Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Vi klarer ikke å bli enige om hvilket etternavn barnet vårt skal få. Både jeg og samboer har etternavn som ingen andre i Norge har (utenom våre familier da). Mitt etternavn er engelsk, og det er en noe brukt der, men veldig lite. Hans etternavn er fransk, og er veldig sjelden der også. Hans etternavn er forsåvidt lettest å uttale på norsk. Vi har vurdert å bruke begge, men det blir litt langt og kronglete, så har bestemt oss for å ikke gjøre det. Hvordan løste dere det, dere som var uenige om hvilket etternavn barna skulle få?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Dere får trekke lapp, om det er like viktig for begge. Da er det ingen som får presset gjennom viljen sin:-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 ville nok valgt det navnet som er lettest å uttale.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Dattra vår har to fornavn og to etternavn. Det er langt og kronglete, men når hun er gammel nok får hun bestemme selv hvilken hun vil bruke. Både jeg og min samboer har også to etternavn hver og en av han er Hansen så da var det ikke så farlig om vi ikke valgte det. Vi endte med det andre han har som er litt mer spesielt enn Hansen og et av mine. Det ble mitt siste etternavn. Skulle gjerne hatt begge mine, men det blir litt for mye stakkars.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Hvis dere er samboere og ikke gift, så ville jeg gått for mors etternavn. Har selv gjordt det,men hvis det er veldig vanskelig å uttale på norsk, så kanskje jeg hadde vurdert far sitt etternavn.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Er dere bare samboer hadde jeg alltid valgt mors etternavn.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Det er det vi gjorde. Bruker fars som mellomnavn og mitt er til slutt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Hvorfor ville dere valgt mors etternavn om man er samboere egentlig?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Klarer dere ikke å bli enige så må dere nesten trekke lapper:) Her har barna fars navn som mellomnavn og mitt til slutt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 La guttebaby få pappaens navn og jentebaby få mammaens navn. (Litt som på Island)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 Mest sannsynlig kommer vi til å kombinere etternavnene våre med bindestrek. begge har navn som færre enn 100 har, hans er mye sjeldnere enn mitt (bare en håndfull som har navnet hans) og begge har navn på to stavelser. Jeg har også tenkt at å ta hans navn og bare bruke det både på oss og barna ikke hadde gjort noe for meg. Synes ikke det hadde vært noe nederlag. Evt at vi alle tok mitt navn som mellomnavn. Synes ikke det er en så big deal. Skjønner ikke hvorfor det blir så stor konflikt ut av det for så mange. Om dere velger f.eks hans navn kan jo du få bestemme (eller ha mest å si) fornavnene på barna? Og motsatt om dere velger ditt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #12 Skrevet 4. november 2011 Der er jeg enig med deg. pike-mammas navn og gutt- pappas navn
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 En stor konflikt er det absolutt ikke, vi er bare uenige Har ikke kranglet om det i det hele tatt. Takk for innspill HI
Gjest sug lut Skrevet 4. november 2011 #14 Skrevet 4. november 2011 Sørg for å få ditt navn med, enten det er alene, med bindestrek, som mellomnavn eller som faktisk etternavn. Når forholdet ryker er det kjipt å ha et barn uten ditt navn. Det samme gjelder selvsagt også for mannen...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 Signerer sugern. Syns det er rart ikke flere damer tenker på dette, at de ved å ikke velge sitt navn til barna risikerer å ikke hete det samme som dem senere. Men mange damer tror jo de skal være sammen med mannen forever and ever. Viser seg at de ofte tar feil gitt. Plutselig deler unga etternavn med hun kjipe stemora i stedet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå