Gå til innhold

Hva gjorde du mellom riene???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og klarer man å gjøre noe? Jeg er førstegangs og er superspent på hva som venter meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kom inn på sykehuset med vannavgang og rier.

Hadde ikke så spesiellt vondt frem til jeg fikk epidural på 5-6 cm. Da lå jeg og pratet og slappet av helt til jeg følte pressetrang og skulle gå på do. Det var barnet som var på vei ut. Et kvarter etterpå var jeg blitt mamma.

Fantastisk opplevelse:)))

Skrevet

Alle er vi så forskjellige.

Mine rier startet kl 07 en morgen, jeg ventet tvillinger.

Var i bhg kl 0740, og leverte eldste.

Dro hjem ringte føden som sa jeg kunne ta det med ro, en halvtime senere tok det seg opp så da dro vi.

På sykehuset var det rett inn på en fødestue, men så roet det seg litt igjen.

Fikk epidural ganske tidlig da det er viktig å ha denne ved en tvillingfødsel.

Og takket være epiduralen slapp jeg unna med å få begge vaginalt.

Uten epidural hadde jeg fått første vaginalt, og andre i haste ks.

Skrevet

gjorde?.. Hmm..

jeg gikk en tur sammen med samboeren min når riene startet. Etter det vandret jeg rundt i huset, telte, pustet, peste, tittet litt på tv uten å klare å sitte i ro lenge nok til å få med meg noe som helst.. Bare vaset rundt og var på tuppa ;-)

Skrevet

Mellom riene var jeg utrolig glad for at jeg ikke hadde rier :-)

Skrevet

Pratet med jordmødrene og mannen min, leste litt i et blad, spøkte og lo, pustet meg gjennom riene, og fortsatte å prate når rien var over.. :)

Skrevet

Mellom riene? Hm, la meg se...Jeg prøvde flere ganger å gå fra vinduskarmen jeg lente meg på og bort til sykehussenga ved døra, men jeg kom aldri mer enn tre skritt ut på gulvet før jeg måtte kaste meg over karmen igjen.

Jeg var på sykehuset da vannet gikk og riene kastet seg på med 20 sekunders mellomrom, så jeg rakk ikke stort :-)

Søstra mi, derimot, lagde ferdig middag, støvsugde huset, skiftet på sengene og stekte vafler til barnevakten og ungene så de skulle ha noe å kose seg med når hun og pappa'n reiste. 15 minutter etter at de var på sykehuset så var babyen ute...så hun sier at neste gang dropper hun vaflene!

Skrevet

Før jeg fikk epidural lå jeg å spøy av lystgassen så hev den fra meg og bare gråt når riene kom. Etter jeg fikk epidural sov jeg en halvtimes tid og sendte litt meldinger før pressriene starta og snuppa skulle ut :P

Skrevet

"mellom riene" var et ukjent begrep for meg, siden den ene ria tok den andre, uten noen egentlig pause mellom. Slik gikk hele natten og formiddagen, før jeg etter epidural sloknet av utmattelse et par timer. Noen timer senere var babyen ute, og strengt tatt husker jeg lite av hva dag nr 2 bestod i, bortsett fra at jeg ble mamma til et fantastisk barn:)

Skrevet

Fikk samboeren min til å sverge å aldri gjøre meg gravid igjen!!! Og bønnfalt jordmor om å få epidural :P

Skrevet

Husker ikke hva jeg gjorde. Etter min mening var det vondt hele tida.

Skrevet

Tørket oppkast og skftet på vesla som var dårlig...

Skrevet

Hmm... Nr1; sov jeg. Med unntak av tre Pressrier var ikke denne fødselen verre enn en skikkelig menstrasjonsverk.

Nr 2; var jævlig vondt hele tiden, så husker svært lite fra den fødselen. Var langt fra forberedt pÅ at den skulle bli verre og lenger enn første...

Skrevet

Våknet med 4 minutter mellom riene, så hadde ikke tid til å være noe hjemme, var bare å stå opp, få sakene ut i bilen og kjøre. Når vi kom på sykehuset bar det inn på "innskrivnings" rommet, der lå jeg i nesten 2 timer, fast snurpet til en maskin ;) Midt i vakt byttet, så vi ble litt avglemt, når noen enderlig kom tilbake, så fikk vi gå og spise frokost (klarte ikke spise pga smerter av riene). Så bar det inn på fødestua, 7 cm åpning og rrett etter press rier, da fikk jeg lystgass så jeg ikke skulle presse, lå da der med maska i ene hånda og samboerens hånd i den andre i 15-20 minutter og sa til jordmora at det måtte da snart være lov å få ut den ungen (vondt ja).

Etter det var det bekreftelse på 9 cm og lov til å starte å presse. Riene var så hyppige fra frokosten av, at jeg rakk ikke annet enn å puste mellom dem. 5 press og ungen var ute. Føltes som om det hele var over på 2 timer eller noe, så fikk sjokk da jeg fikk vite at det gikk 7,5 time fra vi ringte inn og sa vi kom, til ungen var ute ;)

Skrevet

Jeg syntes riene var veldig vondte. Brukte tida i mellom til å puste, slappe av, drikke litt og prate. Etterhvert ble det mindre prating og mer pusting og hviling i mellom.

Skrevet

Jeg fikk første vonde rie kl 14, og hadde full åpning kl 17, så jeg hadde bare satans vondt; hylgråt og forbannet alle siden jeg åpnet meg for raskt til å kunne få smertestillende. Syns ikke jeg hadde pauser i det hele tatt, men ser jo på skjemaene i ettertid at det var noen korte opphold med riene. Men hadde jo en baby som skrudde seg ut av livmora, så det var jo akkurat like satans vondt selv om det ikke var en aktiv rie på gang.

Var heldig som hadde en rask fødsel, selv om selve utpressingsfasen var grusomt lang (kroppen skrudde seg helt av, var nok i sjokk etter åpningsriene). Men hadde store planer om å bruke vann som smertelindring, og deretter epidural. Ellers hadde jeg planer om å gå rundt med prekestol for å la tyngdekraften hjelpe til. Men det blir sjelden som man planlegger.

Skrevet

Hadde ikke mer enn kanskje 5 sekunder mellom riene fra starten av så fikk ikke gjort så mye. men da jeg fikk epidural fikk jeg sove å slappe av, det var deilig:)

Skrevet

Prøvde å puste... :) Hadde veldig tette rier i starten (igangsatt fødsel), så klarte ikke noe som helst egentlig før jeg fikk epidural, og da var fødselen i gang på ordentlig, så da hadde jeg annet å konsentrere meg om.

Skrevet

Drikke vann, prate med samboeren/jordmor. Men husker at de riene kom veeeeldig ofte! så var ikke store pausene.

Hadder foresten rier i nesten 3 døgn. Var veldig sliten, og prøvde å slappe av mellom takene.

Lykke til med fødsel:)

Skrevet

Første gang tittet jeg på tv i noen timer, men det var jo ikke noe på tv. Eller sånn svisj og hva det heter som går på natta, ikke så spennende. (sykehuset har ikke så mange kanaler nei) Etterhvert ble det bare å prøve å slapppe av mellom.

Andre gang tittet jeg i blad, løste barnekryssord og kjedet meg. Var skikkelig rastløs, men klarte ikke å gjøre noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...