Gå til innhold

Skev i (bak)hodet pga "favorittside"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet vårt på snart 8 uker har siden dag 1 bare villet sove med hodet litt til høyre. Dette har resultert i at han er tydelig skev / flat på høyre siden bak. Vi ha forsøkt alle triks, snudd senga, snur på hodet når han sover, men han vrir det rast tilbake igjen. På 6ukers kontrollen sa helsesøster at hun kjente ingen låsing eller stivhet i nakken men siden han hadde favorittside og var blitt såpass skev ville hun henvise til fysioterapaut.. Men så kom vi inn til legen og han bagatelliserte det og sa det kjentes bra ut og at skevheten gikk seg til når gutten begynte bevege seg mer,ligger mer på magen osv Altså bare blåste av å skulle henvise til fysiot. Det var ikke nødvendig..

Jaja da er det vel ikke det?? Noen med erfaring...?

Tenker at når han har blitt såpass skev er det vel vanskelig om det retter seg helt opp igjen...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er låsing er det ikke for sent å få sett på det! Jeg ble også "beroliget" på helsestasjonen, men tok selv kontakt med privat barnefysio og manuell terapeut da min var 5 mnd. Han lå med hodet en vei, inkl ved søvn. Han var da ganske skjev i bakhodet:( Det har rettet seg kjempefint! Det kan rette seg selv, men ved kiss som min hadde, trengs det ofte behandling. Hvis du bor i oslo anbefaler jeg barnas fysioterapeut, barnasfysioterapeut.no

Lykke til.

Skrevet

Gutten vår var litt skjev i hodet da han ble født, og hadde også en favorittside. Vi bygde opp med et teppe under madrassen hans på hans favorittside, slik at han ble tvunget til å ha hodet andre veien. Jeg ga han også alltid flaska på hans "ikkefavorittside", og stelte han slik at han måtte snu hodet bort fra favorittsiden. Nå er han 15 mndr og er ikke skjev i bakhodet mer.

Skrevet

Min nummer 2 hadde også favorittside og ble deretter skjev. Dette gikk seg raskt til da hun begynte å bevege seg mer, akkurat slik som legen du var hos sa.

Hun har nå perfekt hodefasong.

Så kom nummer 3 som også fikk favorittside. Var veldig bevist på det, men også han ble flatere på favorittsiden.

Det som er kjedelig er at han vokste enormt i samme periode. da inkludert hodet. Så når han var like over året hadde han samme str som 5-åringen vår. Så utvoksinga som vanligvis retter ut skjevheten ble gjort når han fremdeles var så liten at han rørte seg lite og fremdeles hadde favorittside.

Han er nå 1.5, bakhodet er bedre, men fremdeles litt flatt bak. Kommer jo til å fortsette å vokse i hodet også, om så ikke i samme tempo som første leveår, så håper det vil bli enda litt bedre.

Uansett er han verdens herligste gutt, ser bare litt rar ut i caps, he he.

Skrevet

jeg sier bare: dra til fysio dere!!

Gråter han mye?

Vi har en jente som hadde favorittside og ble dermed skjev/flat i hodet. Vi måtte til manuellterapauter for å få trent henne opp til å bruke den andre siden.Fikk mange gode tips derifra; eks: bygge opp madrassen på ene siden slik at hodet "faller" til den siden han ikke vil bruke, samme med bilstol, bygg opp med en sammenrullet håndduk eller annet på ene siden av hodet, slik at du støtter opp hodet og han ikke kan snu seg den gale veien.

Ellers er det lek og legge noen interessante leker på en riktige siden da, gjerne lokke han med leker med lyd(rangle foreks.)...

Det er desverre mange leger og jordmødre som enda ikke har hørt om kiss kid(som det heter når de ligger bare til ene siden og muligens har låsning?)...du kan jo google det om du vil, eller pør meg gjerne om det er noe du lurer på?:)

Jenta er idag 1,5 år og ble friskmeldt da hun var 5 mnd.ca:) Hun er enda littegranne flat i hodet, men det vises ikke pga enorm hårmanke;);)

Skrevet

Min gutt ble født med låsning i nakken. Han hadde kiss og kolikk.

Vi kontaktet en kiropraktor privat da helsestasjonen bare himlet med øynene. Gutten vår hadde også en favorittside, eller favoritt er vel feil å si for han klarte ikke å bevege hodet selv.

Vi prøvde som dere å hjelpe til, men han snudde raskt tilbake igjen.

Om du har flaskebarn så husk å ikke gi melk fra samme side hver gang.

Jeg ville iallefall tatt kontakt med en kiropraktor eller fysio. Hva har du å tape?

Vi fikk fantastiske resultat.

Skrevet

Ring til helsestasjonen og si han har blitt verre og si du vi ha henvisning til fysio, eller gå til legen din og få det.

Ailo er også skeiv på venstre side og fysio sa at vi skulle gjøre det veldig kjedelig på venstre side . Bare ha leker hengende på høyre side på babygymmen , feste et speil på høyre side av sengen hans og at han må ligge masse på magen.Det retter seg , men det tar tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...