Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jeg er alene med et barn født i slutten av 2007. Barnefar og jeg bodde ikke sammen da hun ble født, så da antar jeg at jeg er alene med foreldreansvaret? Vi har ikke signert noen papirer på at vi skal det. Hvor kan jeg få bekreftelse på at jeg har det alene? Og; Dersom vi skulle ha det, kan jeg flytte til en annen kommune? Jeg bor 2km fra grensen nå, så jeg flytter ikke langt.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Du kan flytte med barnet selv om dere har delt ansvar. Da har du varslingsplikt, men du kan fortsatt flytte. Sjekk med folkeregisteret hvordan ansvaret er fordelt.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Hentet fra siden til: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet Varslingsplikt ved flytting - i kraft 1. juli 2010 Fra 1. juli 2010 er det innført en varslingsplikt for begge foreldrene ved flytting. Den av forelderen som vil flytte skal varsle den andre forelderen. Varslingsplikten på 6 uker gjelder både bostedsforelderen og samværsforelderen. Dette vil gi foreldrene tid og anledning til å diskutere og vurdere hva som vil være den beste omsorgsløsningen for barnet framover, før flytting gjennomføres. Med virkning fra 1. juli 2010 lyder barneloven § 42 første ledd slik (nytt i kursiv): "Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga."
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Hvis du har hatt aleneomsorgen for ungen siden 2007 så kan jeg ikke tenke meg et eneste argument barnefaren kan komme opp med for at dere ikke skal kunne flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå