Gå til innhold

Lettgradige celleforandringer.. Hva vil det egentlig si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Var til gyn for en tid tilbake, tok da også celleprøve.

Fikk brev idag om at jeg muligens har lettgradige celleforandringer, og må bestille time til fastlege for ny celleprøve om 6-9mnd.

Er det mest sannsynlig noe ufarlig?

Eller har jeg grunn til å være bekymret nå?:/

Er under 30, og har 3 barn, om det er av betydning i forhold til risiko for at noe er galt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du celleforandringer, men de går gjerne over av seg selv :) Ikke farlig, men bør følges opp, som du har fått beskjed om :)

Skrevet

Absolutt ingen grunn til bekymring! =) Grunnen til at de ber deg komme tilbake om 6-9 mnd er for å se at d ikke endrer seg... Kan være helt borte når du kommer neste gang...

Jeg har grad 3.. /sin 3 av foranringer..og må koniseres.. men det er også langt unna det å ha kreft! =) og fikses enkelt med et lite inngrp.. Du er derimot langt unna dette...

Veldig mange har celleforandringer i løpet av livet! =)

Pust ut igjen! =)

Skrevet

ingenting å bekymre seg for! betyr bare at de sjekker at det ikke er noe "i gjære". Vanlig å få celleforandringer ifb graviditet, derfor mange gynekologer som ikke tar celleprøve i svangerskapet/rett etter

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar!:)

Tok forrige celleprøve for 3år siden. Har født to barn etter det:)

Yngste var 10mnd når jeg nå tok celleprøve igjen:)

Da er det sikkert forandringer pga 2 svangerskap:)

Takk igjen for fine svar!:)

Go helg damer, nå er det idol og kosekveld!

Skrevet

p pille bruk kan også medføre celleforandringer.. dine forandringer har ikke kommet så langt enda,så de vil følge det opp jevnlig før de eventuellt gjør noe mer.. og for å se om det blir værre, jeg fikk celleforandringer i 3 stadie i fjor, er 27 år og har ett barn, ble kalt inn per tlf og måtte fjerne deler av livmortappen og det skjedde fort, 3 stadie er siste stadie før det hadde utviklet seg til kreft, så det og si at det er heeelt ufarlig er ik ehelt riktig, man skal ta det på alvor å følge det opp, men selvsagt ikke noe å få panikk for. lykke til :)

Skrevet

Nå overdramatiserer du litt 20.23..eller ikke er helt velinformert...

jeg har som jeg skrev lengre opp grad 3 selv.. er gravid..skal koniseres etter svangerskapet.. Og ja..det er stadiet før det KAN utvikle seg til kreft.. det er ingenting som sier at det MÅ gjøre det..og om d utvikler seg til kreft så kan det gå maaaange år sier overlege på st.olavs..

Så å ha grad 1 er temmelig ufarlig og ikke noe å bekymre seg over..

Men det er riktig som du sier at det er viktig at det følges opp..og det det ikke er noe å få panikk for...

Men igjen..det å ha grad 3..er heller ikke noe krise..=) trenger ikke være ensbetydende med å få kreft om det ikke blir behandlet heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...