Gå til innhold

Hvordan få kontroll på indre stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som lett blir stresset. Det kan være ganske små ting som gjør dette. Da øker blodtrykket og jeg blir veldig hektisk. Har også litt ujevn hjerterytme. Klarer ikke slappe av og har vanskelig for å sovne.

Er det noen måte å takle dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sette av 10 min til å puste dypt og rolig og bare tenke på pusten og la alle tanker bare fare forbi...

Skrevet

Dytter, for dette lurer jeg også på. Kunne vært meg som skrev dette. Huske rnår jeg studerte, da ble jeg syk etter hver eksamensperiode. Måtte gå til behandling for stiv nakke/rygg og en tid var jeg så kvalm at måtte ta sjøverktabl for å komme gjennom en eksamen hehe;) Legen som anbefalte.

Skrevet

Ja, det er måter du kan takle det på, og få det bedre.

Når du snakker om høyt blodtrykk og ugjevn hjerterytme, er det diagnoser du har i tillegg til stressfølelsen, eller er det en beskrivelse av slik det føles i kroppen når du opplever stress?

Om du har høyt blodtrykk så regner jeg med du og legen din allerede gjør det som skal gjøres i forhold til det, så det jeg skriver nedenfor handler om stressmestringsbiten.

Jeg skriver utifrifra egne erfaringer, så det kan oj hende det er helt andre ting som fungerer for deg.

Jeg var veldig plaget med intre uro/stress/ angst da jeg var yngre, jeg har arbeidet med meg selv i mange år, og jeg har etter hvert fått det enormt mye bedre. Jeg har aldri oppsøkt profesjonell hjelp, bortsett fra noen besøk hos fastlegen min. Og jeg har ikke hatt ønske om noen form for medikamentell behandling, så slike ting kan jeg ikke uttale meg om. Om det er dumt eller bra at jeg har vært så "sta og egenrådig" vet jeg ikke. egentlig tror jeg det er veldig bra, om en klarer det å finne andre måter en medisiner å takle slikt. Du må jo vurdere selv, om det er noe du fikser på egen hånd eller om det kunne vært en ide å snakke med legen e.l.

1. Kanskje er du allerede bevisst på hva osm utløser stressfølelsen, om ikke bør du legge merke til hva det er som gjør deg stresset, og prøve å forstå hvorfor. Når du forstår hvorfor er det enklere å se hva som skal til for at du får det bedre.

er det f eks i situasjoner der du må håndtere mye samtidig?

Er du redd for å ikke holde mål på noe vis, eller ikke nå opp til andres forventninger?

Blir du stresset av ting du ser på tv/leser/ eller ting folk sier til deg?

Dette er bare eksempler på spm du kan stille deg selv.

2. sørg for å få fysisk aktivitet, gå gjerne turer, jogg, løp e.l. så ofte du kan, gjerne en tur hver dag. Dette senker stressnivået i kroppen, og du får sortert tankene dine. Yoga kan også være supert om du har noe interesse for det.

3. Få nok hvile. om du ikke kan sove, så sørg for å få så rolige omgivelser som mulig, og slapp av. Hør på musikk du liker, ta det med ro. Om du er trøtt og sliten, er du mindre motstandsdyktig for stress.

4. om du er mye plaget i dagliglivet kan du evt vurdere å kutte ut koffein en periode. Kaffe etc stresser kroppen.

5. Om det er situasjoner som stresser deg du ikke nødvendigvis MÅ takle, så kan det være lurt å ta ei pause og skjerme deg for en periode. Kutt ut unødvendige ting i livet ditt, og prioriter ro og hvile. skru av tv om kvelden. samme gjelder internett. ;) Om du blir mer stressa av å ikke ha på tven eller surfe rundt, kan det være et godt tegn, det kan være ting som presser seg fram som du har behov for å bearbeide. Gi deg selv lov til det. GI deg lov til å ha følelsene og tankene dine, men vær bevisst på å "rydde opp". Arbeid med å kvitte deg med destruktivt tankespinn. Finn en måte å få utløp for det om du kan, noe du liker, om det er sport, skriving, sang, tegning/maling- ett eller annet. som gir deg noe.

6. Når det gjelder husarbeid/arbeidsoppgaver etc. Prøv å gjøre deg ferdig med en ting før du starter en annen, slik at hverdagen din er så oversiktelig som mulig. Fokuser på en oppgave om gangen og gi deg selv lov til å bli ferdig med den før du begynner å tenke på det neste "på lista"

Det er jo ikke sikkert noe av dette er relevant for deg, som sagt, snakker jeg kun utifra meg selv og hva som har funket for meg. Men lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...