Gå til innhold

peiling på kamera?? HJELP MEG:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er egentlig forksjellen på SPEILREFLEKSKAMERA, DIGITALT KAMERA og KOMPAKTKAMERA?????

hva er best og hvorfor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare deg uten at jeg er noen ekspert på kamera og bilde.

De fleste kameraene i dag er digitale. Det betyr at du ikke har film i, men en minnebrikke. Du kan da enten sende inn minnebrikken til fremkalling eller overføre bildene til din PC.

Forskjellen på kompaktkamera og speilreflekskamera ligger mye i optikken og mulighetene (uten at jeg kan mye om dette). Kompaktkameraene er, som det ligger i navnet, mindre og mer kompakte. Speilreflekskameraene er mye større. Der har du mulighet til å bytte ut linser, kjøpe annen blits osv. Speilreflekskameraene gir bedre bilder, men til vanlig bruk gir gode kompaktkameraene mer enn bra nok kvalitet for de fleste. Dette var en enkel forklaring. Kan ikke nok om dette til å legge ut i det vide og det bedre om forskjellene på disse.

Hvis du skal kjøpe deg nytt kamera så vil jeg anbefale deg og tenke på hva ditt behov er. Hva ønsker du ut av kamera? Skal du ha det med deg mye ut på tur? Hvor mye betyr kvalitet og muligheter? Og ikke minst pris.

Vi byttet ut vårt kompaktkamera for 2 år siden med et speilreflekskamera. Jeg må si jeg ser fantastisk forskjell i bildekvalitet fra det vi hadde. Men det finnes også gode kompaktkamera der ute. Vi har også etterhvert byttet ut linse og kjøpt blits. Det er imidlertid lite praktisk å ta med seg hvis man skal ut på enkelte turer da det er vesentlig større en kompaktkamera. Så vi har et lite, billig et ved siden av som vi har med på turer hvor vi ikke har med det andre.

Tips: les ulike tester og se hvilke som kommer best ut i test. Uansett hva du bestemmer deg for. :)

Håper det var noe til hjelp i hvert fall :)

Skrevet

Hei. Jeg er ingen ekspert jeg heller, men jeg har et Canon EOS 550D speilreflekskamera. Jeg er veldig fornøyd med dettte, men jeg har desverre ikke fått råd til å kjøpe flere objektiver enn det som fulgte med 18-55 mm.

Du må se litt på hva du tror du kommer til å gjøre med kameraene. Kommer du til å bare ta bilder med autofunksjonen uansett hvilket kamera du kjøper så bør du ikke kjøpe et speilrefleks. Da får du lite ut av det. Før jeg kjøpte 550>D så hadde vi et annet digitalkamera, det var ikke et kompaktkamera, men hva skal jeg si, en blanding, på en måte. Det var litt større enn et kompakt, det hadde et utstående objektiv, men det hadde mange flere funksjoner enn et kompakt. Jeg kunne feks stille inn på ISO osv. som gjør at du kan få lyse bilder i mørkere steder uten å måtte bruke blits. Jeg husker ikke hva et sånt kamera heter, men det var veldig bra. Mye billigere enn speilrefleks og mye bedre enn et kompaktkamera.

Skrevet

Speilreflekskamera (fra Canon eller Nikon, andre merker er ikke like bra) er absolutt best. De har større og bedre bildebrikke (så bildene blir bedre), og bedre optikk, og mulighet til å skifte ut både objektiver og å sette på ekstern blitz osv.

Ulempen er at de er store og tunge, og DYRE.

Kompaktkameraene til Canon har blitt veldig bra, og bildene blir helt fine og brukbare :)

Skrevet

takk ble litt klokere nå:)

-hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...