Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hei! Det er sikkert mange lærere her inne, så nå er jeg spent på deres erfaringer! Da jeg ble gravid og annonserte dette på jobben så fikk jeg hyggelige tilbakemeldinger, også fra ledelsen. Fikk beskjed om å si fra hvis det begynte å bli tungt, slik at de eventuelt kunne legge ting til rette slik at jeg ville jobbe så lenge som mulig uten å måtte bli sykemeldt el.l. Alt vel og bra, med andre ord! Nå er jeg 30 uker på vei og synes at jobben begynner å kreve veldig mye av meg. Bør kanskje nevne at jeg jobber 100% i 10. trinn, men både klasser og IOP-elever som trenger individuell, tilpasset undervisning. Har inspeksjon annenhver uke, som krever at jeg er ute blant elevene hvert friminutt og har disse ukene kun 5 minutter til å spise på, - ellers ingen pauser. Har også kun en fritime i uka som kan brukes til for- og etterarbeid på jobb, og dermed blir det en del arbeid på kveldstid. Nå nærmer tentamensperioden seg og med språkfag i pakken blir det masse retting de siste ukene før permisjon. Har enda ikke fått noe tilrettelagt på jobben, og ser egentlig heller ikke hva de kan gjøre for å gjøre det enklere, - bortsett fra kanskje å kutte ned på inspeksjonen da... Vil gjerne jobbe helt ut til permisjon, men lurer på om jeg holder ut dette kjøret! Trives forsåvidt veldig godt i jobben min altså. Dere andre gravide lærere, - har dere hatt noen tilrettelegging på jobben med tanke på graviditeten deres? Hva har blitt gjort, og har det lettet arbeidsmengden for det? Håper på tilbakemeldinger her
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Jeg hadde ikke, men venninna mi gikk på aktiv sykemelding. Gikk da på jobb når hun var i form, og startet skoledagen et par timer senere enn vanlig. (Var plaget med mye kvalme) De er sikkert behjelpelige:)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Hvordan de kan tilrettelegge er jeg usikker på, men det jeg reagerer på er at du kun har 1 undervisningsfri time i uke. Med språkfag har du høyere leseplikt enn ved andre fag og skal derfor ha langt flere undervisningsfrie timer. Jeg har foreløbig ikke trengt tilrettelegging, men ser ikke hvordan det kan gjøres. Jeg ser for meg at jeg blir prosentvis sykmeldt om om behovet kommer. Lykke til med kommende retteperiode
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Jeg underviser 100 % i norsk og engelsk, og jeg har 8 fritimer i uka. Syns dette høres feil ut at du bare har en. Dessuten er dette svært god tilrettelegging, å gå deg flere fritimer ville bedret situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 I kommunen der jeg jobber skal det være tre samtaler med ledelsen i løpet av graviditeten der en drøfter tilrettelegging. Kommunal jordmor skal være med på to av samtalene. Jeg var egentlig delvis sykemeldt, men jordmor mente at det burde vært søkt om svangerskapspenger eller tilretteleggingstilskudd. Hos oss har vi prøvd å redusere inspeksjonsmengden, og i hvert fall sørget for at vi har hatt et kvarters spisepause. De siste to ukene før permisjon jobbet jeg oppgavebasert i stedet for å ha vanlig leseplikt. Ledelsen tok da inn en vikar i undervisningstimene mine, mens jeg gjorde ferdig en del oppgaver som vikaren ikke kunne gjøre. Ellers vet jeg at vi har omplassert lærere der det har vært voldelige barn i klassen. Kommunal jordmor jobber forøvrig med å finne bedre ordninger for lærerne da hun mener at det er svært vanskelig å finne gode tilrettelegginger for oss, og at de lange arbeidsukene våre - særlig i perioder ikke er helt heldig for oss når vi er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå