Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg og min kjære venter barn sammen. Vi er ikke gift. Jeg lurer på hva dere andre som ikke er gift har gjort.. Har barna deres to etternavn (mor og far sitt)? Er det noen som ikke er gift, hvor barnet bare har fått det ene etternavnet? Noen spesiel grunn til at barnet bare har det ene etternavnet etter enten mor eller far? Midt etternavn er noe så kjedelig som Andersen. Det er såå vanlig + at jeg ikke har familie rundt meg som gjør at jeg ikke har ett stort behov om å bære navnet videre... Så jeg lurer litt på om barnet bare skal få kjærestens etternavn..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Vi gir barnet vårt 2 etternavn... det samme gjelder for jenta mi..som har en annen far enn nr 2.. Nr 1 fikk mitt navn som mellomnavn..da far nektet å la d går som etternavn.. (enda vi er 3 i norge som heter d) Barnefar nr 2 er heldigvis litt greiere der..så gutten som kommer skal ha mitt etternavn og fars som mellomnavn.. =) da får det forhåpentligvis levd videre..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Vårt barn har bare mitt etternavn. Det er fordi hans navn er kjedelig og mitt er fint. Vil han ha samme etternavn som oss så kan han bytte.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 hos oss har barnet bare mannenes etternavn- ingen annen grunn enn at den dagen vi gifter oss kommer jeg til å ta hans etternavn, synes det er noe tull at unger skal ha flere etternavn....
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Barna har kun pappaens etternavn. Jeg kommer ikke til å hete det samme som dem selv om vi gifter oss.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Mine barn har begge sitt etternavn, mitt først (mellomnavn). Er ikke gift, men godt mulig vi kommer til å gifte oss med tiden,,, jeg kommer til å beholde mitt etternavn og ikke bruke hans. Vi har begge spesielle etternavn,,, men ærlig så syns jeg det blir litt mye med begge.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Her har babisen fått mitt etternavn siden vi er under 20 som har det navnet. Har en samboer som ser det argumentet som gyldig. Det hadde uansett ikke vært aktuelt for meg å gi barnet et vannlig etternavn som flere tusen har når jeg har et sjeldent navn. Jeg å samboer liker ikke mellomnavn da de sjlden brukes så her har poden bare 2 navn. Begge navna er sjeldne siden jeg er i slekt med alle som heter mitt etternavn og kjenner dem blir det nok ikke noen med samme navnekombo heller
TPK Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Mini har bare mitt navn, fordi det er veldig spesielt, og samboer sitt navn er veeeeldig vanlig. Det satt litt langt inne hos han, men han gikk med på det til slutt... I tillegg har barnet to fornavn, så det hadde blitt litt mye med 4 navn. Hvis vi gifter oss vil jeg beholde mitt navn uansett.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Mitt barn har begges etternavn. Jeg følte at det passet best siden vi ikke er gift. Gifter vi oss kommer vi begge til å ta begges etternavn. Hvis vesla bare skulle hatt et etternavn ville det nok blitt mitt, og det ville ikke jeg. Høres sikkert rart ut, men jeg følte at da kunne det virke som at hun bare var "min" og at samboeren min nødvendig ikke var pappaen hennes. En annen grunn til at hun fikk begge er at de passer veldig fint sammen!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Våre barn har to navn, men det hadde de hatt uansett om vi hadde vært gift. Vår eldste sønn er oppkaldt etter min bestefar, og derfor ville jeg at han skulle ha mitt etternavn også. Jeg har selv to etternavn, men valgte bare og gi barna våre etternavnet fra min mors side. Om jeg og samboeren min noen gang gifter oss så tar jeg hans etternavn i tillegg til mitt, og han tar mitt i tillegg til sitt. Og da heter vi alle det samme. :-)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Bare husk, dere som gir barna kun fars etternavn: Om dere blir skilt og far blir gift på ny, så kommer barna til å dele slektsnavn med far og stemor, mens du selv ikke deler navn med barna dine. Her har barna begges etternavn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg liker ikke doble etternavn. Jeg syns det blir upersonlig. Hva når hansen-olsen og pettersen-nilsen en gang får barn. Da blir det jo bare rot i systemet! Vi valgte mitt etternavn på barna fordi jeg har det fineste og mest sjeldne navnet. Hans etternavn er veldig vanlig og ikke så fint. Vi har nå giftet oss og han skal bytte etternavn slik at vi alle heter det samme.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 Dersom dere har vært samboere over en viss periode (tror kanskje det er to år...?) kan dere ta hverandres etternavn på lik linje med ektefolk. Så hvorfor ikke ta hans etternavn nå som dere venter barn hvis du uansett gir barnet hans navn?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 Vi er ikke gift, så her var det to alternativ. Det ene var at barna tok mitt etternavn og hans som mellomnavn. Det andre var begge, med bindestrek, og vi gikk for det siste. Hvis vi gifter oss, kommer jeg til å ta hans navn med bindestrek, så jeg og ungene får samme navn. Hva han vil vet jeg ikke ennå. Tanken var igrunn at hvis vi giftet oss, skulle vi bytte navn på ungen, til hans, så skulle jeg ta kun hans navn. Men nå vil jeg ikke bytte navn på barna like vel, de har jo fått sine navn.
PeppaPig Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 Jentungen har mitt etternavn av den enkle grunn at det er enklest å uttale på engelsk (vi bor ikke i Norge) Om vi gifter oss og jeg tar samboers etternavn så vil også datteren vår (og eventuelle andre barn vi har fått) bytte til hans etternavn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Vi har valgt å bruke begge navnene. Hvis vi gifter oss skal vi begge ha begge navnene. Begge har skjeldne etternavn, ellers hadde vi gladelig ofret ett av navnene.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Barna har begges etternavn. Jeg var innstilt på å ikke videreføre mitt, siden det også er et vanlig -sen-navn, men samboeren min tok det som en selvfølge at vi skulle bruke begge (mitt er da mellomnavn). Hvis vi gifter oss, kommer ingen av oss til å forandre etternavn, så det er forsåvidt greit nok uansett.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Skal rette litt på meg selv her. Vesla har ikke to etternavn, men mitt etternavn som mellomnavn, og pappaen sitt navn som etternavn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 Nja, vært gift, fikk to barn, de har bare fars etternavn. Nå samboer, ville gitt evt barn bare hans etternavn, fordi det er sjeldent. Mitt er forsåvidt også det, men de passer ikke sammen. Dessuten har barna mine to fornavn, og det blir rett og slett for komplisert med så mange navn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #20 Skrevet 31. oktober 2011 Vi fikk barn før vi giftet oss, og barnet har mannens etternavn. Årsaken er at vi rett og slett synes det er penest med ett etternavn. Vi har begge relativt sjeldne navn, som ikke er pene sammen. Barna har hans etternavn, egentlig mest basert på tradisjon (gårdsnavn) og fordi det var viktigere for han enn for meg. Da vi giftet oss skiftet jeg ikke etternavn, selv om det egentlig var meningen. Er liksom blitt vant til å ha mitt eget etternavn, og har vennet meg til at barna ikke har mitt etternavn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #21 Skrevet 31. oktober 2011 Datteren vår har bare samboeren min sitt etternavn. Helt greit for meg, selv om jeg ikke har tenkt å ta navnet hans hvis vi gifter oss, hun er jo like mye min datter selv om hun ikke har mitt etternavn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #22 Skrevet 31. oktober 2011 So what? Man kan ikke gjøre alt her i livet i tilfelle man skal skille seg fra barnas far.. Er da veldig mange som heter f.eks Larsen, kaller ikke det slektsnavn, men ettermavn. Jeg har derimot et slektsnavn, og om ungen min vil ha det når hun blir gammel nok til å bestemme selv, så står hun fritt til det!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #23 Skrevet 31. oktober 2011 Barnet vårt fikk pappaens etternavn. Dette var med tanke på fremtidig giftemål og tilhørighet ved ett felles etternavn. Jeg var veldig enig på det (selv om jeg godt kunne tenke meg at vi brukte mitt etternavn:P). Synes det er koselig når man heter det samme... Og nå trenger man jo ikke være gift, engang, man kan være samboere med felles barn og dermed få felles etternavn (vet ikke helt reglene på det siden det ikke har vært aktuelt for oss). Vet også om de som har gitt ett etternavn og foreldrene beholder sine etternavn - gift eller ikke, vanlig det også.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #24 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har selv dobbelt, og det var noe jeg ikke ønsket for mine barn. Var samboere da de to første ble født, men gift nå, så nå heter vi alle det samme.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #25 Skrevet 31. oktober 2011 So what? Hva slags svar er det? Nei man kan ikke gjøre ALT her i livet i tilfelle det ene eller det andre, men for NOEN er det viktig å sikre seg å alltid dele etternavn med barna, og velger deretter. Du virker jo nesten sur fordi noen velger annerledes enn deg. Har du ikke lest alle trådene her inne om forsmådde damer som angrer på navnvalget den dagen de ikke lenger deler navn med barna sine, mens den forhatte nydama gjør det? Er ikke alle som vil havne der, uansett hvor lite viktig DU synes det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå