Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Har en baby som gråter en del.. Han er 12 dager. Lite som roer han. Har kjøpt babybjørn vippestol. Babyen er i overkant av 3400 gram. Er førstegangs og uskker.. Står jo fra nyfødt på eska, og 3500 gram... Vil ikke ødelegge ryggen til babyen..Kan jeg bruke vipppestolen? Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Kan ikke babybjørn senkes ned til nesten liggestilling? Da ville jeg prøvd litt. Det er ikke skadelig med vippestol, men den bør brukes med måte.. 5-10min om gangen. Vi begynte vel med vippestol når vår var rundt 4-5uker, litt om gangen. Veldig greit å han han der mens vi lagde mat osv..
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Gratulerer med baby!! Sett babybjørn-stolen på nederste hakket; da vil du se at vekten fordeler seg på babyens øvre lår, hele rumpa og langs hele ryggen og skuldrene. Der kan babyen trygt ligge i 10-15 min innimellom, de sitter f eks minst like ergonomisk riktig som i et bilsete. Men hvorfor gråter babyen din? Er det magesmerter? Trekker h*n beina opp mot magen og gjør grimaser? Eller trenger den nærhet, etter 9 mnd trygt inne i mammas varme mage? Om det er nærhet den trenger så bør du heller investere i godt bæretøy, da vippestolen ikke erstatter en varm og trygg kropp: www.tettinntil.no Med bæretøy har du i tillegg begge armene fri. Kanskje babyen din har låsninger i kroppen? Selv hadde gutten min nakkelåsning etter å ha sittet fast i 1,5 timer under utdrivingsfasen. Manuellterapeut er gratis, og der kan du få sjekket for låsninger/KISS. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Takk, artig å være mamma! Han har mye luft i magen, men denne ser ut til å passere greit. Når vi løfter han så stopper gråten for det meste. Så har et stort behov for nærhet. Men kan jo ikke holde han 24/7... Ble tatt med hasteKS, da han aldri gikk ned i bekkenet. Kan han likevel ha låsninger? Hmm...og siden du var snill og svarte...så spør jeg enda et spm.. Hvor lenge bør han få ligge å gråte før han taes opp? Tusen takk for svar!!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Ok, litt tidlig enda sikkert... Heter seg å være liggestilling, men jeg synes den er høy/bratt i ryggen fordi...¨ Takk for svar!! HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Det var ikke jeg som svarte. Men vil svare alikevel. Han bør ligge å gråte minst mulig før du tar han opp.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 En nyfødt baby bør taes opp så fort som mulig når han griner. Rett å slett fordi at nå skal han lære at når han har et behov og da griner for å si det, så kommer du og dekker det behovet. Er ikke sånn at du skal kaste alt du har i armene og haste til babyen, men han skal ikke ligge en halvtime å grine liksom.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Hei! Gratulerer! Vil bare komme med et velmenede råd.. Ikke vær redd for å skjemme bort barnet ditt med nærhet. Gråter han, ta han opp, jo fortere jo bedre. Drit i alle som mener noe annet, det eneste du oppår med dette er å gjøre barnet utryggt. De er for små ennå til "å lære" noe av å bli liggende og gråte. Klem
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Nei, en halvtime hadde ikke jeg klart å høre på... Men har latt han ligge i 2-3 minutter.. synes det er lenge jeg... :/ Bratt læringskurve som førstegangs... Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 2-3min er helt greit, men man bør jo selvsagt ta han med engang.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 Nyfødte spedbarn skal du ikke la gråte i det hele tatt; jeg hadde tatt babyen opp ila sekunder. Dette handler om at nå kommer babyens behov først en stund, og du må faktisk prøve å legge dine egne behov om rent hus, lange dusjer osv til side for en stund. Babyer er veldig forskjellige; noen er selvstendige fra dag 1; finner søvnen selv og er harmoniske som bare det. Andre takler overgangen fra mors mage til den virkelige verden litt annerledes, og trenger mye nærhet, varme og trøst. Du er IKKE en dårlig mamma selv om du har en baby som trenger mye trøst og nærhet; dette er ikke noe du kan påvirke noe særlig i starten. Nyfødte babyer er svært primitive skapninger, og egenskaper som trass og manipulering dukker ikke opp på maange måneder ennå. Et nyfødt spedbarn gråter ikke for å være slem eller for å teste deg; et nyfødt spedbarn gråter fordi den er hjelpeløs og har behov som må dekkes. Prøv å la babyen finne trygghet i andre ting enn deres varme kropper; smokk, trøye som lukter mamma, lag et trygt "rede" i sengen eller trillebagen slik at babyen føler seg omsluttet. Prøv swaddling: Men for all del - IKKE la et nyfødt spedbarn ligge og rope etter hjelp i flere minutter; det trenger deg! Velkommen inn til oss på Småtroll 0-1 forresten, her finner du mange hjelpsomme damer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå