Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Var hos legen i dag, er i uke 32 Blodprøvene mine viste at jeg har hemoglobin på 10,8 (var 12,8 på første kontroll) og ferritin på 6 Men han mente at det var helt normalt og at jeg ikke skulle ta noen tilskudd, så leser jeg på nett at det er kjempelavt med jernlager på 6. Er det noen her som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Jeg fikk beskjed om at det hadde med nedgangen i blodprosenten... stupte den så var det om og gjøre og ete jerntabaletter... var den bare lav og ikke sank noe, så var det ikke så farlig..... Men det var beskjeden jeg fikk
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Lave jernlager er ikke et problem. Det er et varsel om at man må fylle dem for å ha litt å gå på, men man får ikke symptomer før jernlagerene er helt tomme. Da vil Hgb falle, og du vil få anemi. Så lenge Hgb er noenlunde høy (din er normal i forhold til hvor langt ut i graviditeten du er), har du ikke et problem. Det er kanskje bedre å jobbe med å øke jernlageret etter at barnet er ute? Ellers er det et godt tips å spise mye kornprodukter, grønne grønnsaker og andre jernholdige matvarer. Det er langt mer skånsomt for fordøyelsen en jerntilskudd.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Hmm... Jeg syntes det hørtes lavt ut. Er du svimmel? Blir fort sliten (det kan man vel bli på grunn av selve graviditeten forsåvidt..)? Andre symptomer? Får du det, så hadde jeg ikke nølt med å ta tilskudd. Tror kanskje jeg hadde tatt litt uansett gitt. Pass i allefall på kostholdet, som 16:11 skriver! Gav han deg noen grunn for hvorfor du ikke burde ta tilskudd, eller sa han bare at det ikke var nødvendig?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Hei Jeg har også spurt jordmødrene så får vi se hva de sier. Jeg ble bare bekymret når jeg så at man burde ligge på minst 40 og min var på 6. Men jeg føler meg ikke svimmel eller sliten, er jo litt sliten pga graviditeten men ikke sånn at jeg ikke klarer å gjøre det meste. Jeg spurte legen om alt var bra og det var det - så spurte jeg så ikke skulle ta noen tilskudd og det sa han nei til - så får vel bare forholde meg til det til jeg får beskjed om kontra. Ble bare bekymret som sagt. Takk for gode svar HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 min var på 7 og jeg ble satt på Duroferon 100mg 2ggr daglig..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Min var 12 og jeg fikk Duroferon. 1 Tabl. hver dag, husker ikke størrelse, men er kanskje bare en. Men fikk beskjed om at det ikke var prekært av legen. Jordmora sa at det var bare tull og sa at jeg skulle slutte å spise de, hun forklarte dette med jernlageret. Jeg sluttet, hadde et normalt svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå