Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jeg skal forsøke å formulere meg så konkret som mulig, og håper ingen flyr i strupen på meg. Jeg er ikke grisk og opphengt i penger, eller forsøker å skryte. Jeg har forsøkt å søke opp dette, men finner ikke svar. Så jeg forsøker her: Mitt barn har mottatt en erstatning pluss arv etter sin fars død. Denne er over overformynderiets grense på 75.000. Men fordi barnet er mindreårig vil dette bli stående i mitt navn, selv om overformynderiet begrenser bruken. Vi kommer ikke til å ta ut penger herfra, men jeg er klar over at vi kan søke om støtte til språkreiser, datautstyr og sportsutstyr osv. . Men jeg har snakket med andre foreldre i liknende situasjoner som har måttet betale skatt av "renteintektene", selv om også disse er låste penger på en konto styrt av overformynderiet. Er det noen som kjenner til om det er noen mulighet for at man kan bruke de nevnte renteinntektene til å dekke skatten? Jeg har beregnet at min skatt vil øke med ca 30.000 til neste år. Og det vil merkes godt. Og senere vil jo formuen øke (pga videre sparing og renter) slik at det til slutt kan bli dobbelt så mye å betale i skatt og jeg ender opp med å ha betalt kanskje så mye som 400.000 kr i ekstra skatt de neste 12 årene. Det er halve boliglånet mitt. Vær så snill å ikke svar om du mener jeg er grisk. Jeg er fullt klar over at dette kun er penger, men det vil gå ut over vår livskvalitet om jeg må betale så mye ekstra.
Gjest irismor Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Det enkleste er nok å ta kontakt med skatteetaten og/eller en advokat som har rede på skatteregler.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Jeg ser den irismor ;-) Har snakket med advokat, men jeg fikk rett og slett ikke noe vettugt ut av han som jeg snakket med. Men jeg skal ta kontakt med div instanser når jeg får tid (er i praksis og har ikke mulighet til å ta private telefoner på dagtid nå en periode). Så tenkte jeg skulle finne ut litt på egenhånd først. Også er det jo alltid greit å ha en pragraf eller en artikkel å vise til om man skal forsøke å komme noen vei med skatteetaten tenker jeg. Må vel få sjekket og evt ordnet dette før nyttår, for da begynner jo nytt skatteår.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Det er nok best å sjekke dette opp med skatteetaten, men så vidt jeg vet er det slik at foreldrene altid må betale skatten for barna, både inntekskatt av rentene og formueskatt av formuen om den er så stor at det blir formueskatt. På den andre siden mener jeg det er slik at du kan få utbetalt nok fra barnets konto til å dekke den ekstra skatten.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Kan jeg spørre deg hvor mye penger det er snakk om her? Mistenker at du gjør en grov regnefeil et eller annet sted. Om skatten din på rentene øker med 30.000 så er det snakk om et ganske stort beløp... Vil du dele mer, kan jeg hjelpe deg å regne på det. Økonomen
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Nei du kan ikke få penger ut av ditt barns formue til og dekke skatten:( Kjenner 2 par som begge har fått erstatning pga at barnet fikk en fødselskade og siden erstatningen er på flere titals millioner så fikk de også økt skatt og de får ikke penger ut av formuen til barnet for og dekke dette inn. Verste er at de fikk heller ikke penger for og kjøpe en større bil heller så barnet hos den ene familien må være hjemme med assistenter mens resten av familien drar på ferie:( Veldig strengt regelverk og få ut penger når overformynderiet har makta til barnet er 18 år. I tillegg tar overformynderiet betalt for og forvalte disse pengene, hos de jeg nevnte som ikke fikk ut mer penger til større bil så tar de i underkant av 24000 i året i godtgjørelse for og forvalte pengene!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Da tror jeg disse foreldrene bør anke. http://www.dagenspenger.no/articles/view/23 Skatteloven § 2-15: "§ 2-14. Ligning av barns formue og inntekt (1) Når barn er 16 år eller yngre ved utløpet av inntektsåret, skal barnets inntekt og formue lignes med en halvpart på hver av foreldrene hvis foreldrene lever sammen ved utgangen av året. Foreldrene kan kreve en annen fordeling. (2) Lever ikke foreldrene sammen ved utgangen av året, lignes barnet sammen med den av foreldrene som barnet er folkeregistrert sammen med på dette tidspunkt. Hvis denne av foreldrene ikke har hatt omsorgen for barnet det meste av året, kan vedkommende kreve at barnets formue og inntekt lignes hos den annen hvis sistnevn[t]e1 har hatt omsorgen for barnet det meste av året. (3) Særkullsbarns formue og inntekt lignes med en halvpart hos hver av ektefellene. Den av ektefellene som ikke er barnets biologiske mor eller far og som heller ikke har adoptert barnet, kan kreve at barnets formue og inntekt tas med hos den andre ektefellen. (4) Barn som i inntektsåret er 13 år eller eldre, lignes likevel særskilt for sin arbeidsinntekt. (5) Barn som lignes sammen med foreldre etter reglene i første ledd og som har fått engangserstatning for personskade i henhold til skadeserstatningsloven kapittel 3, kan lignes særskilt for formue og avkastning av engangserstatningen. Tilsvarende gjelder for barn som har fått engangserstatning for tap av forsørger etter reglene i skadeserstatningsloven kapittel 3. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av reglene i første og annet punktum. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå