Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg og sambo krangler skikkelig om etternavn, både på oss selv og det kommende barnet. Blir så irritert på han. Vi har begge to etternavn, 3 uvanlig og et heeeeeeeeelt vanlig. De uvanlige er det alle under 100 som heter, noe jeg syns er kjempe morsomt og gjerne vil videreføre. Problemet er at jeg vil ikke hete ett navn, han et annet og at våre barn skal få et tredje (Vi har allerede bestemt et navn fra hver til barnet) Jeg vil gjerne at hele familien skal hete det samme altså to etternavn, føler at det blir mer som en familie og at vi hører mer sammen på den måten. Vi er forlovet og skal gifte oss. Dette vil imidlertid ikke min sambo for han mener han må velge bort en av sine foreldre ved å droppe et navn. Og at han føler han mister sin identitet! Unnskyld for rotete innlegg men er kjempefrustrer!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Du føler at dere vil høre sammen mer om dere har samme etternavn. Han føler at han mister en del av sin identitet ved å velge bort ett av sine navn. Hvorfor er hans følelser i denne saken mindre riktig og viktig enn dine?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Hvorfor i allverden gir dere barnet to etternavn når dere nå ser selv hvor mye styr det er med to etternavn??
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Vi gjør dette på grunn av at begge navnene er kjempe uvanlige, og ønsker å gi dette videre til våre barn. Har aldri sagt at hans følelser er mindre viktige en mine, er nok derfor vi krangler om det. Men jeg føler at han ikke slipper meg inn, og at han ikke vil høre til vår "nye" familie når han tar disse valgene. Når hans søssken stifter egene familier og hans foreldre dør, hvem er han da? da hører han pluttselig ikke til noen familier? ikke ta dette på en feil måte, men er virkelig så kynisk jeg ser på det. Føler meg helt utelatt her. HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Eh? Han gifter seg med deg og har barn med deg - likevel klarer du å tolke det til at han ikke vil "høre til i familien" deres pga navnevalget? Da sier du jo nettopp at hans følelser ikke er like riktige som dine. Det handler om hans følelser i tilknytning til sine navn - og det har ingenting med hans følelser for deg og barna å gjøre. Han har fått barn med deg og vil gifte seg med deg fordi han elsker deg. Han vil beholde etternavnene sine fordi han har spesielle følelser for dem. Dette er to forskjellige ting. Hans forhold til navnene har da ingenting å gjøre med at han ikke elsker deg høyt nok.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 "Han mener han må velge bort en av sine foreldre ved å droppe et navn"... Merkelig hvordan dette synes å være et stort problem for mange menn, mens de samme mennene forventer at dama skal bytte navn uten å i det hele tatt tenke på at hun samtidig "velger bort" sitt opphav. Hadde det vært DU som ikke ville byttet navn hi, så hadde du fått høre at du var vanskelig og at du burde ofre det litt for å vise familien din at du tilhører dem.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Var noe i denne duren han sa til meg. "siden du tydeligvis ikke har et problem med å slette ditt opphav fra boka, så kan du jo bare ta begge mine navn og ingen av dine egne" Dette frustrerer meg skikkelig, vil jo binde sammen familiene våre med å ha et navn fra hver! HI
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Vi diskuterte det samme før vi giftet oss. Og endte opp med et av mine navn som mellomnavn begge to, og et av hans navn som etternavn. Jeg valgte bort min mors etternavn, og hørte ikke noe på det. Han valgte også bort sin mors navn, og hun (altså svigermor) syntes faktisk det var litt sårt, da hun ikke byttet navn da hun giftet seg på 70-tallet. Men jeg og mannen måtte jo gjøre det som er rett for vår familie, selv om svigermor prøvde å overtale mannen til å ikke bytte navn... For meg var det viktig å vise at vi er en enhet også i navnet, både jeg, mannen og barnet har samme mellomnavn og etternavn:) Dersom mannen din synes det er vanskelig å bytte, og dere ikke klarer å bli enige, så får du og barna hete det samme, og han noe annet... Ekteskapet handler jo om kompromisser, og kanskje dette er noe du må la gå? Blir det slik at det navnet dere har bestemt for barna er hans etternavn til sist? I så fall vil dere jo hete det samme til etternavn, bare at han har et annet mellomnavn...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Så mye rart man skal diskutere... Mitt pikenavn er meget spesiellt og det er hans også. Vår datter har av gammel skikk fått hans navn og jeg kommer til å beholde mitt pluss hans da vi gifter oss en dag. Man kan da ikke ha så forbanna sære meninger om navn?? Navnet gjør ikke den man er. Det er det personen som gjør.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Vet om et par, som ikke ville endre etternavn da de giftet seg. Altså "Ole Olsen" og "Hanne Hansen". Greit nok det, men da de fikk et barn så fikk barnet ingen av de etternavnene, men mormorens fordi det var så spesielt, altså " Madeleine Markblomstmoen" Sært, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 "Markblomstmoen" ha ha ha! Jeg har en bekjent; han har etternavn og kona et annet - hun byttet til sin mormors navn for hun syntes det var mer spesielt. Barna har hans stefars navn fordi kona syns hans opprinnelige etternavn var for kjedelig, og så har barna hennes etternavn som hun byttet til.... Sært!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Mannen synes mine to etternavn er STYGGE! Og vi hadde et sabla rabalder da jeg var gravid om hvordan vi skulle gjøre det med navn. Han satt seg helt på bakbeina når det gjaldt at barnet skulle ha noen av mine etternavn. Jeg ga etter og babyen har nå bare hans etternavn. Vi er forresten gift nå og jeg har også hans etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå