Gå til innhold

Hva hadde dere gjort? Hest og avlivning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forhåpentligvis enda noen år til det blir aktuelt da, men... ble sittende å snakke med venninna mi om det. Jeg vil sende hesten min til dyreparken når den dagen kommer. Hun har allerede måttet ta livet av en hest, og hun brukte kadaverbilen, og fikk slaktepris... men pengene smakte bittert sa hun.. er vel snakk om 1000-1500 kr..

hva hadde dere gjort?

Jeg bor forøvrig bare en time unna dyreparken...

Fortsetter under...

Skrevet

Så alternativet er at hesten lever ut sine gamledager i en dyrepark eller at du tjener 1500 kr på kadaveret?

Og du er glad i hesten?

Trenger du hjelp altså til å avgjøre? Utrolig...

Skrevet

Det er jo litt vesentlig hvorfor hesten skal avlives? Er den syk uten håp om bedring bør den jo få slippe så fort som mulig, men om det er fordi den blir "pensjonist" og kan ha det fint noen år til, så ville jeg valgt dyreparken.

Skrevet

Jeg har nok tatt min avgjørelse :) jeg bare lurte på hva dere hadde kommet til å gjort :)

1500 kr er penger, men ikke gode penger om de smaker bittert...

Skrevet

Hadde selvfølgelig sendt hesten til dyreparken. 1500,- er en dråpe i havet

Skrevet

Ser at du misforstår litt her.. om man kjører en hest til dyreparken, så blir den skutt og brukt som mat til kjøtteterne...den får ikke leve videre der...

Min hest er gammel, men har enda noen år igjen, heldigvis.

Annonse

Skrevet

11.52: Mulig jeg misforstår, men hesten skal vel avlives uansett? Forskjellen er vel om det blir menneskeføde eller løveføde...

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva kadaverbilen er, men jeg har sett hva de gjør med hestene i Dyreparken. Det er jo ikke snakk om at den skal være der og leve sine glade dager som pensjonist, de blir jo slaktet der også...

Skrevet

Ja, ikke sant. Prøvde å fortelle venninna mi å det da, jeg vil ikke ha 1500 kr som ikke er gode...

hi

Skrevet

HI her...

ja, er vel igrunn det som er forskjellen... men som jeg sa, enda mange år til heldigvis...

Skrevet

Meg med pensjonistsvaret; fortsatt dyreparken!

Skrevet

Men da skjønner jeg ikke egentlig hva dilemmaet er jeg... hesten skal jo dø uansett, spiller det noen rolle om den blir løvemat eller menneskemat?

Annonse

Skrevet

Jeg er imot dyrehager så jeg hadde sendt den til slakteren.

Skrevet

Ei jeg kjenner må avlive hesten sin pga sykdom. Den er 20 år, og hun har hatt den hele sitt liv. Ene og alene pga hennes personlige følelser knyttet til dette og hesten, betaler hun for at den skal få en sprøyte i stedet for å få penger til slakt. (Da tar de livet av dyret ved hjelp av bolt såvidt jeg vet).

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden sendt avgårde min gamle hest noe sted for å dø.

Jeg avlivet "gamlemor" for noen år siden. Min første hest, som jeg hadde kjøpt for konfirmasjonepengene mine, hun var 29 da hun ble akutt halt (uhelbredelig i den alderen).

Vi dopet henne, og hun ble skutt med boltepistol her hjemme på tunet. Sto og mumset på gress og var trygg inntil siste øyeblikk. (Veterinæren gjør dette.) Jeg hadde på forhånd avtalt med kadaverhenting dagen etter, dette kostet litt, men det er det verdt!

Litt må vi betale etter årevis med ridning og gøy. :-)

Man bør bare være litt nøye med hvor man avliver, siden veterinæren "stikker" hesten etterpå og tapper ut blodet.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noen av delene! Alle mine hester ender livet sitt hjemme i trygge vandte omgivelser.

Skrevet

Dyreparken, helt klart. De har det ikke godt på slakteribilen og sine siste timer hos slakteren. I dyreparken går det fort, og noen benytter kjøttet.

Skrevet

Hvorfor er det ikke et alternativ å få dyrelegen hjem for å avlive hesten..? Jeg hadde i alle fall aldri sendt noen jeg var glad i med slaktebilen..det er ikke noen fin måte å tilbringe sine siste timer på. :(

Skrevet

gamlemor fikk boltn her hjemme, og ble begravet her( akutt syk)

en har jeg sendt til slakt.

hadde vi hatt en dyrepark her,, hadde jeg sendt dit :)

Skrevet

Jeg måtte nødslakte hesten min for mange år siden på grunn av et forferdelig astmaanfall. Han hadde hatt flere gjennom vinteren og jeg hadde ikke hjerte til å la han hoste seg svett i mange dager. Den lokale slakteren kom på gården og han fikk ei kule bak stallen. Jeg ville egentlig gi han til dyreparken, men sånn ble det ikke.

Jeg hadde ikke sendt hesten til slakt, hvis det er det som er alternativet. Hester er jo sensitive dyr og tenkt så redde de blir på slakteriet som det lukter blod og den hører andre dyr.

Skrevet

avliving med sprøyte er bare fælt!

har sett det mer enn en gang, og jeg tar myyye heller kula

Skrevet

Jeg hadde fått en proff til å skyte hesten hjemme i kjente og trygge omgivelser, hadde aldri sendt den avgårde noe sted for å dø alene.

Skrevet

Jeg vil ikke gjøre det i stallen, noe de heller ikke anbefaler når det står mange andre hester der. Dyrene lukter blod og kan bli gale rett og slett.

Spørsmålet var ikke hva jeg ville gjøre, for jeg har bestemt hva som skal skje.

Hadde det blitt kadaverbil, så er hesten død. slaktebil blir uaktuelt.

Eneste alternativ for min del er dyreparken.

Men igjen....forhåpentligvis maaaange år til :)

HI

Skrevet

Dyreparken i kr.sand kommer hjem og slakter. De fleste andre dyr på gården takler dette fint. Man trenger jo ikke slakte og partere i boksen liksom.

Sprøyte er ikke bra,da altformange hester ikke dør så fort de skal. Det er mer dyremishandling enn slaktebilen.

Noen små lokale slakteren slakter på utsiden og man kan levere hest der selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...