Gå til innhold

Slankeoperasjon på statens regning, hva synes du om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier at fedme kommer av dårlig ballanse mellom inntak og uttakk/forbruk/trening.

Noen er overvektige, og gjør noe med dette på egen hånd.

Andre overvektige mener de har "prøvd alt", og ønsker en slankeoperasjon. De argumenterer med at helsen er så dårlig, at de må operere for å bedre den.

Er det greit å operere fedme på statens regning? Eller er vi feitinger bare for late til å fixe problemene våre selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er så late at de ikke gidder trene eller spise mindre så får de betale sjæl!

Skrevet

Men gjelder ikke dette alle? Det er vel en sammenheng mellom inntak og forbruk, uansett hvilke medisiner/sykdommer man har, eller?

HI

Skrevet

Man får ikke innvilget noen slankeoperasjon på statens regning, før man er sykelig overvektig. Da er det faktisk ikke snakk om å bare ta på seg joggesko og fikse selv.

Så jeg syns det er greit, på lik linje med at røykere får behandling for lungekreft.

Selvfølgelig bedre å ikke være overvektig om man kan hindre det, men noen er det pga medisiner og sykdommer.

Skrevet

men de har vel blitt så overvektig selv, i mange av tilfellene..? det er lett å ikke innse at man begynner å bli overvektig i tenårene, og plutselig er man 40 år og klarer ikke røre på seg. Er det da liksom greit, at vi ikke har råd til å opprettholde skoler, kulturtilbud, og har veier med mange dødsulykker per år, men i stedet skal bruke pengene på noe selvforskyldt?

Og selv om det er lett å si, så er det faktisk ytterst få tilfeller der vedkommende faktisk ikke kunne gjort noe selv. Å da mener jeg kjempe.. nytter ikke å spise litt frukt å gå en spasertur på 20 min, å tro at du har gjort ditt, derfor skal staten betale for en operasjon..

Skrevet

Hva da med de som har sykdommer som følger av alkohol, røyk, piller og narkotika?

Da begynner vi og snakke om ganske mange mennesker.

De har jo også faktisk valgt og dytte i seg denne dritten.

Hvor skal man sette grensen for gratis hjelp?

Skrevet

Eller de som har slitasjer både her og der for de har trent for mye og feil? Skal de få opperet hofter, knær osv?

Skrevet

Om det er det som skal til for å få et menneske fra en passiv situasjon som hjelpetrengende og syk, eller for å forebygge alvorlig sykdom, så synes jeg at det er helt på sin plass med en slik operasjon. Det er med fedme som med mange andre lidelser, at når problemet blir for stor , så trenger man hjelp til å håndtere det.

Jeg synes ikke det er annerledes med dette enn med andre "selvpåførte" lidelser som kols, lungekreft, skrumplever, osv. Vi har et helsevesen som gir rett til nødvendig helsehjelp, ikke et kastesystem hvor enkelte lidelser ikke behandles fordi man er skyld i det selv.

Samfunnsøkonomisk vil jeg også tro at kostnadene ved en slik operasjon vil utlignes ved at en person kan gå fra en situasjon som (fremtidig) mottager av uførepensjon, kanskje med behov for hjemmehjelp osv, til arbeidsfør og skatteyter.

Skrevet

Vel. Det er nå engang slik at de fleste sykdommer som er under behandling ved norske sykehus i dag, og i tilegg noen av de mest alvorlige, er livsstilssykdommer, eller kan relateres til livsstil enten det dreier seg om usunt kosthold, røyking lite aktivitet eller usunn bruk av rusmidler. Og her kommer fedme inn som en mikroskopisk del. De ulike kreftformene, hjerteinfarkt, øvrige øvrige hjerte-karsykdommer, KOLS, allergier, astma, bullimi og anorexi. Selv ADHD og dysleksi kan skyldes at mor røyker under svangerskapet eller lav fødselsvekt. I tilegg kan man jo unngå smittsomme sykdommer ved å bare holde seg inne. Og alle arvelige sykdommer kan man jo unngå bare man lar vær å formere seg. Skal vi sette en sluttstrek der og si at heretter får du de som er fullstendig uforskyldte i sin sykdom hjelp? Og skader da? Er jo bare å la være å røre seg ute blandt folk, og unngå å skaffe familie, da blir man hverken påkjørt eller slått ned. Jeg kommer faktisk ikke på en eneste sykdom eller skade som man ikke på en eller annen måte kunne ha unngått. Men like greit, da får vi jo frigjort masse penger fra staten til å bygge veier og skoler, siden alle sykehus må legges ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...