Gå til innhold

Tegnekonkuranse og "tegnegeni" i klassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til min datter går det en jente som har et tegnetalent på et helt annet novå enn de andre elevene. De går nå i 1. klasse og det er tradisjon på skolen med minst 3 tegnekonkuranser i året. Vinnerbildene henges opp, brukes på skolens hjemmesider ol. Det er stor stas for elevene. Spørsmålet er hvordan det blir nå. Hvis de forsøker å plukke ut den beste tegningen kommer denne jenta til å vinne hver eneste gang hun deltar. Hvordan løser en skole noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å tegne penest trenger ikke være det eneste kriterie for å vinne en tegnekonkurranse. Andre kriterier kan feks. være:

Den mest originale tegningen

Den mest kreative tegningen

Den tegningen som holder seg best innenfor rammen av oppgaven

Den mest fantasifulle tegningen

osv. Blir som at det er ikke bestandig den som synger penest som vinner. Noen ganger vil man ha originalitet, kreativitet eller andre elementer.

Skrevet

Og hadde det vært en mattekonkurranse, så hadde mattehodet vunnet hver gang.

Lifes a bitch..Sånn er det bare:)

Skrevet

Eller rett og slett loddtrekning. Da har alle like stor sjans.

Skrevet

Gjør det noe at hun vinner hver gang da? Da jeg gikk på skolen vant den samme gutten mattekonkuransene hvert år. Det var også samme jente som vant talentiaden. Og samme jente som vant skrivekonkuransene (hun vant samtlige hvert år fra 1kl - 9kl). Husker at vi gledet oss sammen med dem. Premien var alltid til hele klassen uansett.

Det var ingen skam å prøve å bli nest best.

Skrevet

Hvis denne jenta kommer til å vinne tre tegnekonkurranser i året, kommer det nok til å skape ergrelse hos noen. Men sånn er det i fri-idretten også, at det er de samme som lykkes år etter år.

Faktisk kan man si at hver eneste gymtime er en idrettskonkurranse, og at det er de samme som vinner og taper hver gang (stort sett).

Skrevet

Barneskolen jeg gikk på startet opp med tegnekonkurranse noen år før jeg sluttet. Det var delt opp i to grupper 1-4 og 5-7 klasse. Det var ikke bestandig de fineste tegningene som vant, men de man så at det virkelig var lagt arbeid i. Er også flere sjangere, og en skole vil nok ikke velge samme vinner hver gang.

Skrevet

I en mattekonkuranse og i de fleste idretter er det ikke bare en vinner som kåres, men man vet også hvem som ble nr to, tre og fire. Det er også ganske nøytrale kriterier å bedømme eter. Slik er det jo ikke med en tegnekonkuranse. Likevell vil det væe helt klart at tegningene til denne jenta kommer til å være i en helt annen klasse enn de andre om hun gjør sit beste. Det er ikke bare det at hun tegner "pent". Hun kan uttrykke både følelser og stemninger i bildene på en måte jeg aldri har sett hos barn på barneskolen før.

HI

Skrevet

Eh...ser ikke helt problemet? Måtte den beste vinne, omså 3 ganger på rad!

Skrevet

Men om så skjer, så fortjener hun det vel da.

Kan jo kutte ut konkuranse og heller ha tegnelek med loddtrekning da, om det er så om å gjøre. Men da kan en gjøre det samme i andre fag.

Forstår ikke hvorfor det skal være annerledes med tegning en med matte og gym. Er det liksom en sånn mindreverdig ferdighet at det ikke burde bedømmes etter kriterier, men kun være lek, mener du?

Men det er jo unasett ikke sikkert at de som bedømmer mener det samme som deg om arbeidene hennes.

Skrevet

Jeg husker godt hovr kjipt det var med tegnekonkurranser i klassen. Vi hadde hele 2 sånne genier, vi.... Så vi andre vant aldri noe som helst.

Det ble rett og slett kjedelig å tegne til de, for vi visste nederlaget lå i enden av hele greia. En av de to(en jente og en gutt(han er homo bare for å vise litt hvorfor)) vant alltid.

De bør slutte med slike konkurranser, for noen har bare talent, mens andre igjen og igjen vil oppleve å være tapere. Trodde faktisk ikke de hadde sånt lenger. Min tid var på 70-tallet, og jeg trodde dette var kommet lenger i dag......

Skrevet

seriøst, "han er homo" ? hva har det med saken å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...