Gå til innhold

Regler om permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha hørt at man har KRAV på å kunne ta ut permisjon uten lønn i to år sammenhengende etter endt mammapermisjon. Vet noen om dette stemmer? Sjefen nekter meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hver forelder har krav på ett års ekstra ubetalt permisjon, dersom permisjonen tas i forlengelsen av mammapermisjon (umiddelbart etter betalt permisjon). JObber du noen måneder feks også vil ha permisjon kan ikke denne bestemmelsen brukes, og arbeidsgiver kan ev nekte.

Det er 100% permisjon som gjelder, tenker du på redusert er det annet regelverk, og da har arbeidsgiver en viss mulighet til å si nei.

Arbeidsmiljøloven § 12-5. Foreldrepermisjon

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Skrevet

Hjertelig takk! Da har jeg mitt på det tørre. Men jeg kan ikke ta to år altså, kun ett?

HI

Skrevet

Jeg er ikke sikker der du;) Mulig at det er år nr 2 han kan nekte. Uansett kan du vise til loven, slik at det ikke blir problemer med førsteåret og håpe at han overser den detaljen;) Er du alene har du krav på begge årene.

Her er henvisningen:

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-4

Skrevet

Takk så mye!

Ønsker deg en fin kveld:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...