Gå til innhold

Er det vanlig at gutter får urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eller er det noe bare jenter får?

vet at gamle gubber kan få. Tenker mer på barn i skolealder nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutter kan få, men største andelen er jenter.

Guttenes tiss er jo som er beskyttet, ikke så åpne som hos jenter, derfor sjeldent hos gutter.

Skrevet

Klart gutter også kan få...

Men jenter har mye lettere for å få det..

Skrevet

Husker mini ble testet for det da han var baby, fordi han hadde en infeksjon de ikke fant ut hvor var. De sa da at gutter kan få det, men det er sjeldent. Hvertffall det jeg fikk høre på legekontoret. Symptomene er vel det samme som hos jentene.

Skrevet

Det er sjeldnere enn hos jenter, men jeg vet om ihvertfall 3 gutter som har hatt det.

Skrevet

gutter "skal" ikke ha det..de kan såklart få det, men får de det, bør det følges opp av spesialist.

Skrevet

Det er sjeldnere enn hos jenter, da urinrøret hos gutter/menn har lengre vei opp til blæren enn hos jenter. Dette på grunn av penislengden. Om gutter får UVI er det mer agressiv behandlig, ettersom jeg har forstått, da det oftere er mer "alvorlig".

Skrevet

Det er sjelden at gutter får UVI, og får de det, så skal de gjennom sjekkrunden på sykehus i etterkant. Urinveiene skal sjekkes både med UL og urinprøver.

Fordi gutter skal ikke ha UVI, og det kan være tegn på at noe annet er galt fatt i urinveiene.

Skrevet

Gutter skal strengt tatt ikke få UVI, så de bør utredes hvis de får flere UVIer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...