Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hver dag er det det samme, hun begynner på leksene, det går 15-20 minutter, og hun begynner å hyle. Hun sier at hun ikke får det til, at hun aldri blir ferdig, at livet hennes er ødelagt (!) ... Hun øser seg helt opp, og det hjelper ikke at jeg sitter ved siden av henne. Hun blir helt vill! Og sånn har vi det i 2 timer hver dag.. Jeg er så sliten! Og, hun får det til, hun får til alt. Bare vi klarer å roe henne ned, er ingenting vanskelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Argumentet hennes er at livet går fra henne mens hun sitter der, og mine argumenter om at livet ER lekser (blant annet), galler ikke i god jord ...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Du må få snudd dette så fort som mulig. Er det tiden hun gjør lekser på som er feil? Får hun mat først? Kanskje du eller pappaen kan sitte med henne fra hun begynner med leksene?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Hun begynner når hun kommer hjem, tar en pause for å spise middag, og fortsetter etterpå. Jeg sitter med henne HELE tiden (eller pappa'n), det er nesten som hun blir verre av det, da har hun noen å ta raseriet ut på. Nå er hun ferdig for i dag, akkurat nå. Hun blir mest sint fordi hun vil se på tv, og det får hun ikke før hun er ferdig...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Har dere prøvd å snakke med henne om det en dag hun ikke gjør lekser, om hvordan hun vil ha det? Sønnen min går i 5.klasse og har selv valgt å bruke mandagen til lekser. Han bare spiser litt etter skolen og tar en liten pause før han begynner. Så gjør han alle leksene på ukeplanen, absolutt alle, da er han leksefri resten av uken. Han bruker noen timer på mandagen altså, både før og etter middag, men alle leksene blir gjort (jeg ser over etterpå). Siden han har engelsk gloseprøve hver torsdag pugger han over glosene en ekstra gang onsdag kveld, men ellers har han uken fri til å leke med kompiser o.l. Dette fungerer mye bedre hos oss enn å gjøre lekser hver dag, han har masse motivasjon i å vite at resten av uken blir leksefri så han står på hver eneste mandag. Noe som kan passe for jenta deres kanskje?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Vet du hva, det hadde ALDRI gått her! Hun har så mye lekser, vi bruker flere timer hver dag, og en dag i uka slutter jeg tidligere på jobb slik at hun skal få begynt på leksene tidligere (det er den beste dagen, da er hun ikke så trett, og hun vet at det blir tid til andre ting etterpå). Takk for alle råd!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Sønnen min sitter også flere timer hver dag, om han gjør lekser hver dag, siden han da blir sittende å "svime" litt, konsentrerer seg ikke og bruker utrolig lang tid.. Men når han samler leksene på en dag er han vannvittig konsentrert og gjør de greit unna på en dag. Han har bare 5 timer på mandag så han er hjemme halv to, begynner på leksene ca kl to. Så jobber han effektivt til vi spiser middag kl fem og gjør resten etter middag, da er han som regel ferdig før sju. Da gjør han unna masse matte (som tar lengst tid), engelsk, samfunnsfag, religion og norsk. Når får datteren din leksene sine da, sønnen min får lekseplanen på fredag, så han kan ta med se bøkene hjem og jobbe i helgen om han ønsker. Det hender han gjør det, jobber litt søndag morgen f-eks. Da blir det mindre i uka som kommer...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Jøje meg! Flere timer på lekser som 9-åring? Det hørtes voldsomt ut. Hun skal jo ha tilbud om leksehjelp på skolen, evt. SFO, og enda har hun så mye igjen som må tas hjemme? Sånn synes jeg ikke det skal være! Jeg synes du skal be om en samtale med kontaktlæreren hennes, og be om at mengden lekser justeres. Fortell læreren hennes om hvordan situasjonen rundt leksene er og si rett ut at dette er slitsomt og ikke holdbart i lengden. Jeg synes du skal ta en prat med kontaktlærer uten at jenta di er med først, og så kan hun heller være med på en oppfølgingssamtale der dere alle blir enige om et opplegg som kan "svelges" av alle parter.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Hei! Akkurat slik hadde vi det med vår datter i 4. klasse også! Hyl og skrik hver dag og ble jo ikke ferdig før langt utpå kvelden:( Jeg skrev faktisk et innlegg her om det også Saken her var vel at snuppa vår rett og slett syns det var for mye (noe det også var en periode) Jeg ba tilslutt om en prat med læreren jeg;) Der fortalt jeg hvordan vi hadde det hjemme og spurte om hun hadde noen tips. Det hun da sa var at 1 time med lekser om dagen var nok. Hun sa at jeg kunne si til snupp at når hun hadde sittet en time så var det bra. Etter det har vi ikke hatt noe problemer faktisk;) Og det har enda ikke skjedd at det har gått en time uten at hun har blitt ferdig! Når det er sagt så har de faktisk fått litt mindre mengde med lekser også- tror lærerne gikk litt hardt ut i år;) Så mitt tips til deg er rett og slett å ta det opp med læreren! Lekser skal være repetisjon av det elevene har hatt på skolen for å få det til å sitte, det skal ikke være en demotiverende faktor som ødelegger læregleden! Da jeg snakket med læreren spurte jeg om de hadde forskjellige lekser utfra elevenes nivå, men hun sa at alle hadde samme lekser. Datteren vår er veldig flink på skolen, så jeg stillte jo da spørsmålstegn til hvordan det var for de elevene som faktisk sliter i noen fag?!? Siden leksemengden gikk ned etter vår samtale føler jeg at jeg kanskje traff et godt poeng der;) Ønsker dere lykke til med å få leksene til å bli " morsomt" igjen- det lønner seg å kommunisere med lærerne:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Jeg ville tatt en prat med læreren. Barn skal ikke ha mer enn maks en halvtime med lekser totalt hver dag. Det er noe vi forsøker å passe på til og med med våres store elever på 9.trinn. Nå jobber jo selvsagt alle barn i ulikt tempo, men det er ikke rimelig at en 9 åring skal sitte i mer enn 30-40 minutter pr dag med lekser. Da er noe riv ruskende galt, og dere må få gitt beskjed. Godt mulig at læreren ikke er klar over hvor lenge elevene sine bruker på lekser, og ikke tenker over at mange barn er sliten etter skolen og dermed jobber tregere hjemme enn i klasserommet tidligere på dagen når de enda er opplagt. Dersom ingen foreldre gir beskjed, så kan jo heller ikke læreren gjøre noe med mengden. Ellers kjenner jeg igjen pre-tenåringsnykkene ja ;-) Min 9 åring er også voldsom dramatisk for tiden, og han kan finne på å gå i vranglås når han må gjøre lekser. Han har passe med lekser. En leselekse hver dag som tar 15 min (leksen er å lese 15 min videre i en bok han har), og så enten matte eller norsk som tar ca 10-20 min å gjøre. Litt ulikt. Når han slår seg vrang, så minner jeg ham på at det vil ta mye lenger tid om han først skal hyle og skrike, og så gjøre leksene, for leksene må han gjøre uansett. Det hjelper ofte litt, spesielt dersom jeg hinter til gøye ting han kan gjøre etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå