Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Nå har bekkenløsninga gjort meg ute av stand til å følge opp hus, hjem og barn og fysioterapeuten har gitt meg streng beskjed om å ligge mest mulig . Hvilket er lettere sagt enn gjort når jeg er hjemmeværende med mini på under 2 år (og skolegutt). Fysio sa at far burde sykemelde seg for å ta seg av det hjemme her frem til fødsel og en tid etter, til bekkenet mitt er bra nok igjen. Men, så er mannen min selvstendig næringsdrivende, og da han snakket så vidt med Nav i går fikk han beskjed om at han ikke har rett på noe sykemelding eller støtte derfra. Så hva gjør vi nå??? Vi er jo avhengig av en inntekt!!! Noen som har vært borti noe av det samme?? Som vet hvordan dette med sykemelding fungerer? Eller som vet om vi har rett på noe hjelp eller støtte??? Tips eller råd??? ANYONE????
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Foreslo fysioterapeuten at far skal sykemeldes pga din sykdom? Det er jo ganske hårreisende da, for det er absolutt ikke lov og hun oppfordrer da til trygdemisbruk som faktisk er straffbart! Man har bare lov til å bli sykemeldt pga egen sykdom, ikke for å ta seg av andre som er syke. Mannen har 10 dager i året han kan være hjemme pga sykt barn eller sykt barnepasser og de kan han selvfølgelig bruke. Ellers har han ikke krav på noe. Hadde du ligget for døden kunne han søkt pleiepenger for å ta seg av deg (staten hadde da spart penger på at du bodde hjemme og ikke på institusjon), men ellers har han ikke krav på noe. Det andre i deres situasjon gjør er å sørge for barnepass mens pappa er på jobb, enten dagmamma eller barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Her løste vi det sånn at mannen jobbet litt kortere dager så han både kunne kjøre og hente i barnehagen, også jobbet han gjerne litt på kvelden igjen etter at ungene var i seng (han driver også for seg selv). Det er ingen annen måte å løse dette på enn å skaffe barnepass til 2-åringen, kanskje dere kan få hjelp til det av f.eks helsestasjonen. Det skal være beredskapsplasser i kommunens barnehager og om du nå er for syk til å ta deg av barnet mens pappa er på jobb kan det hende dere har krav på en slik plass. Forhør deg med helsesøster du.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Kikket akkurat i boken "håndbok for sykemeldte" (Google), og det stemmer at far ikke kan sykemelde seg pga mors sykdom... Kun barns sykdom, eller døende ektefelle (selv om det sikkert føles slik, så er du vel ikke helt der..?! ) Men du kan jo snakke med fastlegen, og høre om h*n vet om tiretteleggingstiltak du kan søke om. Ellers så er det jo å skaffe seg barnepass/hjelp hjemme altså, sorry.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Mannen din kan ikke sykemelde seg fordi du er syk. Det er trygdemisbruk. Men uansett om han kan det eller ei har ikke selvstendig næringsdrivnede de sammer sykepengerettighetene som arbeidstakere. Han vil derfor ikke få like mye sykepenger fra nav og må evt. ha en egen forsikring for dette for ham. Så her må dere nesten finne en annen løsning. Fysioterapeuten din bør jo meldes et sted. Makan til feilinformasjon...! God bedring forresten! Sliter med det samme selv, og det er ikke spesielt morro....
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Som selvstendig næringsdrivende så har han ikke rett på sykt-barn-dager. Denne retten er kun forbeholdt arbeidstakere. Når det er sagt så kunne han uansett ikke brukt de dagene i dette tilfellet. Barnepassers sykdom forutsetter at man er barnepasser til vanlig. Noe man ikke er når barna er i barnehage, skole eller SFO. Dette er presisert i retningslinjene til kap. 9 i folketrygdloven. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #7 Skrevet 5. november 2011 Og jeg så nå at hun var hjemmeværende. Hadde far vært arbeidstaker så kunne han da brukt sykt-barn-dagene. Nav-dama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå