Gå til innhold

Tips til observasjonstime med Bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal være noen fra Bv (saksbehandlerne) her og observere oss i en time av gangen sammen med vårt barn på 19 mnd. Det foregår på den måten at de to fra Bv er fullstendig tause, de skal bare observere mens vi andre ikke skal henvende oss til dem.

Normalt går barnet rundt i hele huset, men jeg vil at barnet skal være i stua under observasjonen. For hvis barnet går ut av stua, må alle vi andre følge etter. Og da føler jeg det kommer litt ut av kontroll.

Bør jeg gjøre noe ekstra ut av dette? En time vil vel kunne passere med noe høytlesing, noe CD-spilling og noe klatring på møbler. Kanskje litt tegning med fargestifter? Men er dette bra nok? Rapportene blir vel holdt i en negativ tone uansett, frykter jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal være så naturlig og daglidags som du klarer å være i en slik situasjon..Er alt "et spill for galleriet" og dere gjør masse aktiviteter el dere ikke gjør til vanlig vil det merkes.Må si jeg syns det er litt spesiellt å spør på denne måten du spør men..

Skrevet

poenget med denne observasjonen er at de skal observere det dere vanligvis gjør i det daglige. så for all del ikke finn på masse bare på grunn av at de er der. Vær dere selv fullt ut. Er alt normalt hjemme hos dere har dere ingenting å frykte.

Skrevet

Hvis barnevernet skal til dere for å observere tenker jeg at det er en grunn til det. Og da syns jeg barnevernet skal få se det slik det er hos dere, ikke finne på en masse aktiviteter for å få det hele til å se "idyllisk" ut. Hvis barnet ønsker å gå på gangen, så gjør det naturligvis det.

Å komme med "råd og tips" her føler jeg er å gjøre barnet og deg en bjørnetjeneste. Å det ønsker jeg ikke.

Skrevet

Du skal ikke ha den kontrollen du ønsker. Nettopp fordi BV skal se hverdagen, og ikke dagen i din regi.

Ikke noe ekstra. Bare gjør som dere pleier. Barnevernet tråkker ikke på deg om du gjør noe annet enn å leke med barnet. Det kan like gjerne være husarbeidet ditt de er ute etter. Det vet du ikke. Så du må bare gjøre som du pleier.

Skrevet

Først må du sørge for at det ikke oppstår farlige situasjoner, at fysiske farer er eliminert. Medisiner i skapet, grind for trappa, holde barna unna varm kaffe, komfur etc.

Så må barnet få mat. Det må ha klær på seg. Det må være varme i huset.

Så må du sørge for at det er stabilt og trygt, at det er naturlige rutiner, for mat, dotrening om du har begynt med det, at det er en naturlig rutine på dette med kveldsstell. Få inn fine rutiner her før besøket.

Så må du sørge for at du ser barnet og barnets behov for kos og oppmerksomhet. At dere kommuniserer bra, at du ser når barnet blir lei seg, m barnet blir redd, om hun blir falu over alle disse som er kommet for å observere.

Går så fint så.

Skrevet

Det faktum at hi må spørre om noe sånt + den negative innstillingen til HI gjør at jeg tenker det kan være lurt med et besøk fra bv.. Når de sier at alt skal være som vanlig er det jo det de mener - bruker dere ikke tegne midt på dagen blir det jo snålt å gjøre det bare fordi bv kommer på besøk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...