Gå til innhold

Forbanna lånekasseregning:((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mye utgifter at jeg skulle helst sett at forfallet var over nyttår, men må jo betale ellers kommer jo svindyre purringer på toppen av det hele:( Har forsøkt og ta utbetalingsutsettelse, men har visst brukt opp den muligheten så det går jo heller ikke:(

Har man kun 3 ganger med betalingsutsettelse??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekasseregningen er jo en av de mest forutsigbare utgiftene man har, den kom vel ikke overraskende?

Tror det er tre ganger man kan få betalingsutsettelse, ja, med mindre man har grunner som gjør at man får betalingsfritak en periode. Dette kan man etter gitte kriterier få både med og uten at rentene fortsetter å løpe (f eks sykdom, arbeidsledighet, nye studier).

Skrevet

Fikk 12 utsettelser jeg, er det nye regler?

Skrevet

Hvorfor i alle dager betaler du ikke bare litt hver måned? Jeg har hatt fast trekk i mange år og merker ikke at jeg betaler lånet engang, det går jo bare av seg selv. Grunnen til at jeg ordnet det slik var fordi jeg var ganske dårlig til å planlegge økonomien min. Jeg får regningen nå også, men der står det at jeg er på forskudd med betalingen og ikke trenger å betale noe som helst. Det er fint det, prøv den du.

Skrevet

Flytt til Finnmark! Her blir regningene redusert fra 5000,- til 500,- :)

Skrevet

Eller Nord-Troms. I Storfjord kommune er det visstnok likedan!

Skrevet

Du har fått et godt tips over her, synes jeg. Å betale hver måned. Det gjorde jeg også, og jeg betalte inn sånn at jeg alltid hadde betalt inn litt mer enn det de kvartalsvise regningene var på. Jeg hadde nedbetalt lånet 3 år tidligere enn det jeg skulle ha gjort om jeg hadde fulgt lånekassas betalingsplan.

Skrevet

Det er maksimum tolv hele utsettelser

Du kan søke om å få utsatt halve terminbeløpet i til sammen seks år (24 ganger) eller hele terminbeløpet i til sammen tre år (12 ganger) i løpet av tilbakebetalingstiden. Du kan kombinere halve og hele utsettelser, men summen av utsettelser uten rentefritak kan ikke bli mer enn tolv hele terminer.

Så er spørsmålet hva du mener med 3 ganger da..mener du 3 ganger som i 9 mnd da (3 betalingsregniner..regner med du får dem kvartalsvis) ? Da har du i såfall brukt opp kun 3 av 12 ganger...

Alt dette står på lånekassens sider...

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/

Skrevet

Dere som har satt opp fast trekk. Bruker dere bare samme kidnr som på regninga da?

Jeg ville sette opp fast trekk, men lånekassa var ikke villig til å "hjelpe" meg. (jeg bare spurte om det var mulig og fikk et nei)

Skrevet

Men kjære vene, dette er jo en regning man VET kommer, og der man vet akkurat hvor mye den kommer på (mer eller mindre). Det burde da virkelig ikke være noe problem å sette av penger til dette, med mindre man har et helt vanvittig ufornuftig forbruk?

Skrevet

Du setter opp fast trekk i nettbanken din. Bruk kundenr ditt.

Lånekassen kan selvfølgelig ikke hjelpe deg med å sette opp trekk i nettbanken din - det må du gjøre selv.

Skrevet

Uff ja...det er helt ille hvordan den som et sjokk detter ned i postkassa hver 3.måned.

Det er liksom helt umulig å forutsi at den kommer ;)

Skrevet

Jeg vet at lånekassa ikke kan gjøre det for meg. Men jeg har spurte en gang jeg var i kontakt med dem om det var greit at jeg satte opp fast trekk så jeg slapp en så stor regning hver 3.mnd. Og det var da jeg fikk svar at nei, det gikk ikke og at jeg likevel måtte betale de 3800kr hver 3. mnd selv om jeg hadde fast trekk. Og da så jeg jo ikke helt vitsen med det. For da hadde jeg jo trekt litt over 100kr i mnd og hver 3.mnd fått regning. Og det er jeg jo ikke så intressert i ;)

Men går det for dere så går det nok for meg og. så da ordner jeg fast trekk nå. Har heldigvis ikke hatt noe problem med å betale dem når de kommer, jeg bare syns det er kjipt :P

Skrevet

Det er ent sprøyt. Jeg betaler inn 1500 pr mnd på eget initiativ. Og ja, regningen kommer hver termin, men da kan mn fint gå inn og sjekke restbeløpet på denne, og kun betale det. Eller la være, om man har betalt for mye.

Det eneste man må huske på, er at man ikke kan betale "for mye" dersom man har avtale om fastrente. Da regnes avtalen som brutt, og man må evt betale ekstra det Lånekassen taper i renter.

Med litt oversikt er likevel ikke dette heller noe problem. Jeg har betalt inn litt de siste mnd, og sjekket hva restbeløpet er på nå. Og betaler selvsagt bare akkurat det ved forfall.

Skrevet

Ja, jeg hadde jo hørt om folk som hadde fast trekk. Men var litt usikker på hvordan de gjorde det. Og jeg vet jeg ikke betaler mer enn jeg MÅ! For når lånet er nedbetalt er det jo nedbetalt. Uansett hvor lang tid det tar.

Skrevet

har du en sparekonto eller lignende?

Jeg satte inn 1000 kroner hver mnd på min sparekonto, og når regningen kom, betalte jeg den fra sparekontoen. på den mnd merket jeg ikke noe til denne regningen egentlig..

Skrevet

Lånekasseregninga kunne umulig komme som noe sjokk, vel?

Skaff deg en konto som du f.eks. kaller Lånekassa, og så sørger du for at du overfører (fast overføring) penger fra lønnskontoen til denne lånekasse-kontoen hver måned. Du overfører jo bare 1/3 av summen på regninga hver måned, og har alltid penger på denne lånekassekontoen til å betale regninga når den kommer. Det der e'kke noe som helst problem, for summen går jo ut av lønnskontoen din uten at du ser noe til pengene, så da kan du jo ikke bruke dem opp. Overføring samme dato som du får lønn, da merkes det ikke.

Skrevet

fastrenteavtalen brytes IKKE om man betaler for mye. Det eneste som skjer er at lånekassen beregner over eller underkurs.

Skrevet

Nå er dette noen år siden, men fikk egne giroer til ekstrainnbetalingene...

Skrevet

Jeh har opprettet en konto i nettbanken min som heter "lånelakksen". Når lønnda kommer den 12. hver måned, går 1150 kr inn til den kontoen. Når efakturaen kommer, godkjenner jeg den og setter at den skal trekke fra lånekassen kontoen. På denne måten merker jeg ikke at lånet nedbetales, i og med at det er en fast utgift hver måned, Nå har jeg fastrente, så tørr ikke betale mer enn jeg skal hver måned.

Det er lurt å sette av penger hver måned for ikke å få en stor utgift hver 3.måned,,

Skrevet

Heter kontoen din i nettbanken virkelig "LÅNELAKKSEN"??? eller var det skrivefeil??? Ho ho :)

Skrevet

Jeg har fått utsettelser og rentefritak i snart 20 år, jeg. Men det kommer an på hvilken grunn du har.

Skrevet

Det er da mye mer økonomisk å betale direkte inn til lånekassen hver måned framfor å sette penger på en egen konto.

ved å betale direkte inn hver måned, slipper du rentesrente.

Skrevet

20 år ja.. må være kjett å ha studielån hengende over seg så mange år... har igjen 7500 kr på studielånet mitt jeg :) så er jeg ferdig.. digg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...