistol, evt med doping først er raskt og "smertefritt" for hesten. For eieren er det jo forferdelig uansett metode. Du vet jo heller ikke tilstanden til hesten din den dagen den må vandre henn, kanskje den ikke tåler/har godt av transport? Nei, jeg hadde, som sagt lenger oppe, gladelig betalt de tusenlappene det koster for å la hesten ende sine dagern hjemme i trygge omgivelser. Uten tvil.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #27 Skrevet 6. november 2011 Jeg hadde fått dyrlegen til å avlive hesten på gården, og avtalt henting med kadaverbilen. Jeg hadde ikke transportert hesten i henger en time for at den skulle bli løvemat, og avlives på et ukjent sted, da er det bedre at den avlives i ro og fred hjemme. Hva som skjer med kroppen etterpå synes jeg ikke er så viktig, det viktige er hvordan dyret har det mens det lever, og at det får dø på en måte som innebærer så lite stress og ubehag som mulig. Jeg har aldri sett at dyrebilene tar med hester, folk kommer da med hesten til slakteriet selv?? Jeg har vært med på slakting av hest på slakteri, og synes ikke det er noe særlig. Selv om de blir tatt rett inn fra hengeren, de slipper å oppstalles før slakting slik som storfe, er det mange hester som er skvetne og redde. Jeg ville heller betalt noen kroner for avliving og henting av kadaver etterpå. Noen nevnte begraving av hest: Det er ikke lov. Du må søke Mattilsynet om tillatelse for dette, men det skal MYE til for at du får det gjennom. F.eks. hvis du bor på en øy ute i gokk uten ordentlig fergeforbindelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå