Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Er bare nysgjerrig jeg, hva tenker dere at pengene skal brukes til? Vi sparer ikke noe særlig til barnet, han har en sparekonto med noen tusen på, men disse pengene er tenkt å brukes underveis hvis han trenger/ønsker seg ting som er dyrt. Disse pengene er altså ikke satt av til han blir 18. Vi prioriterer heller å betale ned gjeld, det er vel det som lønner seg mest?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Ungene har en sparekonto, men grunnen til det er bare den gratis forsikringen som følger med. Vi betaler inn minimummsbeløpet hver mnd (200,-). Før barna blir 18 skal pengene overføres til vår konto.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Vi sparer til vårt barn. 200kr i mnd. Ønsket mitt er å sette inn på bsu til barna når de er så gammel at det går an. Synes det er en god ide, da man da vet hva pengene kommer til å gå til og at det hjelper barna når de skal etablere seg.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Sparer dere ikke til barna? Hva når de er blitt voksne, da skal de stå uten noe? Unner dere ikke barna deres en god start i voksenlivet? Selv har mine foreldre spart opp omlag 100.000 kr til min 18 årsdag. Nå har jo beløpet vokst og det er fantastisk deilig å ikke stå på bar bakke nå tidlig i voksenlivet. Skal spare litt ekstra og ta opp lån, så får jeg kjøpt meg leilighet Det å betale ned gjeld er jo en ting, men det ganger dere mest! Er en avtale man kan skaffe, som jeg ikke husker hva heter nå, som sletter gjelden hvis dere skulle dø, så deres gjeld blir barnets minste problem. Dere har vel råd til å sette av en 200-lapp i måneden? En 100-lapp, 50-lapp? Det vokser med årene..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Vi setter av litt penger i måneden, skrev jo at barnet har noen tusen på sparekonto, men det er ikke ment at pengene skal stå på konto når han blir 18. Å betale ned på lånet gagner ikke bare oss mest, men hele familieøkonomien! Vi vil også ha muligheten til å være kausjonister når barnet skal ut på boligmarkedet. Hvorfor gir det en så god start på voksenlivet å ha 100.000 på konto? Det skjønner ikke jeg. Vi kan som sagt stille som kausjonister.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 vi sparer fast til barna, pengene skal gå til billappen og hjelp til og finansiere et hus,leilighet når den tid kommer. ungene trenger kansje også hjelp til og finansiere seg gjennom skolen. greit da med mamma og pappa som kan hjelpe til. vi sparer fast 400 til hver i måned. og de får også en sum når vi får igjen på skatten, samt ferie penger. alt av penger de får til jul og bursdag går til dem og de kan bruke de som de vil. ungene er 1 og 3 år. 1 åringen har ca 7000 kr. mens 3 åringen har 15000ca. så de har nok en del når pengene trengs. vi sletter ned gjeld på huset og bilen og. vi har bare 15 år igjen på huslånet, ser ingen grunn til og forhaste seg med det.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 BSU konto kan du vel opprette helt fra barna er ganske små, men det lønner seg jo ikke. Den store fordelen med BSU er jo skattefradraget, og det går barnet glipp av om du setter inn penger der.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Jeg er enig med deg, HI. Vi har en sparekonto til barna der vi barnetrygden autoamtisk blir overført. Dette fordi det følger med en ganske god forsikring når vi gjør det på den måten. Pengene kan vi ta ut når som helst eller overføre tilbake til vår konto. Enn så lenge har vi ikke gjort det fordi vi ikke har noe spes vi ønsker å bruke pengene på, men når vi skal kjøpe hus om ikke så lenge kommer vi nok til å bruke en del av de pengene til å betale ned lån. Akkurat nå er vi gjeldsfrie. Men vi kommer selvfølgleig ikke til å røre den delen av pengene som ikke er barnetrygd slik som dåpspenger, jule - og bursdagspenger. Det er jo barnet sine penger.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 Jeg har spart til min sønn som er 24 år no. Hadde jeg ikkje gjort det hadde han ikkje hatt lappen og eigen leiligheit som han kjøpte som 19 åring. Han fikk dei 100 000 som jeg hadde spart til å kjøpe møbler og kvite brune varet til leiligheiten. Hadde han ikkje hatt lappen så ville den jobben som han har i dag ikkje hatt den da. Har 1 års videreutdanning og er fagleder for 30 ansatte og lønn på 550 000 i året.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #12 Skrevet 4. november 2011 Vi har også satt av barnetrygden på en egen konto, og det kom godt med som egenkapital når vi kjøpte hus for to år siden HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 Jeg sparer 800kr i mnd til sønnen min. og alt han får av penger til jul/bursdager etc. Pengene skal på sikt kunne brukes til å ta lappen,kjøpe bil osv. Pengene som er igjen håper jeg å føre over på BSU når han er gammel nok til å åpne det. Per nå har han nesten 40 000 på konto, så det blir vel en grei sum innen han fyller 18. Kunne ikke falle meg inn å bruke de pengene til å nedbetale mitt eget lån
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #14 Skrevet 4. november 2011 Ja, jeg sparer til ungene, men de får ikke pengene når de er 18. De skal brukes fornuftig, og de får ikke et rødt øre av meg dersom de ikke selv har jobbet og spart penger før de flytter ut. Ingen som sparte penger til meg, jeg jobbet fra jeg var 15 og har klart meg aldeles utmerket. Kjøpte hus når jeg var 18, uten noe egenkapital fra mamma eller kausjonist. Må lære at penger ikke kommer gratis!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 Vi begynte å spare til dem da de var 6 og 3 år. Nå får de 500,- hver i mnd, altså ca en barnetrygd delt på to. Tidligere har vi prioritert familieøkonomien, barna har alt de trenger og vel så det. Økonomene anbefaler at barnetrygden brukes dersom man trenger det. Man kan heller spare fortere senere når man forhåpentligvis har opparbeidet seg bedre økonomi. Dersom vi får det trangt økonomisk i framtiden, så stopper jeg overføringen av penger til barna en periode.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 Jeg er helt enig med deg 10:25. Mine foreldre sparte heller ingenting til meg, men har klart meg helt strålende for det. Tatt utdannelse med en deltidsjobb ved siden av, kjøpt meg leilighet og senere hus. Kjøpte hus i Oslo da jeg var 25, foreldrene mine var riktignok kausjonister i ca ett halvt år før vi fikk mulighet til å ha hele lånet på oss selv..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 Vi ønsker ikke å spare i barnas navn, rett og slett fordi det er så mange unge mennesker som gjør dårlige økonomiske valg når de får mye penger mellom hendene. Da foretrekker vi å spare generelt og heller kunne velge å gi barna økonmisk hjelp når vi mener det er rett enn å gi dem en større sum når de er 18. Å spare 200,- pr mnd for at barna skal ha til huskjøp eller liknende ser jeg ingen grunn til. Det monner uansett lite.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #18 Skrevet 4. november 2011 Foreløpig sparer vi ikke til barna, dvs. vi setter av barnetrygden, men tanken er å bruke dem til noe ungene trenger om vi har behov for det. Sparekonto har de, men kun til gaver fra besteforeldre og slikt. På sikt vil vi kanskje spare mer, men det vurderes i forhold till økonomien (og om vi ikke trenger å bruke barnetrygden, sparer vi de gjerne til de blir større... men da fortrinnsvis som bidrag til huskjøp, da det allerede er vanskelig nok å etablere seg i boligmarkedet her).
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #19 Skrevet 4. november 2011 Det HI vel også påpeker er hvorfor man sparer spesifikt til barna og ikke tenker litt mer helhetlig som for eksempel å bruke pengene til å betale ned lån? Det er hvertfall det vi tenker å gjøre. Kan godt ha en sparekonto med litt penger på, men den store sparingene går med til at vi betaler ned lån på huset slik at vi er mer fristilt når barna blir store. Det har mine foreldre gjort hele tiden, og både min søster og jeg fikk vår første leilighet og bil av foreldrene våre fordi de tenkte helhetlig på sparing og utvikling og gjorde en investering i eiendom da de var nygift som gjorde at de 20 år senere når barna var store kunne bidra mye mer enn hva de hadde kunnet klare dersom de hadde prioritert sparekonto. Det er jo en grunn til at eiendom anses som mye mer effektiv sparing enn banken... Men her tror jeg det har mye å gjøre med hva man er vant til hjemmefra. Tok laaaang tid før jeg og mannen ble enige om dette, for han er vant til at penger sparer man i banken. Men tallenes harde realitet gjorde at han ombestemte seg:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #20 Skrevet 4. november 2011 Vi setter inn barnetrygden på sparekontoen til gutten på 2 år i tillegg til alt av gaver etc. (han har vel ca. 33.000 på bok nå). Vi er på ingen måte rike, men har såpass at vi ikke trenger disse pengene for å klare oss fint. Ser derfor ingen grunn til ikke å spare til barnet. Pengene skal fortrinnsvis gå til bil, leilighet etc. når han blir voksen.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #22 Skrevet 4. november 2011 Vi sparer til barna ja. Årsaken til dette, er i grunn særdeles enkel. Hverken jeg eller min mann, hadde foreldre som av ulike årsaker ikke gjorde dette for oss. Derfor ønsket vi at våre barn skulle få en noe enklere start på voksenlivet enn oss. Når man har muligheten, hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #23 Skrevet 4. november 2011 Det kommer da litt an på. Vi har lavere rente på huset enn vi har på BSU, samt høyrentekonto. Selvfølgelig sparer vi i banken:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #24 Skrevet 4. november 2011 Vi sparer 400 i mnd til snupp vår. Hun vil ikke motta pengene i en alder av 18 , siden pengene ikke står på hennes konto. Og de ikke skal brukes på fjas. Vi tenker at billappen og en liten starthjelp med egenkapital til bolig kan hjelpe henne med å komme seg fortere ut av leiemarkedet og inn i etableringsfase.. Jeg tror ikke undom får det enklere med årene ang bolig. Hun skal ikke vite av disse pengene før vi evner å se at hun er ansvarsfull og bevist på økonomi.. Lånene våres betaler vi ekstera avdrag på hver eneste mnd fra før. Disse 400 kronene står på en konto som har høyere rente enn hva lånerenta er. Så da lønner det seg faktisk å spare..Enn så lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå