Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Mener å ha hørt at man har KRAV på å kunne ta ut permisjon uten lønn i to år sammenhengende etter endt mammapermisjon. Vet noen om dette stemmer? Sjefen nekter meg...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Ja hver forelder har krav på ett års ekstra ubetalt permisjon, dersom permisjonen tas i forlengelsen av mammapermisjon (umiddelbart etter betalt permisjon). JObber du noen måneder feks også vil ha permisjon kan ikke denne bestemmelsen brukes, og arbeidsgiver kan ev nekte. Det er 100% permisjon som gjelder, tenker du på redusert er det annet regelverk, og da har arbeidsgiver en viss mulighet til å si nei. Arbeidsmiljøloven § 12-5. Foreldrepermisjon (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Hjertelig takk! Da har jeg mitt på det tørre. Men jeg kan ikke ta to år altså, kun ett? HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Jeg er ikke sikker der du;) Mulig at det er år nr 2 han kan nekte. Uansett kan du vise til loven, slik at det ikke blir problemer med førsteåret og håpe at han overser den detaljen;) Er du alene har du krav på begge årene. Her er henvisningen: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Takk så mye! Ønsker deg en fin kveld:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå