Gå til innhold

Dere som er flinke med penger og superøkonomiske.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg kunne tenke meg å få noen tips. Vi har uforskyldt kommet i en litt kinkig økonomisk situasjon. Vi driver å rydder opp, og det kommer til å gå bra, men det er veldig mye å passe på heletiden, forfallsdatoer og det å ha nok penger på utgiftskonto. Har noe med fast trekk fra bank, noe betales manuelt og noe er fast trekk fra min side. Samt avtalegiroer.

Men synes fortsatt det er vanskelig å ha oversikt. Det går et fast beløp fra hver inn på utgiftskonto, men så har vi hver våre inkassoregninger i hopetall som vi skal prøve å få bukt med utenom dette.

Hvordan ordner dere med faste trekk, manuell betaling, sparing, hvor mange konti osv? Og hvor ofte betales regninger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ordnet det slik at jeg har en fast betalingsdato i mnd. Hat lagt inn alle regningene som jeg veit kommer til den datoen. Slik at det er mat, hygiene og slike ting som kommer utenom. Når det er lønnings dag setter jeg inn ett fast beløp på den kontoen som dekker absolutt alle regningene. Det som er igjen av penger fordeler jeg på mat og bruks konto.

Jeg har f eks studielån, det skal normalt betales hver 3 mnd, men jeg har regnet ut hva termin beløpet koster hver mnd så har jeg fasttrekk på den mndlig. Ring rundt til alle der dere betaler inkasse, få ett fast mnd beløp og samle alle regningen da. Få evt banken til å hjelpe dere med å sette opp fast trekk.

lykke til

Skrevet

Hvor ofte betales regninger???

DE BETALES NÅR DET ER FORFALL, selvfølgelig. Om det betyr at du må betale regninger 3 ganger i uka, JAVEL!!!

Dere bør ha en egen konto som kun brukes til å betale regninger.

Med en gang dere får lønn, før over et fast beløp til denne kontoen. Alle regninger som kommer, legges inn for betaling på denne kontoen.

Dere bør også ha en "felleskonto", gjerne med bankkort, som dere kan bruke til å handle mat o.l. Hvis dere ikke har felles økonomi, før over et beløp til denne kontoen når dere får lønn o

Inkassoregningene betaler dere i tide og hver gang.

Ikke så vanskelig egentlig, det er bare å åpne alle regninger som kommer i posten og betale de i tide.

Så lenge dere har penger nok inn, bør ikke dette dette være problem, problemeene kommer når dere ikke har nok penger.

Prøv å få efaktura på det dere kan. Avtalegiro er jeg ikke fan av, mange mister kontrollen.

Se gjerne på Luksusfellen. Ikke tull altså, det er mange gode tips å hente der.

Økonomi er kjempemoro - helt sant!!! Bare gi det en sjanse :)

Skrevet

Ellers er det veldig nyttig å ha en god oversikt på hvor pengene forsvinner. En dag-til-dag utgiftsbok gir en meget klart bilde på hvor pengene renner ut. Bare ting som kiosk, morgenkaffe, magasiner, impulskjøp på butikken, godteri osv kan en og en stå for små, ubetydelige beløp, men tilsammen utgjøre flere tusen kroner.

Lag et budsjett hvis dere ikke alt har det! Pådrar som hus, bil/transport, klær, mat, strøm, husholdning og inkasso bør stå der. Legg sammen hvor mye dere har samlet å rutte med i måneden og fordel på de ulike postene.

En nøye inndeling med å ta ut f. eks 1000/ 500 kr som er øremerket kos og hygge ( kino, bowling, kafe, blader, godteri, lørdagslunsj på kafe osv osv) Når denne tusenlappen/ femhundrelappen er brukt opp, er den budsjettposten tom for den måneden.

Skrevet

Vet ikke veldig mye om dette, men vi ringte kommunen om det gikk ann å betale en fast sum hver mnd på kommunale avgifter. Jeg syns denne er den sureste regningen for den er så stor og kommer i de værste mnd. Det kunne vi, fikk ett kontonr og ett kid nr som vi måtte bruke i nettbanken. Nå trekkes det hver mnd samme sum, så nå merker vi den ikke lenger. Har fått en regning en gang, manglet 200kr eller noe slikt. Nå fikk vi igjen siden de har byttet renovasjonsselskap, og de er billigere.

Vi har bare hver vår brukskonto som vi bruker til å betale regninger med. Vi har trekk på alt vi får til våre kontoer den dagen vi får lønn. Vi har også hver vår spare konto, men den bare står der. Glemmer å sette over også. For oss er det greiest med en konto.

Skrevet

Høres jo ut som om dere har 100 forskjellige regninger å betale i løpet av en måned. :o

Vi har en regning på strøm/internett/tv, to på mobil, mens lån blir trukket automatisk. Innimellom kommer det jo kommunale avgifter osv. Men det er da ikke mange regningene å holde styr på det?!

Som de fleste sier her: opprett en regningskonto.

Skrevet

Et tips fra meg. Vi har en felles utgiftskonto som vi setter inn samme sum hver mnd når lønna kommer. Denne summen skal dekke huslån, billån, forsikringer, tvlisens, parabol / bredbånd, kommunale avgifter, veiavgift, strøm etc. Jeg har regnet ut hva alle faste utgifter vil koste oss pr måned og vi setter av penger til det slik at det blir veldig forutsigbart, samt at vi da alltid har penger til de store regningene som gjerne kommer i mars.

F eks tv lisens; betales to ganger pr år ca 1200 kr; 200 kr pr mnd

Årsavgift bil ca kr 2900 : 12 mnd = 240 kr pr mnd

osv

Skrevet

Vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer og en felles regningskonto, men i prinsippet har i helt felles økonomi. Vi har regnet ut hvor mye vi har i snitt i regninger hver mnd og overfører hver vår del av det til regningskontoen når vi får lønn. Den letteste måten å få oversikt på er å se hva man har betalt i regninger de siste mnd, men hvis dere ikke har betalt regninger som dere skal er jo det verre. Penger til sparing overføres også automatisk når vi får lønning.

Alt av regninger som kan gå på avtalegiro har vi som avtalegiro og i tillegg har vi noen som e-regninger så de kommer rett i nettbanken. Vi legger regningene til betaling med en gang de kommer sånn at de betales den dagen det er forfall. Ettersom vi alltid overfører penger til regningskontoen når vi får lønn, så er det alltid penger der og vi overfører litt ekstra hver sånn at det er litt å gå på hvis noen regninger "plutsleig" er høyere enn de har vært tidligere.

Hvis dere ikke har felles økonomi ville jeg hatt en konto til felles regninger + en hver til egne regninger. Pass på å overføre nok penger hver gang dere før lønning og legg inn regninger så fort de kommer, så går alt av seg selv.

Og ikke minst, slutt å bruke penger dere ikke har. Har dere for mye utgifter i forhold til inntekt, så må dere enten begynne å bruke mindre penger på unødvendige ting eller så må dere øke inntekten.

Skrevet

Vi har god kontroll. Jeg brukte ett år der jeg loggførte alle utgifter gjennom året, inn i et budsjett. Etter det har jeg fordelt pengene våre ut til forskjellige kontoer, snittmessig ut fra hva det blir i mnd.

Feks så har jeg lagt sammen ALLE regninger vi hadde (minus huslån). Med alle regninger, mener jeg alt som kommer som regning. Kommunale utgifter, tv-lisens, forsikringer, SFO, bhg, strøm, veiavgift, avis, fritidsaktiviteter osv osv). Der fant jeg ut at jeg brukte i snitt 180 000 i året, det betyr en snitt i mnd på 15000 og jeg setter da inn 15000 på regningskontoen hver mnd selv om jeg ikke bruker 15000 hver mnd, men da har jeg nok på kontoen de mnd store regninger kommer.

Jeg overfører pengene våre slik, etter hver lønn:

Regningskonto = 15000

Mat/bensin/klær/forbruks og morrokonto = 10000 (den bør vi snart justere litt opp). To voksne og to barn på 5 og 8 år

Huslån (avdrag og renter) = 20000

Vedlikehold hus/hytte/ferie/bilreperasjoner/møbler/utstyr/buffer osv = 10000

Egenbruk av penger (klær til voksne, frisør, kafe besøk osv)= 3000 på hver av de voksne.

Da er hele inntekten vår fordelt ut, hver mnd, og jeg vet at overskrider jeg en post, må jeg ta fra den andre, det er lite aktuellt.

Jeg samler alle regninger på ett sted og betaler to ganger i mnd. En gang når jeg får lønn og også da omposterer lønnsinntekten rundt på de forskjellige kontoene, og en gang midt i mellom to lønninger. Det er ytterst sjeldent at regninger har kortere betalingsfrist enn 14 dager, så på den måten når jeg over alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...