Gå til innhold

til mammaer med stemødre til barna....

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan man forvente at stemor skal ha barnet om far ikke er hjemme?er snakk om en halv dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er pappas samværdag, så hvorfor ikke?

Når man går inn i et slikt forhold, takker man faktisk ja til å bli stemor. Det har hun selv valgt:)

Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte spm helt,men jeg svarerfordet. Jeg kan passe samboers barn hvis han f.eks skal jobbe ekstra,trene fotball ol. Skal han på fest,hyttetur ol må han skaffe annen barnevakt.

Skrevet

Både ja og nei: Jeg er som stemor ikke forplikta til å sitte barnevakt for hverken mor eller far. Men jeg ser ikke problemet med å hjelpe far med å opprettholde samvær og passe barna om han må jobbe overtid eller andre ting som ikke kan utsettes. Men det er i tilfelle noe far og stemor skäl enes om, ikke noe mor skal forvente av stemor. Jeg har mange ganger vært alene med barna hans alt fra en times tid til en hel helg, men dette gjør jeg for han og for barna ikke for mamman.

Skrevet

Tja. Jeg vil si både og. Jeg har hatt stemor til mitt barn, og jeg er selv stemor til to. Jeg ønsket at mitt barn var sammen med far når han var der. Og det var han stort sett. Men de har helt sikkert dratt på butikken eller slikt uten og bytta på. Og det er slik vi og praktiserer det. Om mannen har arbeidshelg feks så bytter vi slik at ungene kommer helga etter. De kommer jo for å være hos far, ikke med meg. Selv om jeg nok er en god bonus og vi lett finner på kule ting uten far. Så blir det noe annet å planlegge åhe dem her når far er borte.

Dersom det oppstår kriser og uforutsette ting må man jo alltids improvisere litt å finne en løsning som funker for alle parter.

Skrevet

Selvfølgelig, om de har bodd sammen en stund og er godt kjente. Men selv vil jeg helst ha barnet mitt så mye som overhode er mulig, så faren og jeg har en avtale om at jeg har barnet så snart han ikke skal være hjemme ;-)

Hos oss vil gjerne mitt særkullsbarn være her hos min samboer med sine søsken selv om jeg ikke er hjemme en helg og det er samboeren min veldig glad for og tar det som en tillitserklæring :-)

Skrevet

Godt skrevet 22:11. Helt enig.

Skrevet

Det syns jeg var et rart spørsmål. Lurer du fordi barnet da kanskje ser far sjeldent, og at du ønsker at han skal være med barnet når barnet først er der?

Her har barnefar gått rettens vei for å ha barnet mer enn "vanlig", men velger alikevel å ha barnevakt/la barnet være med stemor fremfor å ha det selv. Og da er det mot sin hensikt...

Selv er jeg borte på kveldstid hele denne uka, og da er barna med mannen min, altså sin stefar. Men så er barnet her "hele tiden" til vanlig, da.

Skrevet

Hos oss er det helt normalt ja, ikke noe vi tenker over hvem som er hjemme eller ei.

Men er det snakk om en dag det ikke er samvær spør vi om det passer. Nå er mine stebarn her 50/50 så jeg er ofte med de uten min mann.

Skrevet

når ungen er hos sin far, så har samboeren han hvis faren er ute på noe, hun har tatt han inn i varmen som en av sine små :) Hunhar han også hvis faren er på fest. Er de ute sammen, ordner de barnevakt.

Skjønner ikke dere som sier "skal han på fest må han finne annen barnevakt". Hvis dere bor sammen, og du kaller deg en stemor; Sitter du hjemme mens han er på fest, og barnet må en annen plass fordi du ikke gidder passe det? Skjerp deg!

Skrevet

Jeg svarte lengre opp her ang det med fest... hvis han skal noe gøy som ikke jeg skal være med på vil jeg heller finne på noe annet gøy. Hans barn er ikke mitt "ansvar",så hvis han skal gjøre sånne ting får noen andre passe.

Skrevet

Jeg svarte lengre opp her ang det med fest... hvis han skal noe gøy som ikke jeg skal være med på vil jeg heller finne på noe annet gøy. Hans barn er ikke mitt "ansvar",så hvis han skal gjøre sånne ting får noen andre passe.

Skrevet

Herregud for en debatt.

Her har vi ikke barn sammen bare barn fra før. Den som er hjemme er hjemme med barna. Enten det er mine eller ens partner sine eller gjerne begge sine. Dette gjelder enten det er jobb, fest shopping eller andre ting.

Klart vi tilbringer mest mulig tid sammen med våre barn, men vi har valgt ett liv i sammen. Da inkluderer det også en partner sine barn. Skule jeg liksom sagt, nei kjære du kan ikke gå på jobb i kveld, da det dine barn er ditt ansvar.

Blir helt feil mener jeg

Skrevet

Jeg og barnefar har en skriftlig avtale om at hvis han ikke kan ha barnet til avtalt samvær, så skal han alltid spørre meg om jeg kan ha det før han skaffer barnevakt eller overlater barnet til stemor. Og omvendt så klart.

Da blir det vanskeligere for ham å lure seg unna samvær fordi det er så lett for menn å overlate ansvaret til kvinnen i huset, og jeg får sett barnet mest mulig.

Skrevet

Jeg har da hatt stesønnen min alene mange ganger:) Samværstid er samværstid, og er far borte en dag, så er det da ingen krise å være med meg?

Skal sies at far stiller veldig opp både for han og fellesungene da.

Skrevet

Jeg er stemor til to, og jeg har ingen problem med at deres mor spør meg om pass eller lignende om far ikke er hjemme. Som deres stemor prøver jeg jo å gjøre hverdagen lettere for barna, deres far, mor osv, for alt vil jo gagne barna.

Skrevet

Altså, trodde det var sånn at når mor har samvær, så er det hennes ansvar å finne barnevakt. Når far har samvær, så er det far sitt ansvar å finne banrevakt om ikke han kan passe barnet der og da.

Så om far er borte en halv dag, og han egentlig har samvær, da skal ikke du tenke på hvem som da skal ha barnet. Han er en voksen mann, han klarer nok å finne noen til å passe ungen sin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...