Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi i tips på restaurant når man spiser for rundt 1100 kr?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja 10-15% OM jeg er fornøyd, hvis ikke, nada! Tipsen skal gjenspeile hvor fornøyd man er synes jeg, det skal ikke være en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at man skal gi ca 10%.

 

Jeg gir tips etter hvor fornøyd jeg er, veldig fornøyd gir fort 15%, men lite fornøyd gir bare kronestykker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga rundt 60 kr og servitøren virka sur. Synes det var ganske tåpelig egentlig. Vi var sånn passe fornøyd, synes servitøren var litt masete under hele middagen. Greit nok at de spør om at går bra, om maten var god, men det ble litt intenst til tider da han hele tiden var bortom å spurte og kommenterte diverse.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva så? Servitører i Norge har da også i høy grad tips som en viktig del av sin inntekt. Selv om du ikke vil tipse, så er dette faktisk noe de fleste gjør. Hvorfor tror du du må oppgi totalbeløp før du slår koden når du betaler med kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på.

Servitørene i Norge har fastlønn.

Dersom servicen er under normal, eller som forventet, skal man ikke gi noe.

Dersom servicen er over forventet gir man 5-10% i tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir sjelden tips.

1. Fordi servitører i Norge har fastlønn og "trenger" ikke tips.

2. Å spise på resturant i Norge er svindyrt. Gir kun tips hvis jeger veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir aldri tips her i Norge. Hvorfor skulle jeg det? De har da fastlønn de som alle oss andre, og har normal lønn. Jeg gir ikke tips til sykepleieren på legekontoret som hjelper meg, eller assistenten i barnehagen som passer på det mest verdifulle jeg har, så hvorfor skal jeg tipse en som setter en tallerk på ett bord forran meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I utgangspuktet null. Det gjelder service som forventet. Er servicen bedre enn forventet gir jeg 10%.

 

Det er restaurantens plikt å lønne servitørene sine, ikke min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gi 10%, eller runde oppover, avhengig av hva som passer best.

Om servicen er bra vel og merke. HATER å gi tips egentlig, men som ei skrev over her blir mannen min sur om vi ikke tipser. Han synes jeg er supergjerrig.

En ting jeg blir enda mer irritert over er når man blir bedt om å taste totalbeløp når man kjøper noe over disk. Altså, vedkommede skal ikke engang bære maten/drikken til bordet mitt. Da merker jeg at jeg blir harm.

Og til deg som skrev at det er jobben til en servitør å spørre om man trenger noe osv... en god servitør maser ikke, kommer over når man har munnen full av mat osv. De skal derimot være lett tilgjengelig OM man skulle trenge noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...