Elise29 Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Vi er en familie med 2 voksne, 2 bleiebarn (2 år + baby) og annenhver helg + ferier er vi 3 barn til mellom 7-10 år. Bruker altfor mye penger på mat, kanskje ca 11-12.000 per mnd (minst). Nå skal vi prøve oss på et budsjett på 7000 kr, men det har jo skjært seg kraftig. Har brukt over 9000 kr på 3 uker selv om vi har skrevet middagslister og laget handlelister. Tror dere det er urealistisk med 7000 kr per mnd? Hvor mye bruker dere?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Ja, jeg tror det er urealistisk å bare bruke 7000 kr i mnd når dere (tidvis) er så mange. I hvertfall dersom dere skal spise sunt og variert, og ikke er så heldig at dere får/dyrker x-antall råvarer selv. Vi er to voksne og har fire barn i alderen 2-9 år. De to eldste spiser like mye som en voksen, og alle er veldig glad i frukt og grønnsaker. Vi bruker i snitt 12 000 kr på mat og husholdningsprodukter pr måned, og da er det snakk om normale middager osv. Men det koster å være sunn, og det koster å være mange.
Fire småtroll Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Vi hadde aldri klart oss på 7000,- i måneden. Vi er to voksne og fire barn fra 2 til 10 år og det går mye mat altså. Jeg synes ungene skal ha tilgang på frukt, yoghurt o.l. i tillegg til at alle skal spise seg mette på middag hver dag. Samtidig går det nesten 2 brød i døgnet her, og alle de skivene skal ha pålegg.. Det koster penger, vi bruker minst 12.000,- i måneden.
Novadona Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Sjekk SIFO sine sider. Der kan du raskt få det norske snittet etter du legger inn familiemedlemmene. Vi er 2+ en liten baby og snittet er 5400 i mnd tror jeg. Jeg tror personlig dere må være veldig flinke om 7000 er målet
Lemonia Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Vi er to voksne og to barn (minstemann på 8 mnd spiser ikke så veldig mye da) og bruker vel 8000 i måneden. Da lager vi all mat fra bunnen av og handler på dyrere butikker med godt utvalg. Jeg tror derfor det er realistisk å klare seg på 7000 hvis dere planlegger litt (ukemeny og handling bare en gang i uka hjelper), men jeg tror ikke det blir rom for så veldig mange utskeielser heller. Det er vel uansett ikke verre enn at dere prøver og ser hvordan det går.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Vi er to voksne+ to barn (1 og 3 år), og bruker 6-6500 på mat pr mnd. Handler en gang i uka, planlegger ukesmenyer for fire uker fram i tid, og prøver å sørge for at ingredienser til en middag også kan brukes til flere middager (feks ferske grønnsaker, salathoder osv)..På den måten slipper vi mye "bruk og kast". Lager restemiddag hvis det blir mye til overs, evt at rester fra kjøttkaker, fiskekaker osv godt kan brukes som pålegg. Vi får kjøpt hjort hver høst, og får masse kjøtt og kjøttdeig fra dette som brukes gjennom året. Vi har alltid frukt og grønt i huset, samt at det går med en del youghurt når man har så små barn. Baker brød selv, stort sett, og lager mye middagsmat fra bunn av, ikke ofte vi har posemat. Men vi merket at etter at vi gjør det meste av innkjøp hos Rema, så begynte vi å spare 1500 glatt i mnd på mat..Så reiser vi heller på Obs, Ica osv hvis vi vil ha litt mer utvalg på pålegg, eller trenger ingr til noe som Rema kanskje ikke har.. Brus og godis blir bare på lørdager hos oss.
togutter-08og10 Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Nå vet jeg ikke om du er bevisst på pris i utgangspunktet, men det er store summer å spare ved å kjøpe first price (kiwi, meny) Landlord (rema) xtra og coops egne varer f. eks. Et annet tips er å se på enhetsprisen som er i parentes under prisen. Der står det f. eks hvor mye det er for kiloen, literen, per vask el. Jeg tror 7000 er litt for lite for familien deres, mer 8500 el noe. Siden dere bruker såpass mye på mat, så må du spørre deg selv om dere trenger alt dere kjøper, blir mye kastet? Kjøp også butikkens egne bleier fremfor libero, da kan du spare noen 100lapper fort. Lykke til.
Alba44 Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Vi er 2 voksne og 1 barn på 4 år og bruker vel i snitt 9000,-. Noen ganger mer. Kommer an på hvor ofte vi har gjester.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. november 2011 #9 Skrevet 5. november 2011 Vi er 2 voksne, 3 barn (4år, 23mnd og 4mnd) og 1 hund. Bruker 6000-6500kr i mnd på mat... Ser ut som vi bruker fryktelig lite ifht alle andre her?? Ungene har forresten bhg som serverer frokost, varm lunsj og ettermiddagsmat, så vi sparer jo muligens noe der på matbudsjettet ettersom vi regner dette med i faste utgifter og ikke i matbudsjettet vårt...? Vi har også lunsjtilbud på jobb, slik at lunsjutgifter trekkes rett fra lønn... 2 bleiebarn her også. Vi planlegger ukesmeny, har stort sett gjester til middag en gang i løpet av helgen, bruker ferske og frosne grønnsaker om hverandre. Eldste har melkeallergi og yngste får mme, så det gir også litt ekstra utgifter. Handler på Rema1000 og kjøper billigprodukter av bleier og andre ting som er like gode som de dyrere, men stort sett er det de "vanlige" merkevarene vi bruker...
Elise29 Skrevet 5. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2011 Tusen takk for alle tilbakemeldingen her! Det var utrolig hvor variert det var i hvor mye man bruker. Tenker kanskje at 7000 er litt lite for oss, så vi skal prøve oss på 8000 en mnd og se hvordan det går. Mulig vi kanskje må øke litt mer opp også. I matbudsjettet vårt ligger det alt som vi handler på matbutikk, altså bleier, såpe o.l i tillegg til mat. I tillegg hender det at vi handler inn for lengre tid, f.eks dopapir. Må han lambi og det er så sykt dyrt når det ikke er tilbud. Det trekker jo kanskje opp summen litt en mnd. Vi får bare prøve oss frem litt
Hufsla Skrevet 5. november 2011 #11 Skrevet 5. november 2011 vi er 2 voksne og 2 barn, bruker ca 5000,- i mnd på mat. Da sparer vi ikke, kjøper det vi har lyst til. Men vi er gode til å planlegge, handler stort sett 1 gang i uka + litt suplement innimellom. Nå er vi heldige som har endel elg og hjort i frysa også. Når der er gode tilbud hamstrer vi og fryser. Liker best ferske grønnsaker, men greit å ha frosne på lur. Næringsverdien i frosne grønnsaker er jo minst like god som i ferske (de er ofte ferskere faktisk), men om frysedisken de har ligget i er dårlig blir det frysesmak på, æsj! Jeg ville ha tatt vare på alle kvitteringer noen mnd, og sett hva dere ligger på. Så kan dere gå gjennom å se om der er mye unødvendig. Vi spiser sjeldent ute, og handler heller ikke lunsj eller andre matvarer på bensinstasjoner og kiosker, det er dyrt.
Ugl@ Skrevet 5. november 2011 #12 Skrevet 5. november 2011 Nå er mat og hushold i en post her. Vi er 2voksne, en tenårings gutt og to jenter på 4 og 6år. 3 katter og en kanin. Det går rundt 10 000kr, da er jeg veldig bevist på hvor jeg handler og hva jeg handler, så det ødsles ikke.
Aktivegutter Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Vi bruker 1500kr i uken på mat. Vi er 4 stk.
Stellaborealis Skrevet 5. november 2011 #14 Skrevet 5. november 2011 Vi har nesten halvert matbudsjettet ved å lage faste handledager og ukes/mnds- menyer. Bruker ca 5000-6000 i mnd på mat/bleier/alt av husholdningsartikler. Har veldig lite halvfabrikat da, mulig det har noe med saken å gjøre. Vi lager mye fra bunnen av. First price har aldri vært i dette huset;) MEN; vi bor ganske nærme svenskegrensen og jeg tror vi sparer myyye på å handle der. Spesielt kjøtt i alle varianter Du har ikke den muligheten da? En typisk ukesmeny for oss er; mandag; fisk i form, poteter og grønnsaker tirsdag: svinefilet, pasta og grønnsaker onsdag; kylling tikka masala, ris og salat torsdag;kalkunfilet, poteter og rosenkål fredag; lasagne, salat og brød lørdag; Taco(+godis) søndag; lapskaus
Elise29 Skrevet 6. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 6. november 2011 Vi bor dessverre ikke nær svenskegrensen nei, men vet de som handler i Sverige kan spare mye på det... Vi lager middagslister for 3 uker om gangen og har en hovedhandel i uken. Har ikke holdt på så lenge, så det er som regel alltid noe vi går tom for eller har glemt slik at det blir litt småhandling også, men føler ikke at vi kjøper så mye mer enn nødvendig. Litt godis blir det jo uansett og jeg tror det går ganske mye penger på juice. Må skjerpe oss litt der. Ellers går det MYE mat de helgene vi er fullt hus. Vi får bare prøve oss frem litt til og se hvor mye eller lite vi kan klare oss med )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå