Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Dere som har skolebarn. Hvordan foregår leksegjøringen hos dere ? Her sitter ungene på kjøkkenborden (midt mellom kjøkken og stue - åpen løsning) Vi er en familie på 5, og konsentrering på lekser blir også deretter. Veldig mye skjer rundt her når lekser skal gjøres, vanskelig å konsentrere seg. Jeg har foreslått at leksene kan gjøres på rommet til barna, men skolen forlanger jo at at foreldrene skal være med på hele lekseseansen... Hvordan gjør dere det. Husker når jeg var liten og skulle gjøre lekser, satt jeg på rommet med døren lukket for å få konsentrasjon, trengte jeg hjelp, gikk jeg ut av rommet og spurte. Men da var trengte ikke foreldrene å være så involvert. Holdt at de sjekket når man var ferdig. Det er barna til samboer, og jeg har ikke fulgt denne skoleprosessen fordi det er det moren og faren som gjør, men hjelper jo til med lekser når det trengs.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Har barn i 2. og 4. klasse, og de sitter ved enten spisebordet eller kjøkkenbordet for de fleste leksene. Som hos dere er vi en stor familie (6 stykk), og det er sjeldent helt stille her. Jeg er som regel alene med dem på ettermiddagen når de skal gjøre lekser, så jeg forsøker å dempe de to minste barna. Det går som regel fint for 2.klassingen som har evnen til å lukke ut andre lyder og fokusere på det han gjør. 4. klassingen derimot blir lett distrahert, så han kan ha vansker for å konsentrere seg. Jeg prøver å få tid til å sitte med ham, og det hjelper på. Selve lesingen tar de noen ganger nede, og så leser de høyt for meg til slutt. Synes det er greit å ha barn på barnetrinnet i samme rom som en voksen, men savner likevel å ha et sted der de kan sitte i fred. Slik vi bor nå, så har de ikke noen steder å sitte i fred :-( Vi holder på å bygge hus, og da skal de få egne rom med pult osv, og da kan de gjøre en del av leksene der om de ønsker det, og så kan vi se over etterpå/høre leselekser.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 her er det bare en med lekser, og de blir stort sett gjort ved kjøkkenbordet. Han går bare i 2. klasse, og jeg sitter mye sammen med han, men jeg vimser også rundt og rydder og slik.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Takk for svar. Jeg det har de jo muligheten til her, men de har heller ikke lyst å sitte på rommet. Hun på 8, kan bruke timesvis på lekser, fordi det er så mye som skjer, vi må hele tiden minne henne på at hun må fortsette å gjøre det hun holder på med, men i neste øyeblikk er hun ute på gulvet å holder på med noe, eller gjør andre ting. Faren sitter der så og si hele tiden. Jeg har hele tiden foreslått at de kan sitte på rommet og heller spørre når de trenger hjelp. Men det er visst ikke noe godt forslag. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå