Gå til innhold

Ahrghh... Urolige ben!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg får jo bare ikke sove pga urolige ben! Det er et herk. Klarer jo ikke ligge lenge nok i ro til å finne søvnen. Det gjør ordentlig vondt hvis jeg ikke konstant beveger benet... uuuuuuu..

Jeg har fått tips om å ta magnesium, spise bananer, ha ulltråd rundt leggen... Ingenting hjelper!!..

Noen som har andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meget mulig at du ikke tar nok magnesium hvis det ikke hjelper! Noen må opp i en del større doser enn vanlige dagsdoser! Noen er også så lave på B6-vitamin at de må ta tilskudd av dette siden kroppen er avhengig av B6 for å greie å ta opp magnesium.

Så kjøp et B6-preparat eller et multi-B-preparat som du tar om kvelden sammen med dobbel dagsdose magnesium.

Hvis du tar for mye magnesium så vil du bare bli litt løs i magen dagen etter, men ikke farlig.

Hvis du er i en periode med mye stress eller kroppen din er veldig sur ift pH-balansen så trenger du mer magnesium enn vanlig.

I perioder kan det holde for meg med vanlige dagsdoser, andre perioder må jeg opp i tre ganger dagsdose for ikke å få urolige bein - og likevel blir jeg ikke løs i magen, dvs, kroppen min trenger alt jeg tar!

Noen kan også ha hjelp av å ta E-vitamin, men det gjelder stort sett eldre personer. Så prøv med B-vitamin og økte doser magnesium så hjelper det nok :)

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Jeg er gravid, så er vel generelt litt forsiktig med piller. Jeg har kjøpt et preparat som har både magnesium, B6 og Vitamin D.. Dette skulle være en coctail som tar knekken på uolige ben og leggkramper ifølge apotekdama...

Det står på pakken at jeg kan ta inntil to tabletter om dagen. Nå er det vel slik at Vitamin D kan være skadelig i for store doser, men jeg vet ikke med det andre.. Hva ville du gjort som gravid? Skal jeg kjøpe et annen preparat kanskje...

Jeg holder på å miste forstanden!!!

Å evt bli løs i magen ville forresten bare være en bonus, så tregt som det er om dagen ;-)

Skrevet

Hvis du er treg i magen i tillegg så har du nesten garantert lite magnesium. Hvor mye D-vitamin er det i en dagsdose da? Myndighetene anbefaler nå alle å ta 10 enheter (husker ikke hva de angis i) daglig. Men dette anses å være et minste minimum. Du må opp i meget store doser for at D-vitamin skal være skadelig.

Men er du usikker så kan du jo kjøpe dem hver for seg. Uansett, ikke farlig om du tar dobbelt opp i kveld!

Jeg styrer faktisk magnesiuminntaket mitt etter både urolige ben og om magen blir fast :)

Skrevet

tusen takk for svar:-) Ikke lett å tenke klart heller når man blir så gal.. he he...

Skrevet

Jeg bruker ei sånn "spikermatte" i senga, og det funker som bare det!! :-)

I begynnelsen syntes jeg at "piggene" var litt skarpe, så jeg hadde et tøystykke over, men nå legger jeg leggene rett oppå om kveldene..

Regner med å bruke matta etter at jeg har vært gravid også, for den er jammen kjekk og ha.. :-)

Skrevet

I know :) Var veldig plaget med det samme tidligere. Nå er det bare når jeg "slurver" med tilskuddene at plagene kommer tilbake.

Du får forresten kjøpt magnesium i flytende form også, Magion. Fås kjøpt på helsekosten. Jeg bruker å ha en flaske med dette i hus også, for hvis bena er ekstra urolige hjelper det raskere å ta en dose med denne. Den tas lettere og raskere opp i kroppen. Smaker ikke så godt, men bland den ut med nok vann så går det greit.

Ellers bruker jeg tablettform hvis jeg skal bort osv.

Lykke til med rolige ben og normal mage resten av svangerskapet :))

Ps.. kan være lurt å ta et tilskudd av gode tarmbakterier som du får kjøpt på helsekosten også med tanke på magen din og den lilles når du begynner å amme.

Skrevet

Spør på helsekosten, du må nemlig ta magnesium sammen med kalsium for å få max effekt. De tablettene de selger på helsekosten inneholder begge deler og da tas det optimalt opp i kroppen.

Eneste som hjelper!

Skrevet

Jeg er helt gæren etter melk om dagen.. kanskje derfor da.. ;-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...