Klara123 Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Lurer på når dere har begynt med julekalender for barn? Snuppa er 2.5 år, så vi kunne vel kanskje ha den i år. Men er i tvil fordi jeg synes at hun fortsatt er lita og det er ikke så enkelt å finne på så mange forskjellige aktiviteter eller leker. Noen tips??? Takk
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Om ikke du selv har et veldig sterkt ønske om å la henne få julekalender i år, så ville jeg rett og slett droppet det jeg, hvis jeg var deg Er som du sier: vanskelig å finne på ting, og hun er fortsatt lita. Hun vet sikkert ikke hva en julekalender er ennå, og vil ikke savne det Neste år er sikkert en fin tid å begynne med det på. Jeg ville vel heller satset på å kanskje ha noen koselige aktiviteter å gjøre sammen noen av dagene, eks: bake pepperkaker, ut på tur i skogen, sitte og klippe og lime -kanskje lage kort eller noen andre koselige gaver til familie?, ha grøt ("nissemorgrøt") til middag, og alle sitter med nisselue på og leker de er nisser, tenne adventslys sammen hver dag (gjerne på morgenen eller kvelden hvor det er mørkt ute, da blir det mer stemning), og ha et fint rituale rundt dette, hvor man teller ned til julaften og skaper glede og forventning. Tja....det var det jeg kom på i farta av mulige ting å finne på
*3 prinsesser* Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Mine jenter skal få hver sin, de er 5 og 7 år og har hatt mange år nå. Jeg har pleid å kjøpe småting og pakke inn en og en gave. Det er litt tidkrevende, men veldig gøy for liten og stor. Relativt lett å finne ting til jenter, syns jeg da...Gaver kan f.eks være en liten lommelykt, sprettball, klistremerker, blyant, viskelær, klump som blir til en flott vaskeklut når den legges i vann, klemmer, hårstrikk, truser, sokker, neglelakk, reflex, forkle ell kjevle den dagen dere skal lage pepperkaker. Det var det jeg kom på i farten. Nå ser jeg det er kommet egne pet shop, barbie og polly pocket kallendre så lurte litt på om jeg skulle gå for en slik i år. Det er jo lettvindt, og noe mine leker mye med, så garantert en sikker vinner;-) Ellers er jeg og glad for tips:-)
Mimmi84 Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 jeghar tre tips til julekalendere: kjøpte en i år, som har en bitteliten bok for hver dag. guttungen (som akurat har blitt 2) er veldig glad i bøker, så den blir nok en vinner. kjøpt på loppemarked, og kan brukes flere år. (men vet ikke hvor man får tak i den altså... til større barn kan man jo lese "julemysteriet" av josten gorder) man kan ha et lite juletre av plast, eller lage et tre, hvor man får en liten julepynt til å henge på for hver dag. Dette brukes også omigjen neste år. kan jo bytte på litt hvilken pynt man putter i hvert år. den bestes, syne jeg, er den jeg selv hadde som barn, og alltid har satt opp siden. Ha den til og med med meg på folkehøyskolen og satte den opp i oppholdsrommet: En julekrybbe. Du legger grønn filt på en komode, draperer blå filt på veggen som himmel, setter opp selve stallen, 4-5 telys i nøytrale glassholdere litt rundt omkring, og, en form for stige med 24 trinn. jeg har en som min far har laget i tre og malt i gull. første uken i desember kommer det stener i "nisseposen" De brukes til å definere landskape, kanskje lage en sti (alle stener kan brukes, men jeg hadde "pyntestener" typ rosenkvarts, bergkrystall, ametyst osv..) neste uke kommer trær og mose. så kommer alle skogens dyr og fugler siste uken kommer maria og josef (starter på den ene siden av komoden, og går på "stien" bort til stallen litt og litt frammover de siste dagene) , gjeterene, 1 engel, og på julaften; jesusbarnet. Grunnen til ukesfordelingen, er skapelsen: først kom sten, så vegetasjon, så dyr og til sist mennesket. Dette fikk jeg da i en "nissepose" hver morgen. Det var smånissene som kom med dette. På kvelden puttet jeg en engel på stiden, og satte en klistremerke stjerne på himmelen. telysene var tent og vi sang "maria gik i torneskog" og "over stjernehimmlen går". dette er kanskje mitt alle beste barndomsminne noen sinne. I år skal guttungen få lov til å fortsette tradisjonen. Den slår alverdens pakkekalendere med ubrukelig ræl!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå