Gå til innhold

Grøt x 2 eller grøt og grønnsaker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har lillemann på 4 mnd fått grøt i 1,5 uke nå, og vi er så å si oppe i full porsjon på kvelden... Innfører man da ett grøt måltid til i full skal eller grønnsaker??? Og kan man da "kjøre på" med to fulle grøt porsjoner allerede?? Syns det virker veldig mye... Han får mme, og har ikke reagert noe på grøten. Han får også litt sviskemos :)

Jeg har prøvd å lete etter info på bla helsedirektoratet sine sider, men syns ikke det står så veldig mye om dette.. (sto jo noe da, men)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at det kanskje er litt tidlig å skulle komme opp i 2 fulle måltider allerede ved 4 - 4 1/2 mnd alder. Men, det kan jo hende du har gode grunner for det, men da ville jeg kanskje forhørt meg med HS om hvordan du bør gå frem.

Det jeg synes å ha sett litt her inne, er at de som har begynt tidlig med to grøtmåltider, fortere får grøt-leie barn. Så tror jeg ville avventet grøtmåltid litt, og heller gitt smaksprøver av diverse frukt og grønnsaker - og sakte men sikkert økt opp i mengde av dette.

Det vi gjorde var å begynne med smaksprøver av frukt og grønt, som vi holdt på med en månedstid, før vi så introduserte grøt. Kom opp i full porsjon grøt etter ca 2 uker, og har etter dette begynt å øke grønnsaksmengden/middagsmengden.Har akkurat introdusert kjøtt. I tillegg får hun litt frukt på formiddagen. Ser nå at det kanskje er på tide med et litt større målitid samtidig med frukten - litt usikker på hva jeg skal gi, så tenkte å ta det opp med HS når vi skal dit på 6-mnd-kontroll på tirsdag :-) (hun er nå seks og en halv mnd).

Presiserer at jeg ikke har noen faglig bakgrunn, og det er mange veier til Rom :-)

Skrevet

jeg syntes også at to fulle porsjoner med grøt allerede nå var litt mye.... her startet tulla med å smake grøt ved 4 mnd alder ... dette fordi hun viste så stor interesse for mat at hun gapte når vi andre satt å spiste heheh så da sa HS at vi godt kunne gi henne litt også:) har ammet masse ved siden av da....

Men det vi gjorde var å starte med grøt og når vi kom opp i full porsjon ca ved 5 mnd så gav vi henne litt smaksprøver sånn i 12-13 tiden.. dette kunne være frukt eller grønnsaker.... vi begynte også å mose litt banan som vi hadde oppi grøten...

Etterhvert så gav vi henne litt grøt (ellerhva du ønsker) til frokost og litt midt på dagen og så full porsjon grøt på kvelden.. dette gjorde vi sånn at hun fikk inn litt rutiner på måltider allerede da... 3 faste tider om dagen. dette gjør at hun var forberedt på hva som skulle komme. Dessuten var disse måltidene lagt til da vi spiste også, siden jeg mener at måltider er noe som skal være sosialt og hyggelig og ikke bare et sted hvor man putter inn maten liksom....

Nå er hun straks 7 mnd og hun spiser grøt morgen og kveld og middag eller fruktmos midt på dagen... imellom alt dette ammer jeg:)

Men et tips er at når hun har spist den samme grøten noen dager så tilsett en ny smak.. eventuelt bytt på grøtsmaken annehver dag osv.. dette slik at de kan trene opp smaksløkene og lettere "lære" seg å like forskjellig type mat... du kan blande grøten med banan, eple, avocado, mango eller hva du måtte ønske<.)

Tulla vår elsker at det smaker mye av maten hun får så her er det gjerne en halv banan eller mango oppi grøten:)

ville også rådet deg til å tidlig starte med å introdusere vann!!! det tar ofte lang tid før de synes noe særlig om det, men det er så godt når de først begynner å like å drikke vann! :) her koker vi vann med en gang vi står opp sånn at hun har kokt, avkjølt vann å drikke hele dagen :)

Lykke til... å introdusere fast føde er gøy for liten og stor:)

Skrevet

Jeg ville innført grønnsaker som mat nr 2. Fedon Lindberg skriver i sin bok: Barn i balanse, at grønnsaker og fett er det viktigste for baby når man starter med fast føde. Grønnsaker er mildere for fordøyelsen enn grøt. De mildeste grønnsaker å begynne med er gulrot og søtpotet. Og tilsett 1 ts kaldpresset planteolje i maten. Avocado er bra fra 6 mnd.

Ta evt en titt i bloggen min for inspirasjon :-)

Skrevet

tulla her reagerte mye mer på søtpotet og gulrot enn grøt , men sikkert forskjellig :) synes liksom det blir så feil fokus når man fra så tidlig av skal begynne å følge Fedon Lindberg bare.. hehe men sunt skal det være det er jeg enig i.... men vi gir grøt og grønnsaker men holder oss unna olje osv til hun er eldre, og jeg tror hun klarer seg like bra fordet :) vi får se...

Skrevet

Det er vel vanlig med unntak fra generelle regler/retningslinjer. Og det viktigste er selvfølgelig å følge med på sin babys signaler. Jeg nevner Fedon Lindberg for å understreke at jeg ikke tar ting fra "løse luften". Men mange som skriver om babymat mener grønnsaker generelt er mildest. Så får den enkelte prøve seg frem. Fasiten for sin baby lager man selv :-) Heldigvis!

Skrevet

absolutt enig med deg der ja ;) kun det beste er godt nok :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her fikk Muffin grøt på kvelden fra han var 4 mnd til han var 5 mnd. Når han ble 5 mnd så innførte vi grøt også på morgenen, og gjett om han ble grøtlei ila noen få uker, selv så matglad som han er!! ;D

Nå får han kun grøt på kveldene, og da varierer vi med to ulike grøttyper.

Hadde introdusert f eks grønnsaksmos på morgenen, dersom babyen deres trenger enda mer fast føde. Men sikkert greit å vente til babyen blir 5 mnd før dere introduserer fast føde måltid nr 2? :)

Gjest MariRari
Skrevet

Jeg har erfaring fra tre barn, alle veldig store og sultne, men helt forskjellige.

Nr to var slik som din. To dager etter at han fikk smake grøt for første gang var han oppe i full porsjon. Jeg begynte ganske snart å gi to grøtmåltider pluss frukt midt på dagen. Jeg var livredd for å sulte han, det hadde jeg nemlig (helt uten å mene det selvsagt) gjort med nr én. Kortversjonen: Baby fikk ett grøtmåltid om dagen i mange uker, ble veldig grinete og vanskelig, helsesøster sa: "såklart, han er jo sulten!"...

Etter at de to grøtmåltidene var etablert prøvde jeg meg med grønsaker (hjemmelaget, kjøpt, ALT), men det var ikke snakk om at han ville ha det. Men gutten var sulten og jeg tok derfor kontakt med lege og helsesøster for å høre om jeg kunne gi han TRE grøtmåltider om dagen. Det var helt i orden sa de. I tillegg ammet jeg selvsagt som en helt.

Så, mens han ble mett på grøt fortsatt jeg jobben med å vende han til grønsaker. Løsningen ble å gi han kokte grønsaker i hånden som han spiste samtidig med oss til middag. Gradvis utvidet vi repertoaret og kuttet ned på grøten.

I dag er han over tre år og spiser alt mulig. Han foretrekker fortsatt store grønsaker foran snop f.eks. Gir jeg han valget tar han heller en hel paprika eller en agurk enn sjokolade:-)

Han har på ingen måte tatt skade av at han som baby på et tidspunkt spiste hele TRE grøtmåltider om dagen.

HI, jeg tror du bare må prøve deg frem så finner du nok ut hva som passer for ditt barn.

Gjest MariRari
Skrevet

Jeg begynte forresten å introdusere grøt til alle tre rett etter at de var fire mnd fordi de da plutselig ville ha mm annenhver time døgnet rundt.

Med 1 og 2 gikk introdusjon av grøt og frukt smertefritt.

Nr 3 ville ikke na noe annet enn morsmelk før 7,5 mnd selv om jeg forsøkte så og si hver dag i tre måneder (LEI og utslitt!!) .

Ingen av de ville spise grønsaker før de var rundt åtte mnd.

Skrevet

Et spørsmål (litt utenom det du lurer på da): hvordan kom du opp i et fullt grøtmåltid så fort? Her har vi holdt på med grøt i snart 1 mnd og er fortsatt på en halv porsjon. Hun vil liksom ikke ha mer. Tenker at hun er mett, men så tilbyr jeg puppen, og da sluker hun begge to hehe.... Tips anyone?

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Mange gode tips her!! :) Grunnen til at vi begynte med grøt "såpass tidlig" er fordi han drikker opp til ca 1,5 liter MME i døgnet, og det er jo litt mye.. Han er en stor gutt, ca 8 kg nå tenker jeg og ca 68 cm (og 4 mnd da)... Han følger sine kurver helt fint ;) Har prøvd med små små smaks porsjoner med potet og gulrot, men på bege to på dag nr 2 så enten gulper han skikkelig (noe han vanligvis ikke gjør) eller får han skikkelig mage knip, så det er lagt på hylla foreløpig... Driver også å prøver meg fram på hvilken tid på døgnet jeg skal legge dette foreløpig ene grøt måltidet.. Ser ut som det blir enten frokost eller lunsj. Han får ofte litt tynn tynn velling på kvelden, og er bare oppe ca kl 1 og ca kl 6 for mat, så er ikke det som er problemet... Men nå får jeg bare vente litt å se, men det ser veldig ut som om det blir evt 2 grøtmåltider siden han har reagert sånn på grønnsaker... Han elsker grøten sin, foreløpig er det mest risgrøt med banan, men jeg skal prøve med litt andre grøter etterhvert.. Han får også vann til grøten. selv om han ikke drikker så mye enda ;)

Skrevet

Ja, tror jeg får vente litt til hvertfall, siden han reagerer på grønnsaker...

Skrevet

Han elsker grøten rett og slett, og heller ikke reagert noe på den:) Selv om det bare er risgrøt med banan han vil ha foreløpig da :)

Skrevet

Lillemor reagerte også ganske mye på potet da vi prøvde å gi det ved 4 1/2 mnd alder, gulpet tykt ekkelt gulp... Har ikke gitt det igjen ennå (hun er 6 1/2 nå). Gulrot gikk imidlertid veldig greit her. Ellers er jo søtpotet en veldig "snill" grønnsak :-)

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...