Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Skal ha barn ca 1. juni, altså permisjon fra ca 10.mai hvis alt går etter planen. Tar jeg da ferie neste år(og stopper permisjonen)? Dvs permisjonen varer 5 uker lenger hvis dere skjønner spørsmålet? I 2013 får jeg vel også 5 uker ferie, og kan dermed plusse på tilsammen 10 uker ferie på de to årene?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Har forresten all permisjon alene da far ikke er med i bildet. HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Du kan egentlig kun ta ut lovbestemt ferie innimellom permisjonen. dette tilsvarer 4 uker og 1 dag. De siste 4 dagene kan du overføre til neste år (dersom du ikke skal ha ferie før permisjonen da).
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Innimellom permisjonen? Og hvorfor er det bare 4 uker + 1 dag når det ellers er 5 uker? Takknemlig for svar :-) HI
ellen-propellen Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Siden NAV dekker permisjonen følger de ferieloven og ikke tariffavtaler. Ferieloven sier 4 uker og 1 dag. De siste 5 dagene er det arbeidsgiver som dekker. De kan derfor ikke lenger taes i permisjonen,men før eller etter
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Hvis du er ansatt i kommune / stat så forskutterer de vanligvis all lønn og får refusjon fra NAV. Slik at du også får 5 uker ferie og ikke 4 uker + 1 dag dersom det er NAV du får direkte utbetaling av. Slik som skisserer det så kan du da plusse på permisjonen med 10 uker ferie fordelt på to år. Men det kan jo hende arbeidsgiver pålegger deg å avvikle en uke på vårparten før du går ut i permisjon. Du kan stoppe permisjonen (viktig å gi beskjed til NAV) pga lovbestemt ferie.
ellen-propellen Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Det er nesten feil 19:48 NAV godtar ikke lenger 5 uker ferie i permisjonen,kun 4+1dag. Det er nytt i år.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Og lovbestemt ferie er 4 uker og 1 dag - IKKE 5 uker. Permisjonen kan kun utsettes/forskyves pga lovbestemt ferie - ikke annen ferie/fritid(f.eks avspasering)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Nå skal jeg ha tvillinger og vil være sykmeldt allerede fra uke 20, dvs midten av januar, så tviler på noen vil tvinge meg til å ta ferie i 2012. Men er jo samme for meg om ferien er inni permisjonen eller utsettes til etter, fri er fri. Skal sjekke m arb giver etterhvert om d er fire eller fem uker ferie. Haster ikke så veldig:-D
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 Du kan ta ut fire uker og en dag i 2012, f.eks i august, også kan du ta nye fire uker og en dag rett etter permisjonen er slutt og før du begynner jobbe. Er vel sånn de fleste løser det. Når du skal levere søknaden om permisjon skal du svare på om du vil ta ut lovbestemt ferie iløpet av permisjonen, og da regner de bare en ferie i løpet av permisjonsåret. Så de fleste jeg kjenner har da tatt neste års ferie rett etter permisjonens slutt. Det er som regel greit for en arbeidsgiver også, da ansetter de en vikar som er der helt til du er ferdig med årets ferie.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #12 Skrevet 5. november 2011 Du kan ta ut fem uker, det er faktisk ikke et problem, det er jo faktisk bare å varsle nav om at du i ukene x -x ikke skal ha støtte,da er det ferie, og ta ut ferien midt i permisjonen, typisk i juli hvert år. Da vil jo permisjonstiden flyttes tilsvarende. Har jeg gjort. Blir det noe krøll med antall dager ditten eller datten, kan man lett si at de dagene er permisjon uten lønn, noe du har rett på med små barn. Det er bare å finne ut hvor langt feriepengene rekker det, og ta de ukene som ferie. Lite feriepenger= 4+1 uker, nok feriepenger, 6 uker. Det er slik vi strekker permisjonen til å vare slik at vi kan få maibaby, men barnehageplass i august - gjorde vi sist også - ja og litt permisjon uten lønn på slutten da.... men det var det faktisk han som tok ut.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Jeg avtalte med arb.giver å flytte ferieukene mine som jeg hadde igjen til året etter. Så tok jeg bare sammenhengende permisjon som jeg meldte til NAV. Fra den datoen permisjonen sluttet, a talte jeg med arb.giver å ta ut ferien fra året før og fra det samme året.da hadde ikke nav noe med det å gjøre. Hvorfor styre med å utsette permisjon med ferie hvis arb.giver godtar en slik løsning?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #14 Skrevet 5. november 2011 Årsaken til at NAV kun godtar 4 uker + 1 dag, er at de regner lørdag som arbeidsdag. I ferieloven får vi 25 dager ferie, for de fleste arbeidsgivere er dette 5 uker (5 ganger mandag-fredag), men for NAV er det kun 4 uker + 1 dag (4 ganger mandag-lørdag + 1 dag). Anonym 06:09
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #15 Skrevet 5. november 2011 Anonym 04:43, du kan ikke gjøre det slik du foreslår.. Man kan kun utsette permisjon med lovbestemt ferie eller f.eks sykemelding.. Man kan ikke ta ulønnet permisjon midt inni permisjonen.. Skal man ha ulønnet permisjon må denne taes ETTER at permisjonen er over.........
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #16 Skrevet 5. november 2011 Dette er jo bare tull!!! Hvor får du all denne feilinformasjonen fra???? Ferieloven, som gjelder alle norske arbeidstakere, gir oss 25 feriedager (så langt har du rett). Men FERIELOVEN opererer med 6 virkedager pr uke. derfor har man lovbestemt ferie på 4 uker og 1 dag. % ukers ferie er et gode enkelte arbeidstakere har gjennom tariffavtale. Nav utbetaler stønad 5 dager pr uke uavhengig av hvor mange dager man egentlig jobber
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #17 Skrevet 5. november 2011 Ok, beklager, jeg trodde det du sa og det jeg sa var det samme... Men ser at jeg ikke er inne i terminologi og kanskje formulerte med krøkkete. Beklager, skal vakte meg vel for å komme med utsagn jeg ikke er sikker på. Prøvde bare å oppklare det som flere andre over meg hadde skrevet om ferie og NAV... 06:09
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #18 Skrevet 5. november 2011 ehhhh....nei, det er overhode ikke det samme. Du sier at ferieloven gir oss 5 ukers ferie. DET er jo direkte feil. Ferieloven gir ingen mer ferie enn 4 uker og 1 dag
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #19 Skrevet 5. november 2011 Det var ikke det jeg mente, jeg har jo også skrevet at ferieloven gir oss 25 dager. Men jeg trodde at de fleste arbeidsgivere gir 5 uker (5 mand-fred = 25 dager), er ikke det rett? 06:09
ellen-propellen Skrevet 5. november 2011 #20 Skrevet 5. november 2011 Ferieloven gir oss 4 uker a 6 dager+ 1dag. Tariff festet ferie er 5 uker a 6 dager Alle ferieuker er altså på 6 dager etter ferieloven. Jeg tror ikke man kn overføre mer en 2 uker til neste år + evnt tariff festet ferie altså totalt 3 uker,men er usikker på om det ble nye regler på i år.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #21 Skrevet 5. november 2011 Ok, takk for oppklaring! Da skjønte jeg hva jeg hadde misforstått! 06:09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå