Gå til innhold

Dere med barn som har melkeallergi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hvor lang tid på melkfri diett merket dere bedring?

Vi har akkurat startet i samråd med legen men merker ikke noe spesielt etter 7 dager. Men det er kanskje litt kort tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å prøve i 3mnd...merket bedring før det, men kroppen trenger tid.

Hold dere unna laktosefri melk og soyamelk også, da det er melkeproteiner som kan være problemet og ikke laktose alene... Rismelk er et godt alternativ :)

Skrevet

er det allergi eller intoleranse?

er forskjell på de tingene.

Skrevet

Mitt barn hadde laktoseintoleranse. Gikk ett par mndr på erstatning før vi merket forskjell. Heldigvis vokste hun det av seg ved 2 års alder..

Skrevet

se på tine sine sider, de har litt info.

Kan nok regne med at det kan gå noen måneder før det merkes forskjell

Skrevet

Uff har gitt han soyamelk. Han skal ikke ha det heller?

Da må jeg starte på nytt.. Gitt soyayoghurt også.

Skrevet

Min sønn ble satt på melkefri morsmelkserstating da han var tre mndr og vi merket vel temmelig umiddelbar effekt. Han la på seg masse, spiste godt og gulpet mindre. Da jeg etter en stund skjønte at jeg også skulle kutte melkeprodukter siden jeg delammet, forsvant all gulping - det også temmelig umiddelbart etter å ha kuttet melk.

Når man har en allergi eller intoleranse mot melk, er det enten mot melkesukkeret (= laktose) eller melkeproteinet. Det er derfor ikke alltid nok å støtte seg til "laktosefri"-reklame på produkter, da det allikevel kan inneholde melkeprotein. Men endel laktosefrie produkter inneholder heller ikke melkeprotein - man må finlese innholdslister.

Soyaprotein er ganske likt melkeprotein, derfor kan noen melkeproteinallergikere reagere på soya. Men det er ingen automatikk i at alle gjør det. Min sønn har aldri reagert på soyaprodukter, så det har vært en del av kostholdet hans. Han fikk soyayoghurt, bruker soyamelk til litt forskjellig - baking, godt med en dæsj i pannekakerøra sammen med havremelk, ol.

Som sagt har vi merket effekt av melkefri kost ganske kjapt, og også har reaksjonene på melkemat kommet ganske kort tid etter inntak. Men jeg vet at mange sier det tar litt lengre tid før ting endrer seg. Det er kan sikkert være store forskjeller.

Det er viktig å kjenne til alle de forskjellige "melkeordene" for å kunne lese innholdsfortegnelser nøye. Anbefaler denne siden http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig_a_vite_om_melkeallergi_-__NAAFs_faktaark/

og denne http://www.naaf.no/Documents/Matparlorer/naaf_%20melk.pdf hvis du ikke kjenner dem fra før. (Det var jo strengt tatt litt utenfor hva du spurte om, men... ;)

Skrevet

Setter pris på alle svar.

Jeg har tydeligvis ikke lest meg godt nok opp. trodde soya var greit.

Kan han f eks innta vikingmelk eller blir det samme melkeprotein der?

Skrevet

Råder deg til å snakke med legen om dette.

Barnet mitt tok blodprøve, og det ga utslag på bl.a. melk, og ifølge legen er det ikke allergi men intoleranse. Vi bruker laktosefri melk o.l, soyayoughurt ..... men han kan f.eks ha hvitost på skiva, ikke brunost

Skrevet

Merket ganske så umiddelbar effekt. Det gjaldt melkeproteinallergi -påvist både ved blodprøve og prikktest ved ca 6 mnd alder. Ved melkeproteinallergi kan ikke barnet få melkeprodukter i det hele tatt. Jeg ammet, så måtte selv avstå fra alle melkeprodukter. Hun er 1,5 år nå og begynner å vokse av seg allergien alt:-) Soya går greit for de fleste, men man kan som nevnt ovenfor utvikle allergi mot dette også. Det er heller ikke et fullgodt alternativ for melk. Små barn/babyer bør få en spesiell type melkeerstatning (fra apoteket) som et substitutt for kumelk. Mange av desse kan også nyttes ved laktoseintoleranse (ikke Althera som inneholder melkesukker). Ved melkeallergi og melkeintoleranse vil man vanligvis ha rett på melkeerstatning på blå resept.

Skrevet

Vikingmelk inneholder melkeproteiner ja! Les innholdsfortegnelsen nøye- og unngå alt med melk, myse osv. i. Det er utrolig hva som inneholder melkeproteiner. Du kan få en infobrosjyre med lege/helsesøsster og selvsagt på nett. (21.56)

Skrevet

Det er ikke lett for meg. Må sjekke mer nøye.

Har ikke fått noen hjelpe eller veiledning så er ikke så lett da.

Men må finne ut av dette selv og ved hjelp av dere.

Tusen takk:)

Skrevet

Må prøve dere forsiktig frem... og bruke tid ;)

Skrevet

Synes det er slapt av legen å ikke gi deg skikkelig informasjon. Ville tatt en tur på helsestasjonen, der har de helt sikkert brosjyrer og bedre tid til å veilede. Dette er jo en ganske vanlig allergi hos små barn så vil tro at de har grei kompetanse på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...