Gå til innhold

Gravid 1 mnd etter slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt gastrisk bypass?

Skrevet

Ta kontakt med sykehuset som opererte deg, du får speisal oppfølging. Det blir regnet som risikosvangerskap.

Jeg var 9 månder nyoperert da jeg ble gravig og vår på sykehuset en gang i uken.

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Noen sier man skal vente opp til tre år før man blir gravid. Mens noen sier et år.

Jeg skal ta gastrisk bypass i januar. Og lengter veeeldig etter et barn. Har pcos og sjangsene mine kommer til å øke betraktlig etter oprasjonen:s Men må nok vente i et år etter oprasjonen ja:s

Skrevet

Jeg ble gravid 8 mnd etter gastric bypass. Sykehuset var ikke veldig happy for at jeg ble gravid så tidlig, de hadde sagt at jeg bør vente 2 år pga. vektnedgang. Men, jeg fikk god oppfølging av Rikshospitalet og fødte en velskapt gutt på 3,3 kg.

Skrevet

Det er ikke lurt i det hele tatt. Man har redusert næringsopptak i 2 år etter gastric bypass hvertfall, og det er ikke gunstig hverken i forhold til graviditet eller amming. Selvfølgelig kan det gå veldig bra, men ville absolutt ikke satset på det, for barnet sin del. Dessuten føler man seg ganske tappet for energi den første tiden etter en slik operasjon, kroppen blir jo regelrett sultet og "spiser av seg selv", det er derfor man går så raskt ned i vekt. En blir jo ofte også trøtt og sliten i begynnelsen av et svangerskap også, så ser for meg at det er ingen god kombinasjon. Snakker av erfaring her...

Dessuten: hvorfor ikke vente til man er sunn og frisk med å bli gravid, istedenfor overvektig og sliten pga operasjonen?

Skrevet

Lett for deg å si 13.15.

Vi har vært prøvere i fire år nå. Jeg er overvektig og har veldig vanskelig for å slanke meg da jeg har PCOS. Blir ikke gravid uten at jeg slanker meg. Har gått på masse hormoner ol, men gynecologen min sier jeg må gå ned..

Klarer å gå ned ti kg men de kommer alltid tilbake:( Nå skal jeg ta gastrisk bypass, og lengter VELDIG etter å endelig få ønskebarnet mitt.

Så DERFOR er det ikke "bare å vente i et åar år til"... Det skjønner du vel.

Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke det. Om du lengter slik etter et barn så ønsker du vel at barnet skal få best mulig start på livet og da følger du legens råd. Noe annet er utrolig egoistisk!

Skrevet

Jeg skal vente i et år etter oprasjonen, da det er det som står på nettsiden der jeg skal operere. Tre år er for drøyt å vente syns jeg. Iallefall når det står ET år på siden dems.

Pcos dama.

Skrevet

Det er akkurat så lurt at jeg, som er abortmotstander, ber deg instendig om å ta abort. Et barn i en kropp som er gjennom så store forandringer vil utsettes for svært store påvirkninger i svangeskapet. Det er ikke bare snakk om at man går ned ettpar kilo. Enkelte går faktisk ned både 50 og 70 kg på 9 mnd rett etter operasjonen. Og de fleste får andre plager som følge av vekttapet, både problemer med næringsopptak, mangel på jern, vitaminer, sporstoffer og mineraler, dumping, endret blodtrykk, økt blødningstendens osv. I tilegg kommer det psykiske, veldig mange får psykiske reaksjoner underveis i vekttapet. Og skal kroppen bygge ett barn er det selvfølgelig ikke forenelig med psykisk usatbilitet kombinert med mangelfullt næringsopptak, endret blodtrykk osv.

Det er greit å ønske seg barn (ja jeg har vært prøver i 3 år, så jeg skjønner de som vil fort i gang). Men å ønske seg et barn for så å risikere at barnet får varige skader fordi man ikke har klart å vente det ene året til kroppen er mer stabil er forkastelig.

Skrevet

Janei, klart jeg skal vente i et år. Hadde ikke turt noe annet nei. Men jeg vil ikke vente i to-tre år(!) Det er jo leenge. Men man må vel bare lytte til kroppen sin:)

pcos dama

Skrevet

Til 14:06: nå var det snakk om 1 mnd her da, ikke 1 år, og det syns jeg er galskap. Og jeg skjønner at ønsket etter et barn kan være veldig sterkt, men hvis det er grunnen til å bli gravid raskere enn det er trygt, så syns jeg faktisk dette er svært så egoistisk. Hvis du absolutt ikke vil vente i 2 år (som er anbefalingen de har på Aleris der jeg ble operert) så hadde jeg hvertfall ventet til vekta var stabil et par måneder slik at kroppen din faktisk ikke bruker opp næring som babyen skulle hatt. Jeg ble gravid 3,5 år etter operasjonen, og selv om jeg hadde vært stabil i vekt i 2,5 år ble jeg fulgt opp med ultralyd hver måned for å se at den lille vokste som hun skulle.

Så selv om jeg skjønner at du har veldig lyst på et barn så syns jeg faktisk ikke det å være prøver uten resultat er en god nok grunn til å bli gravid så fort det er mulig uten at det er trygt. Vil du ikke at barnet ditt skal få en best mulig start på livet?

Jeg mistet forresten all vekta 1. året og har vært stabil siden det, så er det tilfellet med deg syns jeg du kan vurdere å bli gravid da. Har du derimot mange kilo igjen du skal ned etter ett år hadde jeg ventet.

(For alt du vet kan forresten jeg ha vært prøver i mange år også....)

13:15

Skrevet

hvor ble det av deg da HI? Er du gravid?

Skrevet

utrolig uansvarlig av deg!!! herregud!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...