FlightlessBird Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 For ti dager siden klagde jenta mi (2 år) på vondt i foten, dagen etter ville hun plutselig ikke belaste beinet lenger og vi la merke til en hevelse i ankelen. Hun ble lagt inn på sykehus i tilefellet en bakteriell infeksjon. CRP var litt forhøyet (20) og senkning var på 39. Dagen etter var CRP på 30 og senkninga den samme. Feberen hadde sunket (den var på 38.4 ved innleggelse) Vi ble sendt hjem. I dagene som fulgte ble det tatt nye blodprøver, vondten i foten gikk opp og ned mens hevelsen forble. CRP sank til 10 men senkningen økte til 51 (siste målingen som er gjort. Den ble tatt på torsdag) Hun har vært hos revmatolog og tatt UL som viste væske i leddet. Revmatologen mente det enten måtte være en reaktiv artritt eller barneleddgikt, ca 50-50. De siste dagene har hun fått enda mer vondt i foten (som blir bedre når hun får Ibux, hun har fått det tre ganger om dagen ca 1 uke) Jeg syntes hevelsen har økt og hun er litt rød på huden. Nå har de fått fingeren ut og skal ta en MR av foten på onsdag.. Meen, er ikke det i vel seineste laget? Har lest meg litt opp på osteomyelitt nå, og de burde vel ha tenkt på dette litt før? (Barnelegen sa til meg i dag at det var en sjans for at det var det hun feilte) De burde vel lagt henne inn og begynt en intravensøst antibiotika behandling bare sånn i tilfellet.. Er redd hun skal få en varig skade i foten nå, eller at det skal bli vanskeligere å behandle henne. Hun har forresten hatt feber fra og til (opp til litt over 38 i feber). Er jo ikke mye og det er jo veldig diffust, men ettersom jeg har lest så er det gjerne det hos barn.. Jeg begynner å tenke at de har gjort litt feil her med å sende henne hjem uten grundige nok undersøkelser... Noen med litt peiling?
*bubbs* Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Jeg kan ikke så mye om osteomyelitt, men mener at det er vanlig å ta dyrkningsprøve fra leddet i forkant av antibiotikabehandling fordi det kan være vanskelig å behandle.
FlightlessBird Skrevet 1. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2011 Ok.. godt mulig det er noe i det du sier der. Nå skal hun til MR i morgen hvertfall.. Håper vi kan bli litt klokere da! Skummelt!!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Fulgte med på den andre tråden din og jeg kan ikke si jeg vet så mye om Osteomyelitt, men jeg tenker at de kanskje ikke har gjort så mye som de kunne ha gjort fra et tidlig tidspunkt... Her er det nok bare for dere foreldrene å stå på krava deres, be om at ting blir gjort osv... Lykke til med MR og andre undersøkelser fremover =) Håper de finner ut noe snart =) =)
FlightlessBird Skrevet 3. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2011 Heisann! Da er vi hjemme igjen! Ingen Osteomyelitt påvist, "heldigvis"... men samtidig betyr det at dette kan skyldes barneleddgikt, og det er ikke mye bedre syntes jeg Fortsatt vet vi ikke hva dette er. Det vi vet er at det er væske i foten og at det er en bløtdelshevelse der. Revmatologen syntes det så ut som typisk betennelsesvæske. Prøver ble tatt, så alle svar har vi ikke enda. CRP har steget til 25 og senkninga har stegen til 69. De satte en kortisonsprøyte på henne. Det som skjer nå er at hun skal til revmatologen igjen om 3-4 uker (!!!) Hvis hun blir verre skal vi ringe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå