Gå til innhold

Hva skjer på omvisning på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når er det vanlig å få det? Er 32+2 (i min 33.uke?? :) ) nå, å lurer på når jeg skal ringe å spørre om omvisning. Har fått plass på A-hus. Hva skjer ellers der? Får jeg snakke med noen, om evt spørsmål, ønsker osv? Jeg har lyst til å prøve å føde i vann, eller iallefall sitte i vann så lenge det lar seg gjøre, må dette tas opp på forhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

varierer endel faktisk.. Det vanligste er ihvertfall at du får vist en vanlig fødestue, og evt. badekaret, hender de har flere typer, en type man kan føde i om forløpet i sv.sk, tidligere evt. fødsler og at fødselsforløpet går som normalt.. og en type man kan ligge i som smertelindring for så å måtte føde utenfor badekaret, i seng eller annet etterpå.. Du får også illustrert hvordan fødesengen ser ut, noen av de moderne sengene har mange muligheter og "finesser".. Noen får vist en fødselsmodell av en kvinnes underliv hvor en jordmor illustrerer hvordan babyen snur seg nedover i bekkenet og ut.. og da forteller man gjerne også om morkaken og hva som gjøres av praktiske ting rundt mor og barn rett etter barnet er ute. Du får å vist hvor du finner luken du hendvender deg i når du kommer, venterom, toalett, undersøkelses rom, der de forteller om de forskjellige apparatene de pleier å bruke til undersøkelse før du får fødestue når det passer inn i fødselsforløpet.. litt rotete satt opp dette, og får du omvisning og alt dette blir "husket" er du heldig, men stort sett får man vite det som er viktigst der man skal føde, ikke alle tilbyr det samme type utstyr smertestillende osv.. også vil man selvf. få stille spmål hele omvisningen underveis. Ang. å føde i vann må dette taes opp i forkant.. så jm kan planlegge evt. bruken av rommet, de fleste sykehus har ikke mange badekar, så sjangesen for at noen andre bruker det ene karet som gjerne er der, kan være stort til stede.. man kan uansett ønske det alt man vil, men er det opptatt, så må man uansett finne på noe annet.. Håper det var noe av det du tenkte på..:)Masse lykke til:)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å melde deg på fødselsforberedende kurs på Ahus. Vi var selv på det for noen uker siden, og det var veldig, veldig bra. Informativt, lærerikt og flott. Vi fikk sett både fødeavdeling A og B, samt barselavdelingen. Inne på fødeavdelingen fikk vi også demonstrert forskjellige stillinger, omvisning i alt fra familierom til bad, og partnere fikk prøve lystgass, mens vi fikk prøve maska med oksygen. Alle spørsmål ble besvart, og ingen var for dumme. :-)

Skrevet

novembergutten:) : tusen takk for det fine svaret ditt, det var veldig mye fin info!:) da er jeg litt klokere føler jeg, da skal jeg kontakte sykehuset snart. Skal bli veldig spennende, gleder meg til å se avdelingen og alt som hører med,hehe:) Hååper det er mulighet for at jeg kan føde i vann altså, eller at jeg iallefall kan sitte i badekar for å bruke det som smertelindring, for så å føde i senga. Da skal jeg ta opp dette med jordmor på sykehuset, å krysse fingra for at det blir en mulighet. Men uansett så er det jo litt vanskelig å planlegge sånt på forhånd da:)

Tusen takk !!:))

Skrevet

Hei Tindretingen:)

Det har vi faktisk ikke tenkt på, høres veldig fint ut syns jeg! Virker veldig fristende, er det føden jeg kontakter da, for å melde oss på det eller? Det koster kanskje litt? Er det for tidlig å ringe å spørre om det nå når jeg er 32 uker? Takk for svar:)

Skrevet

Kursene går fra 10 - 15 (men vårt varte litt lenger, pga. spørsmål og så videre) på onsdager, og man får frukt, boller, kaffe/te og vann mens man er der. Koster 600 pr. par, men vel verdt det. Påmeldingen er bindene, og du gjør det via telefon 67 96 06 00 mandag-fredag kl. 08-11 og 12-16 (sier Ahus.no).

Uke 32 er nok ikke for tidlig. Det er ganske stor pågang på disse kursene. Vi var der i uke 35. :o) Lykke til!

Skrevet

Høres helt supert ut, da skal jeg ta kontakt! Takk igjen :o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...