Gå til innhold

noen som kan hjelpe meg ang foreldrepenger/sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har letet på nav sidene osv,men sitter fremdeles som et spørsmålstegn. Jeg har jobbet i to år nå,som assistent. Siden juni har jeg hatt mellom 9000-15000 i mnd. Fant ut at jeg var gravid i sommer, og nå er jeg 18 uker på vei,og har bekkenløsning,og sliter mye med hodepine,kvalme og lite energi. Var til lege,og har lav blodprosent. Han anbefalte meg å sykemelde meg, men jeg ville ikke dette enda. Nå på forrige sv.kontroll sa også denne legen at jeg burde vurdere sykemelding. Men hva skjer da med foreldrepengene? Vi har huslån,og ei datter på to, så er avhengige av to inntekter. Hva kan jeg egentlig forvente av ''lønn'' når jeg blir sykemeldt,ettersom jeg ikke har faste vakter,men går mye ekstra.og hvordan blir foreldrepengene? Har jobbet opp lønn i november og desember.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom du har jobbet jevnt og trutt har du rett på sykepenger, og ettersom du har variabel inntekt vil nav gjennomsnittsberegne inntekten din over siste 3/6 eller 9 mnd.. Den summen de kommer fram til skal best mulig representere den inntekten du taper ved å være syk. Det du får i sykepenger blir grunnlaget ditt for foreldrepenger..

Skrevet

takk for svar! :) men håper de er litt ''snille'' når de regner det da?ettersom jeg har hatt mye mer de siste 3 mnd enn 6 mnd eller 9 mnd?

Skrevet

mener å huske at de ser på de siste 3 månedene

Skrevet

De tar et gjennomsnitt, og det er litt opp til arbeidsgiveren din faktisk.

Da jeg ble sykemeldt måtte arbeidsgiveren min sende lønnsopplysningene mine til nav, og siden jeg ble sykemeldt rett over jul og hadde jobbet enormt mye i desember sendte arbeidsgiveren min inn et ganske høyt snitt, dette fikk jeg i sykepenger.

Foreldrepengene dine regnes også ut fra hva du har hatt siste månedene før permisjon, om det er lønn eller sykepenger spiller ingen rolle, begge deler gir rett på foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...