Gå til innhold

Hvordan hadde dere gjort dette? Hmmm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en leilighet nå, og skal begynne å bygge hus om ikke så lenge...

Men er det lurest å selge leiligheten først for å se hva vi får for den?

Og evt bo med familien/svigers eller leie en plass i mellomtiden?

Hmmmm.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller helst ville jeg ha leid ut leiligheten da huset var ferdig.

Hvis dere ikke har råd til det så ville jeg fortsatt ha bodd i leiligheten til huset var ferdig for så å solg den. Da betaler dere ikke noen andre sitt boliglån mens dere venter på huset.

Snakk med banken..

Skrevet

Min søster og mannen hennes holder nå på å bygge hus. De bor i leiligheten de eier, og skal selge nå når huset snart er klart. Så skjer overtakelsen når huset er klart for innflytning :)

Skrevet

Hvordan vi hadde gjort det spiller egentlig ingen rolle. Det er dere som må vurdere hva som passer i deres situasjon.

Er byggingen av nytt hus avhengig av hva dere får solgt leiligheten for? Da bør dere selge først og bygge etterpå mens dere leier en plass å bo.

Hvordan er prognosene på eiendomsmarkedet der du bor? Er det sannsynlig at dere får solgt innen rimelig tid? Og har dere anledning til å sitte både med huset og en ikke-solgt leilighet i lengre tid? Orker dere presset med å håndtere begge deler samtidig? Og klarer dere å bo hos familien? Hvordan er leiemulighetene?

Dere må rett og slett vurdere alle slike ting og så ta avgjørelsen ut fra det.

Personlig hadde jeg nok solgt først, eller i alle fall satt i gang salgsprosessen og leid en plass om salget gikk fort. Jeg orker ikke tanken på å skulle selge hus og flytte inn på samme tid.

Skrevet

16:51:

"Hvordan vi hadde gjort det spiller egentlig ingen rolle" - regner med du skjønte att jeg spurte fordi jeg ville ha tips??

Selfølgelig må vi gjøre det sånn det er best for oss. Ville bare høre hvordan andre har gjort det, og om det er noen fordeler/ulemper med å selge/ikke selge før og etter husbygging.

Skrevet

Her kommer det an på deres økonomi og markedet der dere bor. Og i tillegg hvor engstelige dere er for et evt. krakk i markedet.

Det er klart mest praktisk å bli boende, selge rett før overtakelse av huset og flytte rett inn i nytt hus. Men, og dette er et stort men, det er umulig å vite nå hvordan eiendomsmarkedet er om 6mnd-1 år. Antakelig er det ikke den helt store forandringen, men urolighetene i Europa om dagen gjør at det ikke er helt utenkelig med uroligheter i det norske markedet også. Ulempen med å beholde er at du ikke er garantert å få solgt når dere ønsker. Antakelig vil et krakk bare føre til at dere bruker lenger tid på å selge, men i verste fall kan det tenkes at dere ikke får solgt verken huset eller leiligheten og må sitte på begge deler i et stykke tid til markedet beveger seg igjen. Har dere råd til dette evt? Har nok tro på stabilitet til å ikke bry dere? Ja, da er det greit. Ville dette bety økonomisk ruin ville jeg ikke funnet på å gjøre det. Skulle dere virkelig være uheldige og ikke få solgt leiligheten før et det er gått ett år etter at dere flyttet ut må dere plutselig også skatte 28% av fortjenesten ved salget. Så ting kan balle seg på.

Litt krisemaksimering her, men det er jo disse ytterpunktene som må vurderes. Derfor får du nok litt spydige svar, for her kan egentlig ingen gi deg noen råd. Dere må følge magefølelsen og lommeboken rett og slett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...