Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Min svigerinne er i sak mot barnevern og eksmann, hun har tapt og barna skal i følge dommeren fint kunne sendes til Hellas for å bo sammen med en pappa som det er sterke indisier på at har seksuelt misbrukt eldste barnet. Hurra for gode sakkyndige, en mann med psykopatiske trekk vil alltid være verdens mest omgjengelige mann når han ønsker det. Men til saken... For å komme i gang med ankesaken må hun betale advokaten et forskudd på 5000. Svigerinnen min er blakk, da hun mistet alle stønader for en måned siden og er midt i å søke om sosialstønad. Så hun kom til oss i går for å spørre om hun kunne låne de pengene med oss. Vi satt der både mannen min og jeg da hun spurte og begge to misliker å bli stilt til veggs slik, vi kan jo ikke si nei! Så vi sa at vi bare skulle snakke om det sammen etter at hun var gått og så gi henne beskjed. Det er da ikke urimelig at et ektepar vil diskutere økonomi privat? 5000 kr er ganske mye for oss å avse på ubestemmelig tidsrom, hun visste jo ikke når hun fikk nok penger til å betale tilbake. Så vi diskuterte og ble enige om å låne henne pengene men å skrive en liten kontrakt med henne på lånet. Men dette fikk vi jo ikke sagt til henne en gang før vi får melding om at hun hadde snakket med moren sin og at moren skulle ta opp kredittlån for å hjelpe henne. Er vi virkelig så urimelige som vil snakke sammen først? Uten publikum? Sitter hun og moren nå og synes vi er slemme som ikke hjelper hans søster? (dere kan jo ikke vite det siste, men inntrykket mitt er at vi nå blir uglesett...)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Nei dere er ikke urimlige, men det er heller ikke hun. Det må være ganske nedverdigene å spørre om å få låne penger, og når da svaret ikke umidelbart ikke er ja, blir man nok flau og ser etter andre utveier.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Nei, dere er ikke urimelige. 5000 kr er jo en del penger, ikke alle som kan avse det sånn uten videre. Så det at dere vil diskutere dette privat er ikke unaturlig. At dere også skriver en liten kontrakt er sikkert ikke dumt heller. Men det kan jo være hun har spurt moren sin nettopp fordi hun vet dere ikke har all verden av råd. Og foreldre ønsker jo å hjelpe barna sine. Dette hadde jeg ikke ofret en tanke på en gang, altså om dere blir uglesett, for det tviler jeg på. Lykke til, får håpe moren får barna tilbake!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Dere er ikke urimelige, men nå har det jo løst seg fint da. Så slipper dere å tenke på det. Hadde det vært min søster hadde jeg kastet pengene etter henne (om jeg hadde de på konto) uten å tenke på tilbakebetaling. Dette kun om jeg var 100 % sikker på at det hadde vært skadelig for nevø/niese å bli sendt til sin far. Når det er sagt - og uten at jeg vet mer om saken enn det du skriver her: Det høres jo ikke ut som moren er i den mest stabile livs situasjon. Kansje har barnet det bra hos far? Kan ikke forstå at barnevernet sender ungen til far om det er den minste tvil om utukt. Kan det være at far har bevist at påstandene bare er tull?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Dere er ikke urimelige og det syns sikkert ikke hun heller. Hun har nok valgt å lete etter andre løsninger i tilfelle dere ikke kunne låne henne penger. Ikke noe å lage "stor ståhei" for
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Tror du kan slappe av. Jeg tror hun er så stressa og knekt at hun må ha avklaring med en gang. Dette er dødsens viktig for henne, det verste som har skjedd i livet hennes naturligvis. Og selv om hun kanskje ikke prater hysterisk om det, er tankene hennes kaos døgnet rundt. Snakk med henne og fortell at dere måtte sjekke om dere hadde nok penger, har dere mye penger og hun vet det, så si at de var bundet opp i fond osv. Det er lov å diskutere pengeutlåning ja:) Støtt henne iallefall! Kanskje dere må trø støttende til senere i prosessen? Belag dere på det.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 HI her. Denne mannen er en mann med store aggresjonsproblemer, bevitnet av svigermor på besøk da de bodde i Hellas og av hele familien her. BUP og bhg har observert atferd som er typiske for barn som har opplevd misbruk og atferden har blitt bedre og helt redusert siden de kom hit til landet uten far. Alt annet er fortalt av svigerinnen min og det hun har fortalt har ikke jeg noen grunn til å tvile på men jeg ser at andre kan tvile på det. Nei, mor er ikke i verdens mest stabile livssituasjon. Hun har bodd sammen med en psykisk voldelig mann i mange år og det setter spor. Hun har vært så nedkjørt at hun innså at hun trengte avlastning, gikk til barnevernet og det endte med omplassering av barna. Vi vil MYE heller ha barna i forsterhjem her i Norge enn med en pappa som misbruker de i Hellas! Jeg skulle gjerne ha kastet pengene etter henne, men vi måtte faktisk diskutere hvordan vi kunne få det til og det gjør vi ikke med publikum. Vår private økonomi er privat. Jeg sa det ikke direkte til henne men jeg mener jo at jeg fikk frem meningen om at vi kom til å låne henne penger men bare hvordan vi skulle prøve å få det til. Hun følte sikkert at hun måtte ha avklaring der og da... Det kunne ikke vi gi... Vi har ikke god økonomi og det vet hun jo.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Jeg synes egentlig dere var litt urimelige ja. Hadde det vært 5000 kr til en ferie eller noe så hadde jeg forstått det, men disse pengene er helt nødvendig for henne å låne, og jeg hadde uten å blunke funnet frem trykkern til nettbanken min og lånt henne pengene på sekundet.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Med mindre dere har veldig lite penger, slik at dere må selge huset for å skaffe pengene eller noe sånt synes jeg dere er hårreisende gniene hvis det ikke er en selvfølge å stille et lån på 5000 for å hindre at deres nevø/niese blir seksuelt misbrukt. At dere som prinsipp ville snakke om det er greit, men det burde tatt omtrent 20 sekunder.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Regner med at dere har sjekket at hun ikke har krav på fri rettshjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå