Gå til innhold

Sobil 10mg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med sosial angst og panikkangst fra jeg var veldig liten. Grunnen til dette er barndommen min(hjemmesituasjon). Har fått alt mulig av behandling for dette, blandt annet: psykolog, tankefeltterapi, kognitiv terapi,akupunktur, naturmedisin og har også fått antidepressiva(3 sorter) uten at noe av dette har fungert.

Nå skrev legen min ut Sobril 10mg til meg, som jeg skal bruke ved de værste anfallene. Det er jeg glad for, men nå er jeg redd for å bruke dem,siden det står at de er så vanedannende. Har anfall ca 2 ganger pr mnd, bortsett fra dette kan jeg noen dager våkne med angst og den vedvarer utover dagen. Ellers får jeg milde angstanfall som hjertebank og uvirkelighetsfølelse, i store folkemengder eller ved høyt stress.

Noen som har erfaring med Sobril? Hvordan bør jeg bruke dem? Står at jeg skal ta 1 til 2 ved sterk uro. Hadde veldig uro idag, men greide meg uten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt bruke dem uten å utvikle avhengighet, så lenge det begrenser seg til noen tilfeller i uka. Når det nærmer seg daglig bruk er det best å roe ned på forbruket.

Problemet med benzodiazepiner (medikamentgruppen bl a sobril, imovane (sovemedisin) og valium tilhører, er at de mister virkningen ved daglig bruk over uker. Bivirkningene og abstinenssymptomer ved nedtrapping blir derimot sterkere. Det er altså all grunn til å utvise forsiktighet. Men brukt på rett måte kan det være en god krykke å støtte seg på i enkeltsituasjoner.

Skrevet

Tusen takk for svar. Har ikke så hyppige anfall som flere i uka, men da ser jeg at jeg nå kan ta dem de gangene jeg får det :) Det var godt å høre- Legen var ganske informativ, men jeg satt der inne med legestundenter og hadde sosial angst og fokuserte mer på å puste enn å høre hva han sa.

Skrevet

Jeg brukte 30 mg daglig i 1,5 år. Jeg hadde ikke behov for å øke dosen, derfor fikk jeg lov til dette.

Nå har jeg holdt på med nedtrapping i 4 mnd, og er nede på 10 mg daglig. Går veldig fint.

Så lenge man er klar over farene, og har en god dialog med legen ville jeg ikke vært redd for å bruke de ved behov.

Skrevet

Jeg brukte 10 mg først de gangene anfallene var verst men etter en stund begynte jeg å ta de oftere og daglig på en periode over et par mnd, aldri mer! Sobrilen hjelper en liten stund men etter den går ut blir angsten verre enn den var før du tok sobrilen. Det var et helvete å slutte med de, fikk så mye angst som jeg aldri har hatt noengang.

Jeg har familiemedlemmer som jobber i psykiatrien, de ble veldig skeptisk når de hørte jeg hadde fått utskrevet disse tabl.og er klar på at sobril er den verste av den verste av beroligende medikamenter.

Så jeg vil anbefale deg å være uhyre forsiktig, om du må ta de så max en gang i mnd. Har du prøvd remeron? Jeg har fått god hjelp av de. Nå er det 3 mnd siden jeg har tatt sobril og nå har jeg heldigvis fått en ny lege (som ikke skriver ut resepter i hytt og pine) som ikke vil skrive ut sobril til meg mer.

God bedring, det blir bedre. Jeg var så full av angst i mange år, har prøvd mange typer antidepr.og har vært innlagt. I dag fungerer jeg utmerket og har det veldig bra. Angsten kan komme snikende i noen sammenhenger men jeg lar den ikke styre livet mitt mer og har lært meg å takle den bedre.

Skrevet

Hei!

Nei jeg har aldri vært innlagt selv, men har slitt med angst siden jeg var bare 8 år. Dengang visste jeg jo ikke hva det var, men etter at jeg fikk barn skjønte jeg hva som var feil. Som sagt så har jeg 2 typer angst,den ene er panikkangsten og den andre er den redselen jeg ofte våkner med og som vedvarer utover dagen. Panikkangsten kommer dersom jeg er redd for noe såklart, men ofte uten grunn, eller i sosiale sammenhenger og ved prestasjon. Kan få den på butikken eller på buss om jeg føler meg stresset også.

Første gang jeg gikk til legen,ble jeg anbefalt psykolog og har gått til 2 forskjellige, i en periode over 4 år. Jeg har oså prøvd alt annet, før jeg bestemte meg for å bli med på å prøve antidepressiva. Jeg er ikke deprimert så jeg forsto ikke helt hva dette skulle gjøre for meg, men legen forsikret meg om at dette også var angstdempende... Ja det er ikke rart, når det ikke finnes noe stemningsleie! (Slik opplevde jeg det da).. Når man til vanlig er aktiv og glad( med unntak av angstanfall) og på antidepressiva blir likegyldig, inaktiv og uinteressert... da er det ikke bra. Så jeg sluttet med disse, etter å ha prøvd 3 typer: Cipramil, Cipralex og Efexor. Den siste var den desidert værste.

Jeg fikk sobril nå, etter å ha gått et helt år uten noe behandling, men svelget det hele i meg og tenkt at jeg må leve med det. Min lege mente at Valium og stesolid osv, er tunge beroligende. Han ga som oftest sobril til sine unge pasienter med angstlidelser.

Til deg som skrev sist her, tusen takk. Det er godt å vite at jeg ikke er alene. Har ofte følt meg så alene. Særlig med den uvirkelighetsfølelsen som ofte kommer når jeg er midt oppe i noe viktig.

Skrevet

Sobril (oxazepam) blir regnet som et bedre alternativ enn valium/stesolid (som er det samme, diazepam).

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...