Rose -3. troll i 2012 Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Nå har jeg heldigvis aldri stemt SV, men tror de kommer til å miste mange velgere om forslaget om å fjerne fratrekket på 28% på lånerenter, går igjennom... Her er en artikkel, ikke nødvendigvis fra en SV mann, men det står i artikkelen at SV allerede har fremmet forslaget... http://www.aftenbladet.no/nytte/bo/Vil-fjerne-skattefordel-p-boligln-2886965.html Grrrrr...
Gjest Lilu87 Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Skjønner at du skummet gjennom artikkelen. Forslaget ble fremmet av SP, altså senterpartiet, og kunne muligens få støtte fra Høyre. Du skjønte tydeligvis heller ikke at forslaget gikk ut på å fjerne skattefradraget for at eiendomsinvesteringer skulle bli mindre attraktivt, som på sikt vil gi lavere boligpriser. Du vet, tilbud og etterspørsel styrer faktisk prisene her. Et annet vesentlig poeng her er at forslaget også gikk ut på å redusere den vanlige skatten du betaler av din lønn (eller trygdeytelse).
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 1. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2011 Ok, ja, jeg skummet igjenom artikkelen, beklager det.. Tror uansett ikke at de noen gang kommer til å sette ned inntektsskatten... Det gikk jo ut på at staten skulle tjene penger, og har erfart at de tar ikke med ene hånden og gir like mye med andre... Som regel er den den vanlige skattebetaler som taper på slike ting... Men beklager at jeg har skrevet feil...
Gjest Lilu87 Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Selvfølgelig kommer inntektskatten til å gå ned en gang i tiden. Med dagens regjering, nei. Spørsmålet er vel heller om du vil ha alle dagens velferdsordninger og goder, eller om du vil betale mindre skatt og betale flere forsikringer. Hvis du flytter fokus fra at du taper på alt staten gjør, til at du faktisk har mer igjen for å ha gratis sykehus, skole, billig bhg, nærmest garanti for statsstøtte til utdannelse, så kanskje det ikke er så ille å betale 30 % skatt?
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 1. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2011 Vi har da gratis sykehus, skole billig barnehage osv med den skatten vi har i dag... og jeg betaler mine skattekroner med glede.. Eneste jeg ikke har noe tro på, fordi det har vist seg gang på gang, at de gir ikke like mye som de tar... Ta for eksempel ligningsverdien på husene... Det skulle vi ikke tape på... Nei vel, men jeg fikk en kraftig baksmell på skatten nettopp pga dette... og flere med meg... Jeg har ikke noe tro på at staten gir oss like mye i skattelette på inntektsskatten som fradraget fra lån gir... de har til nå ikke gjort noe som gir oss vanlige folk mer penger... * Før var det ikke nødvendig å spare til pensjonen, det må vi nå. * Før var vi "garantert" hjelp om vi ble ufør eller syke, nå må vi ha egne forsikringer for å sikre oss hjelp innen rimelig tid. Ja, barnehagene var kanskje dyrere, men prisene gikk på inntekt til folk, slik at de som hadde dårlig inntekt fikk lavere pris... Ja, før så var det ikke noe som het foreldrepermisjon, men da var det også mulig å leve med en inntekt. Nå legger staten stadig mer skatt på matvarer, de vurderer å legge ekstra skatt på sukker og andre usunne ting (men gir oss ikke noe reduksjon på sunne ting, det er det butikkene som gjør på eget initiativ) Ikke nok med at vi må betale i dyre dommer på selve avgiften på bilene, men vi betaler veiavgift og bompenger. Kun en liten del av disse pengene går øremerket til veiutbygging... Selvfølgelig skal vi passe på jorden vår, både for vår del og de kommende generasjonene, men det er flere måter å gjøre ting på... En annen ting jeg synes er blodig urettferdig; idet du må ta opp lån for å kjøpe deg en bolig, da må du betale dokumentavgift til staten. Har du masse penger og betaler "kontant" slipper du... Nå tok det litt av her, men jeg sier ikke at jeg skal betale mindre skatt, men jeg føler at staten tar nok allerede, og jeg har ikke tro på at fjerning av en type gode, vil gi oss lik gode en annen plass.. Tror ikke at staten gjør en slik endring dersom de ikke tjener på det selv...
Gjest Lilu87 Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne engang. -At barnehager nå opererer med makspris og søskenpris er pga at det skal være lettere for de med lav inntekt å ha barna i barnehage. Hva en barnehageplass koster staten vet jeg ikke nøyaktig, men om du og jeg betaler mer enn 1/4 tviler jeg sterkt på. For 20 år siden kostet en barnehageplass minst 3500. Mao har barnehageprisen gått kraftig ned, samtidig som lønningene har gått opp. En gjennomsnittslønn i Norge for 20 år siden var på under 200.000 kr. I år er gjennomsnittslønnen for kvinner like under 400.000. Da, i følge din tankegang ville en barnehageplass i dag kostet minst 7000 kr/mnd. Det er mer enn jeg betaler i skatt av min lønning! -Mulig å leve av 1 lønning før i tiden, men ikke nå? Jo selvfølgelig er det det! Det kommer helt og fullt an på hvordan du og din familie prioriterer pengene dere har inn hver mnd, og hva den personen som er hjemme gjør. Min mor var hjemme med meg og mine søsken (fordi en barnehageplass på 90-tallet kostet nesten en halv månedslønn), og da tok hun husarbeidet samt dyrket grønnsaker hjemme for å redusere matbudsjettet. Dette hadde hun tid til, og det vil du også ha tid til om du skal være hjemme hver dag. Et annet viktig moment her er at det ikke er slik at enhver bolig koster 2 millioner kr, det er faktisk fullt mulig å finne en bolig som er stor nok til en familie til under millionen. Det går faktisk på beliggenhet. Å bo sentralt er en luksus som koster, og det har det alltid gjort. -Bil er også en luksus, ingen menneskerettighet. Det finnes sykkel. -At dokumentavgiften forsvinner om du betaler kontakt for boligen din er tull, dokumentavgiften betales for tinglysingen av eierskifte, ikke for lånepapirene.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 1. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2011 Er uenig i dine påstander, men vet at hvis jeg ikke slutter så blir vi aldri ferdige... så jeg slutter mens tonen enda er god. Ha en fin kveld...
På'n igjen! Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Hm, lurer på hva Rose mener med "før i tiden"... Men mine foreldre, som nå er pensjonister, har spart til pensjonen slik at de får mer enn den summen de får fra staten. Mulig du har dårlig erfaring med helsevesenet, og ja, noen av helsekøene er lange, men jeg satser på at det går greit å få plass på sykehuset neste gang jeg skal føde......går gratis til lege hele svangerskapet, barna mine går gratis til lege til de er 18 år, og vi følges opp av helsestasjonene jevnlig....helt gratis.. Synes du virkelig at det var bedre å måtte slutte i jobb når man skulle få barn, enn å ha valget om å motta foreldrepenger??? Tror du virkelig at man ikke betaler dokumentavgift om man betaler en bolig kontant? Akkurat det utsagnet ødelegger liksom hele seriøsiteten av innlegget ditt.... Jada, vi betaler en mengde avgifter i tillegg til skatt, og man kan være uenig i hvordan pengene disponeres. Men vi har det rimelig greit (for å si det forsiktig) i dette landet, ta en titt på nyhetene og se hvordan de sliter rundt omkring i Europa og i USA, så ser du at vi ikke har mye å klager over!!!
3 nøtter til Askepott Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Det er faktisk enda en grunn til å stemme SV. Herligt. Håper det går gjenom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå