Gå til innhold

Hvor sær er jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg sier nei til at barnehagen får sette opp en lavvo og lage seg en samlingsplass i min skog? (150 m fra barnehagen, 200m fra mitt hus)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at de ikke er interesert i å betale noe for det da.

Skrevet

Nei det vil jeg ikke si du er så lenge du eier skogen..........

Skrevet

Selvfølgelig eier jeg den. Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe jeg kunne si noe på ;-)

Skrevet

Synest du er veldig sær! Vi snakker skogen, ikke hagen din. Og kreve penger for det gjør det barre enda verre.

Skrevet

Her kommer det et par faktorer inn.

- Vil du oppleve aktiviteten der helt bort til huset ditt?

- Hvor lenge har de planer om at lavoen skal stå. Kort tid eller fast?

- Har du barn i denne barnehagen selv?

- Bruker du den delen av skogen?

For det er jo din eiendom, men det skader ikke å være snill mot en barnehage hvis det ikke på noen måte går ut over deg til daglig. Spesielt hvis dine egne barn er blant disse.

Skrevet

-Jeg vil kunne høre, men ikke se aktiviteten der borte.

-De ønsker å ha en fast uteplass som kan brukes hele året og har faktisk lakt dette inn på hjemmesidene sine som "reklame". Frilufttsaktivitetene er noe av det de markedsører seg med.

-Jeg har ikke barn der selv.

-Det hender jeg tar ut ved fra området og ungene mine leker der, bygger hytter ol, men ellers er den ikke så mye i bruk.

Det dreier seg om en typisk litt stor hundremeterskog i et stort boligområde. Jeg ønsker ikke at dette skal bli oppfattet som et offentlig område der alle kan gjøre det de vil, ut over det de har rett til atter friluftsloven selvfølgelig. Tomteprisen i området er på over 2000 kr/m2. Da føler jeg det blir veldig gatl at barnehagen kan spekulere i å betale for en liten tomt, slik at uteområdet deres blir minimalt, og så bruke min eiendom gratis i stden. Jeg er også bekymret for at om jeg tillater slik bruk og siden skulle ønske å bruke området selv, vil det kunne bli svert problematisk. Da vil jeg kunne få mange protester og problemer.

Skrevet

Vår barnehage hadde et slikt uteområde på kommunal grunn. Dessverre gikk det ikke lenge før området ble brukt til samlingsplass også på ettermiddagene/kveldene, og ikke av det klientellet som var ønskelig. Her var det jo ly for vær og vind og det lå litt i skjul. Så det endte med at barnehagen ikke kunne bruke området mer, for her fløt det av sprøytespisser, boss osv.

Dessverre vil nok dette området bli oppfattet som et offentlig området, og du vil da ikke bare ha barnehagen der på dagtid, men folk også på ettermiddagene og kanskje også natterstid. Jeg synes IKKE sær. Det er din eiendom og jeg ville ikke sagt ok.

Skrevet

Synes du er veldig sær og vanskelig...

Barna dine kan vel bruke gapahuken de også, etter den er bygd? Og inngår du en avtale med barnehagen skriftlig så burde det gå fint praktisk.

Skrevet

Med en gang tenkte jeg at du er sær, men så leste jeg litt flere innlegg og fordøyde spørsmålet, og nei, jeg synes egentlig ikke at du er sær. Det er din eiendom, uavhengig av om du vil bruke den eller ikke. Hvis barnehagen vil bruke området mener jeg at de i så tilfelle kan betale en symbolsk sum, ellers får de benytte seg av annen skog i nærområdet. Det er kanskje ikke så langt til nærmeste skog?

Skrevet

Det kunne de sikkert, men hvorfor skal jeg stille grunn gratis, til disposisjon for et firma som skal tjene penger, selv om de tjener dem ved å passe barn?

Skrevet

Jeg synes ikke du er sær.

Barnehagen kan ikke drive frilufstbarnehage på annen manns eiendom, da måtte det ha vært i kommunalt eie, eller de måtte kjøpt en stor friluftseiendom å drive barnehagen sin på.

Skrevet

Synes ikke du er sær. Jeg ville også sagt nei;-)

Skrevet

Hyggelig å høre at det er fler som ser det på samme måte som meg. Jeg har gruet meg litt til å snakke med naboer som har barn der.

Skrevet

Da skjønner jeg at du sier nei.

Gi dem tillatelse til å bruke området, men at ingenting permanent skal settes opp.

Skrevet

Jeg så på det barnehage programmet på nrk1 her om dagen,og fikk ett nytt syn på hvordan barnehagene "opererer".

Så, med det i tankene så hadde jeg tatt leie tvert om barnehagen skulle sette opp noe på min grunn.

De hadde IKKE fått tatt seg til rette,og tjene penger på MIN snillisme, og toleranse.

Så HI - helt enig med deg.

Skrevet

Det er jo din eiendom og da får du gjøre akkurat som du vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...